kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵

افشاگر‌ی‌های بی‌سابقه الجزیره از همکاری‌های اطلاعاتی چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در گزارشی ویژه برخی ابعاد همکاری‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی را افشا کرده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی ویژه به بررسی میزان حضور شرکت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی پرداخته و از همکاری آنها با برخی رژیم‌های عرب و کمک به سازمان موساد برای عملیات تروریستی پرده برداشت.
به گزارش تسنیم، شبکه تلویزیونی الجزیره در این گزارش نگاهی به ماهیت عملکرد شرکت‌های امنیتی صهیونیستی و آموزش‌های نظامی که کارکنان این شرکت‌ها می‌بینند و نیز مناطق حضور آنها در کشورهای عربی انداخته است.
طبق این گزارش، روزنامه هاآرتص در سال 2008 در گزارشی فاش کرد که شرکت‌های امنیتی اسرائیلی در سطح گسترده در برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس فعالیت‌های امنیتی می‌کنند که ارزش این فعالیت‌ها ده‌ها میلیون دلار است.
به نوشته هاآرتص، این فعالیت‌ها از راهنمایی برای راه‌اندازی سامانه‌های سلاح‌های پیشرفته و تجهیز وسایل و تجهیزات اطلاعاتی و آموزش سربازان محلی برای حفاظت از مرزها گرفته تا خنثی‌سازی عملیات گروگانگیری یا کودتا یا خنثی‌سازی تلاش برای ‌اشغال اهداف راهبردی نظیر تاسیسات نفتی را شامل می‌شود.
«لیئور اکرمن» افسر سابق سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این مستند به گفت‌وگو با شبکه الجزیره پرداخته و می‌گوید: «همکاری امنیتی بین اسرائیل و کشورهای عربی از سال‌ها پیش خواه از طریق شرکت‌های خصوصی یا دستگاه‌های امنیتی اسرائیلی وجود داشته است... شرکت‌های اسرائیلی خدماتی را در زمینه‌های متعدد امنیتی از محافظت از شخصیت‌ها یا بازرگانان گرفته تا حفاظت از موسسات نظیر کارخانه‌ها و نهادهای دولتی ارایه   می‌کنند.»
«رونین برگمن» تحلیلگر امور نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز تاکید می‌کند «وضعیت به مرحله همکاری اطلاعاتی بین اسرائیل و چندین کشور در خاورمیانه توسعه یافته است... بخش بزرگی از موفقیت‌هایی که به دستگاه موساد در زمینه ترور، انفجار، حذف فیزیکی و انواع ماموریت‌ها در 15 سال اخیر نسبت داده می‌شود؛ ناشی از همکاری امنیتی بین اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی است.
الجزیره در ادامه گزارش خود آورده: «به مرور زمان، خدمات رژیم اسرائیل به فروش برنامه‌های جاسوسی به دولت‌های عرب یا محافظت شرکت‌های اسرائیلی از برخی موسسات و اهداف راهبردی محدود نشد بلکه تعدادی از کشورهای عربی نظیر مصر، امارات، عربستان، اردن و منطقه کردستان عراق تمایل زیادی برای اعزام دانشجو و افسران اطلاعاتی برای فراگیری آموزش در آکادمی‌های حفاظت امنیت اسرائیلی به ویژه در زمینه سایبری و محافظت از شخصیت‌ها و مرزها و مبارزه با تروریسم نشان دادند.
ژوزف ادریان معاون اسبق رئیس‌ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل به وجود همکاری امنیتی رسمی بین اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان اذعان کرد و گفت، می‌توانم این همکاری را ائتلاف خاموش بنامم. این بدان معنا نیست که به صورت نامحدودی ائتلاف کرده‌ایم اما همکاری و هماهنگی و تفاهمی در چندین زمینه امنیتی از جمله مبارزه با تروریسم وجود دارد.»