kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
یک کارشناس اقتصادی:

صرافی‌ها به عامل خروج ارز از کشور تبدیل شده بودند

یک کارشناس مسائل پولی با بیان اینکه موج خروج سرمایه از کشور در دو سال اخیر فشار بزرگی به بازار وارد کرده است، گفت: در زمان تحریم‌ها صرافی‌ها به عامل خروج ارز از کشور تبدیل شده بودند.




حمید زمان‌زاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار کرد: در دو سال گذشته با موج خروج سرمایه از کشور روبرو بوده‌ایم که فشار بزرگی روی بازار ارز داشته است.
وی با بیان اینکه، یکی از دستاوردهای سیاست‌های جدید ارزی جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است، بیان کرد: در زمان تحریم‌ها صرافی‌ها به عامل خروج ارز از کشور تبدیل شده بودند که جلوی این موضوع باید گرفته می‌شد و نقل و انتقال ارز به شبکه بانکی باز می‌گشت.این کارشناس مسائل پولی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در سیاست گذاری ارزی برای جدا کردن نرخ تورم از نوسانات ارز موفق بوده است، گفت:​ در سال ۹۰ نرخ ارز هزار و ۲۲۶ تومان اعلام شد که بسیار پایین‌تر از نرخ بازار بود بنابراین دولت در آن سال ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی را برای حمایت از این نرخ وارد بازار کرد که نتیجه آن خالی شدن دست بانک مرکزی از ذخایر ارزی در سال ۹۱ بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، زمان زاده با بیان اینکه با توجه به این تجربه بانک مرکزی اکنون هرگز به سمت این سیاست‌ها نخواهد رفت، گفت: به زودی دلار از مبادلات اقتصادی کشور کنار گذاشته می‌شود و زمینه‌های آن مدت هاست که در حال ایجاد است.در همین زمینه، محمدعلی کریمی، سخنگوی بانک مرکزی هم با‌اشاره به اینکه این بانک با رصد نیازهای همه گروه‌ها، ارز مورد نیاز را از طریق بانک‌های عامل تأمین اعتبار می‌کند، اظهار کرد: تا اطلاع بعدی، خرید و فروش نقدی اسکناس ارزهای خارجی در صرافی‌ها انجام نخواهد شد. به گزارش صداوسیما، وی با بیان اینکه بانک مرکزی پارسال 48 میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی برای واردات رسمی کشور تأمین اعتبار کرد، اضافه کرد: بقیه نیز از محل درآمد صادرات غیرنفتی صرف واردات شد که طبق سیاست‌های جدید، صادرکنندگان غیرنفتی مکلف شدند ارزشان را برای ایفای نقش در واردات تجارت خارجی کشور اختصاص دهند.کریمی با بیان اینکه پیش از این، حجم قابل توجهی از واردات کشور از طریق بدون ثبت سفارش یا با ثبت سفارش به غیر از نظام بانکی صورت می‌گرفت، گفت: طبق سیاست‌های جدید، محوریت کار از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و نمی‌توان در این باره نقش بانک‌ها را نادیده گرفت.
وی افزود: ارز مسافرتی از طریق بانک‌های ملی و سامان و ارزهای دانشجویی و درمانی هم از طریق بانک‌های تجارت و سامان پرداخت می‌شود تا از رهگذر آن با شناسایی و رصد نیازها، ارز به متقاضیان واقعی ارز تخصیص یابد.
سیف: دلار ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۵ یا ۶ درصد نوسان نمی‌کند
در همین راستا، ولی ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی پس از جلسه ستاد اقتصادی دولت با بیان اینکه در حال حاضر تعادل خوبی بین منابع و مصارف ارزی داریم گفت: به غیر از دو عامل قاچاق وانتقال سرمایه که اختلالاتی در بازار ارز ایجاد کرده بود در بقیه موارد درشرایط مطلوبی بسر می‌بریم و این مدل جدید با این نرخ تعیین شده پاسخگوی همه نیازهای کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه نرخ چهار هزار و 200 تومان برای دلار ثابت نخواهد بود و براساس مدیریت شناور شده با متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد گفت: البته این تغییرات زیاد نبوده و در حد پنج یا شش درصد خواهد بود.به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه بسیاری از صاحب نظران و فعالان اقتصادی از سیاست‌های جدید ارزی استقبال کرده‌اند گفت: البته برخی از صاحب نظران معتقدند این سیاست‌ها باید زودتر ازاین‌ها اجرا می‌شد، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور زمان کنونی برای اجرای آن درنظر گرفته شد و در حال حاضر طرح از بُعد عملیاتی بسیار خوب پیش می‌رود.
سیاست‌های جدید ارزی شتاب‌زده است
با وجود استقبال برخی کارشناسان از تصمیمات بانک مرکزی درباره تک نرخی شدن ارز و انتقال مبادلات ارزی از صرافی‌ها به بانک‌ها، برخی دیگر هم همچنان نسبت به این تصمیمات نقد دارند، به عنوان نمونه رئیس‌کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است سیاست‌های جدید ارزی دولت و بانک مرکزی شتاب زده بوده است.
رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: به طور کلی به نظر می‌رسد در سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی یک شتاب زدگی خیلی زیادی به وجود آمده است. همان زمانی که دولت بودجه را به مجلس می‌داد و نرخ دلار را ۳۵۰۰ تومان اعلام کرد بهترین زمان برای اعلام تک نرخی کردن ارز بود.وی ادامه داد: با این شتاب زدگی همه نهادهای پولی و مالی مختل شده‌اند و به نظر می‌رسد که دولت باید این روند را متوقف کند.کاری که اکنون به وجود آمده شتاب زدگی است که اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است.