kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳

کوتاه از سراسر جهان

عراق
سومریه نیوز: یک عامل انتحاری داعش بمب همراه خود را در مرکز پلیس «دلف» واقع در حومه شهر سامرا منفجر کرد. این انفجار، مرگ دو نظامی و جراحت همین تعداد را به دنبال داشته است.
 سامرا طی سال‌های اخیر یکی از مناطق ناآرام عراق بوده، اما با شکست تروریست‌ها در موصل و دیگر مناطق عراق، حملات تروریستی داعش در سامرا نیز قطع شده است. با این حال، باقیمانده‌های داعش هر چند ماه یکبار، دست به حمله تروریستی می‌زنند.
آمریکا
رویترز: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا سیاست دولت‌های روسیه و چین در مورد کاهش نرخ ارز را مورد انتقاد قرار داده است. ترامپ توئیت کرد: روسیه و چین در حال کاهش نرخ ارز هستند، آن هم در شرایطی که آمریکا همچنان در حال افزایش نرخ سود بهره‌ بانکی است. این قابل قبول نیست.
 ارزش دلار آمریکا در برابر یوان چین، از اول بهمن تاکنون، 8/6 درصد کاهش داشته است.
پاکستان
ایسنا: «زهرا داوود فاتیما» رئیس کمیته حقوق بشر مجمع ملی پاکستان طی گزارشی به «جاوید اقبال» قاضی رسیدگی کننده به مسئله مفقودان، اعلام کرد، «پرویز مشرف» رئیس‌جمهور اسبق این کشور، 4000 شهروند پاکستانی را مخفیانه تحویل کشورهای خارجی داده است.
«اقبال» رئیس اداره حسابرسی ملی پاکستان نیز در این مورد گفت، مشرف در قبال دریافت وجه از آمریکا، این پاکستانی‌ها را تحویل کشورهای خارجی داده است.
افغانستان
تسنیم: نظامیان ارتش پاکستان طی 48 ساعت اخیر برای بار دوم، به پاسگاه‌های مرزی افغانستان در ولایت «پکتیا» حمله کردند. پیش از این نیز ارتش پاکستان شهرستان «زازی میدان» در ولایت «خوست» افغانستان را مورد حمله قرار داده بود.
طی یکی دو سال اخیر تنش‌های مرزی و سیاسی میان دو کشور، نسبت به قبل بیشتر شده است. کابل اسلام‌آباد را به حمایت از تروریست‌های طالبان در افغانستان متهم می‌کند.
عربستان
فارس: ولیعهد ابوظبی برای فروپاشی عربستان تلاش می‌کند. به نوشته روزنامه لبنانی «الاخبار»، این توطئه ولیعهد ابوظبی، از تلگرامی که «عبدالعال القناعی» سفیر کویت در بیروت برای دولت اردن ارسال کرده، به وضوح قابل اثبات است. امارات و عربستان در یمن با یکدیگر اختلاف دارند.
مصر
خبرگزاری آناتولی: پارلمان مصر دیروز به پیش‌نویس قانون مصادره اموال گروه‌هایی که دولت آنها را در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار داده، رأی مثبت داد.
با تصویب این قانون، اموال «اخوان‌المسلمین» نیز مصادره می‌شود. کارشناسان با اشاره به شدت گرفتن سرکوب اخوان‌المسلمین به دست نیروهای دولت نظامی مصر، احتمال بالا گرفتن مجدد اعتراضات علیه دولت قاهره را بعید نمی‌دانند.
آمریکا
سی‌ان‌ان: بازداشت بدون دلیل سیاهپوستان و یا رنگین‌پوستان در آمریکا، امری کاملا عادی است، زیرا نژادپرستی در آمریکا، نهادینه شده است.
آمریکا باید این مشکل و معضل نژادپرستی را حل کند. یک سیاهپوست به سی‌ان‌ان گفت، اقدامات نژادپرستانه در سراسر آمریکا به چشم می‌خورد و متعلق به یک نهاد و یا منطقه‌ خاصی در این کشور نیست.