kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
اسکندری در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان:

توانایی تامین غذا برای 300 میلیون نفر در کشور وجود دارد

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: اگر از منابع کشور به‌درستی استفاده کنیم می‌توانیم غذای 300 میلیون نفر را تأمین کنیم.

 

به گزارش کیهان، محمدرضا اسکندری در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که چه خبر امیدوارکننده‌ای می‌توانید به مردم بدهید با اشاره به خدمات و تولیدات گسترده صورت گرفته در سازمان تحت مدیریت خود اظهار کرد: اگر از منابع کشور به درستی استفاده کنیم می‌توانیم غذای 300 میلیون نفر را تأمین کنیم که مستندات آن در یک بحث کارشناسی قابل ارائه است.
وی با بیان اینکه 9 هزار نیروی ثابت و فصلی در سازمان اقتصادی کشور کار می‌کنند افزود: این سازمان 21 شرکت فعال در بخش کشاورزی دارد و تولیدات مختلفی هم در بخش‌های معدنی و صنایع داشته است. ضمن اینکه 28 میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم و در سال 96 هم 13 پروژه سازمان، جمعاً به ارزش 200 میلیارد تومان در سال 96 به بهره‌برداری رسید.
در ادامه مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: یک شرکت صهیونیستی در رأس شرکت‌های تولیدات بذر و کنوانسیون upov (حمایت از ارقام جدید گیاهی) است.محمدرضا اسکندری در واکنش به پیوستن ایران به کنوانسیون upov اظهار کرد: کنوانسیون upov ممکن است بر تولید بذر در داخل کشور تأثیر منفی داشته باشد. تجارت 50 درصد بذر دنیا در دست هفت تا هشت شرکت است که مونستانتو که ماهیت صهیونیستی دارد، در رأس آن است و این شرکت‌ها خود تولیدکننده سم هستند که مصرف سم را هم در کنار بذر ترویج می‌کنند، در حالی که خود مصرف بی‌رویه سم زمینه بسیاری از بیماری‌های جدید در کشور شده است و با عضو شدن در این کنوانسیون مخالفیم و تا جایی که زورمان برسد، جلوی آن را می‌گیریم، چرا که خیلی نفعی برای ما ندارد.وی افزود: ما باید ظرفیت‌های خودمان را حفظ کنیم، چرا که اینها می‌خواهند هسته‌های ژنتیکی دنیا را در دست بگیرند و تحت انحصار خود قرار دهند و هر وقت دلشان خواست بذری را به ما بفروشند یا نفروشند.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر درباره اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک از جمله گندم گفت، قانون می‌گوید نرخ خرید تضمینی اول هر سال زراعی و بر مبنای نرخ تورم باید اعلام شود و نمی‌توان گفت چون در دنیا گندم ارزان‌تر است از داخل تحریم. اگر قانون اجرا نشده باید مجلس پیگیری کند. دلالان واردات گندم دائم می‌گویند گندم داخل کیفیت ندارد ولی جالب اینجاست که همان گندم وارداتی هم چندان با کیفیت نیست.اسکندری در مورد مشکلات اقتصادی در کشور گفت: از روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد، دو نوع تفکر وجود داشت، یکی شعار «ما می‌توانیم» و دیگر «ما نمی‌توانیم» که این قشر دوم به دلیل عدم اطمینان یا عوامل نفوذی همواره این شعار را سر دادند و نمی‌گذارند سیاست‌های اقتصادی به درستی اجرا شود.
وی با طرح این سؤال که چطور می‌شود با این همه ظرفیتی که در کشور وجود دارد، افراد توانمند را نمی‌گذارند کار کنند، افزود: مثلاً آقای حجتی را که به عنوان فردی پیگیر می‌دانیم، در برخی جاها جلوی پایشان سنگ‌اندازی می‌کنند و نمی‌گذارند کار کند. برخی بهانه می‌آورند که آب نداریم پس کشاورزی نکنیم. نمی‌گویند چگونه بهره‌وری آب را بالا ببریم در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا وضعیت آبی‌شان از ما بدتر است، اما آن را مدیریت کرده‌اند.رئیس سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به اینکه طبق آمار رسمی گمرک در هشت ماهه سال 96 بالغ بر 390 میلیون دلار معادل 1600 میلیارد تومان گوشت قرمز وارد کشور شده است خاطرنشان کرد: با اینکه چهارمین جمعیت دام سبک در دنیا را داریم اما این سؤال مطرح است که چرا باید سالانه 100 هزار تن گوشت قرمز وارد کنیم. اگر هر کیلوگرم گوشت قرمز 4/4 دلار باشد با محاسبه دلار 4200 تومان هم نباید قیمت آن بیشتر از 17 هزار تومان باشد اما به قیمت کیلویی 33 هزار تومان فروخته می‌شود.
اسکندری افزود: با همکاری مردم به دنبال آن هستیم که کسری گوشت قرمز را در داخل تولید کنیم و در سال‌های آینده علاوه بر اینکه نیازی به واردات نداشته باشیم، صادرات هم انجام بدهیم. با این حجم از واردات گوشت قرمز اشتغال 20 هزار نفر از بین می‌رود و برای کشورهای دیگر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.