kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
شرایط دشوار ورزش ایران در المپیک 2020

مرادی: بازگرداندن سهمیه وزنه برداری چیزی شبیه معجزه است!

در شرایطی که دبیر کمیته ملی المپیک از ورود به پرونده کاهش سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیک خبر داده، رئیس ‌فدراسیون وزنه‌برداری می‌گوید تغییر رای هیئت ‌رئیسه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری چیزی شبیه معجزه است!



سرویس ورزشی-

پس از انتشار خبر کاهش سهمیه وزنه برداری مردان ایران در المپیک 2020 به دو سهمیه، نشستی با حضور سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، صالحی امیری رئیس‌کمیته ملی المپیک، داورزنی معاون وزارت ورزش و سجادی سرپرست کاروان اعزامی ایران به جاکارتا در محل وزارت ورزش برگزار شد تا ابعاد این اتفاق مورد بررسی قرار گیرد.
در این نشست وزیر ورزش از فدراسیون وزنه برداری خواست تا تلاش و رایزنی‌های خود برای تغییر در تصمیم هیئت ‌رئیسه IWF را آغاز کرده و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز پشتیبانی و حمایت لازم را از فدراسیون بعمل آورند.
رای تغییر نمی‌کند؟!
درست 24 ساعت پس از برگزاری این نشست، علی مرادی رئیس‌ فدراسیون وزنه‌برداری می‌گوید تغییر رای هیئت ‌رئیسه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری چیزی شبیه معجزه است! وی در گفت‌و‌گویی با سایت ورزش سه اظهار داشت: در ۳ سالی که بنده به عنوان رئیس‌ فدراسیون حضور دارم، سیاست اصلی ورزش کشور یعنی عمل کردن به ورزش پاک را سرلوحه خود قرار دادیم. بالای ۴۰۰ نمونه دوپینگ در سال‌های اخیر در سطح داخلی، قاره‌ای و جهانی از وزنه برداران ما گرفته شده که هیچ کدام به جز یک مورد در رده نوجوانان که آن هم خارج از اردو رخ داده بود؛ مثبت نشده است. وزنه برداری ایران پاکی خود را ثابت کرده و همچنان با دوپینگ مبارزه می‌کند. البته ما از سیاست‌های کلان فدراسیون جهانی وزنه برداری در مبارزه با دوپینگ به ویژه اینکه مورد تایید IOC قرار گرفته، حمایت می‌کنیم.
مرادی افزود: متاسفانه هیئت ‌رئیسه فدراسیون جهانی تصمیمی برای تنبیه کشورهایی که دوپینگ کرده‌اند، در نظر گرفته و ما را در گروهی قرار داده که با ۱۰ نمونه مثبت از المپیک ۲۰۰۸ به بعد فقط ۲ سهمیه در المپیک ۲۰۲۰ داریم. البته این تصمیم معقولی بوده که ۲ دوره المپیک ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ را در نظر بگیرند چون در این مسابقات نمونه‌های مثبت زیادی رخ داده بود. با این حال ایران از سایر کشورها جدا بوده و سال گذشته هم قهرمان جهان شد. انتظار ما این بود که در تصمیم اتخاذ شده، به موارد خاصی مثل ایران توجه شود.
وزنه برداری جهان از این تصمیم ضرر می‌کند
وی ادامه داد: ما قهرمان‌های بزرگی مثل کیانوش رستمی، سهراب مرادی، علی هاشمی، سعید علی حسینی و بهداد سلیمی داریم که خیلی از آنها رکورددار دنیا هم هستند. حضور این وزنه برداران در رقابت‌های جهانی و المپیک کیفیت مسابقات را بالا می‌برد. به طور کلی فدراسیون جهانی ۴ سهمیه آقایان و ۴ سهمیه زنان در نظر گرفته و ما از این تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک حمایت می‌کنیم. با این حال کشوری مثل ایران که با دوپینگ مبارزه می‌کند، نباید محدود شود. ما حتی باید الگویی برای سایر کشورها باشیم چون در همین دوره ایوب موسوی در شرایطی که سوم شده بود، به خاطر دوپینگ نفر دوم، به مدال نقره رسید. مطمئنا وزنه‌برداری جهان از این تصمیم ضرر می‌کند چون کیفیت رقابت‌ها با غیبت وزنه برداران ایرانی پایین می‌آید.
برخی کشورها در این تصمیم نفوذ داشتند
مرادی خاطرنشان کرد: از قاره آسیا هم برخی افراد در هیئت ‌رئیسه فدراسیون جهانی هستند. می‌توان به نایب فدراسیون جهانی که تایلندی است، ‌اشاره کرد که باعث شده تا کشورش با ۹ نمونه مثبت دوپینگ سهمیه کامل بگیرد. این تصمیمات تحت نفوذ برخی از کشورها اتخاذ شده و در این ماجرا شکی نیست. با این حال من با برخورد با کشورهایی که ۲۰ نمونه دوپینگ دارند، موافقم چون حیثیت این رشته را می‌برند.
رئیس ‌فدراسیون وزنه‌برداری در ادامه تصریح کرد: درباره اینکه رای هیئت‌ رئیسه فدراسیون جهانی وزنه برداری برمی گردد یا خیر؛ باید بگویم خیلی بعید است. این تصمیم به صورت کلی گرفته شده و ایران هم در آن چارچوب گنجانده شده است. اینکه بخواهیم ایران را از این جمع خارج کنیم، بیشتر شبیه یک معجزه است.
مرادی افزود: برخلاف نظر برخی از دوستان که گفته اند، این تصمیمات سیاسی است؛ من معتقدم که تصمیم کاملا ورزشی بوده و ربطی به سیاست ندارد. ما چوب اتفاقات گذشته را می‌خوریم. چرا درباره دوپینگ نفراتی مثل سهراب مرادی در مدیریت قبلی شفاف سازی نشده و مردم از آن چیزی نمی‌دانند؟ باید به این ابهام‌ها پاسخ داده شود. چه کسی باید پاسخ بدهد که این نمونه‌های مثبت دوپینگ چرا رخ داده است؟ آنهایی که ادعای خیلی از مسائل را دارند، حالا باید پاسخ مردم را بدهند.
در المپیک ۲۰۲۰ چه کار خواهیم کرد؟
وی در پایان عنوان داشت: در المپیک ۲۰۲۰ با این وضعیت کاهش سهمیه‌های وزنه برداری و شرایطی که کشتی و تکواندو دارند، چه کار می‌خواهیم بکنیم؟ وزنه برداری همواره در شرایط سخت به ورزش ایران کمک کرده و کاهش سهمیه‌ها به ضرر ورزش ایران است.