kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد:

امسال جشنواره افتتاحیه بسیاری از طرح‌های اعتاب مقدسه را خواهیم داشت




 خبرنگار کیهان-
حسن پلارک در نشست خبری دیروز با خبرنگاران با بیان اینکه امسال جشنواره افتتاحیه بسیاری از طرح‌های اعتاب مقدسه را خواهیم داشت، گفت: طرح توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن حضرت زهرا(س)، شبستان‌های شرقی و غربی حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین، تقلیل ستون‌های اطراف ضریح و نصب گنبد جدید حرم امام حسین‌(ع) و بیش از ۵۰ طرح کوچک که شامل ساخت درب‌هایی از طلا و نقره در حرم امامین عسکریین‌(ع) است، افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگارکیهان با اشاره به موضوع لغو روادید میان زائران ایرانی و عراقی افزود: در حال حاضر نه مسئولان جمهوری اسلامی و نه مسئولان عراق به لحاظ ملا‌حظاتی که دارند موافق لغو روادید نیستند.
وی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات طی ۱۲ سال گذشته در حوزه بازسازی حرمین ائمه اطهار موفقیت‌های ارزشمندی را کسب کرده است، افزود: طی چند سال گذشته تمام توان خود را روی بازسازی قرار دادیم و بازسازی حرم حضرت امام علی‌(ع) و امامین عسکریین‌(ع) که مورد غضب دشمنان قرار گرفته بود از این دست به شمار می‌رود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه دیگر در عتبات عالیات بازسازی نداریم، افزود: اولویت اول ما در نجف بود و امروز ۳۰۰ هزار متر به فضای حرم حضرت علی‌(ع) افزوده‌ایم که این کار در طول ۱۴۰۰ سال هیچ وقت رخ نداده است، زیرا ما با یک توسعه ۲۰ برابری روبرو هستیم.
پلارک با اشاره به اینکه امروز طرح صحن حضرت زهرا‌(س) در حرم حضرت علی‌(ع) مراحل پایانی را طی می‌کند، گفت: سال ۹۷ سال پایانی طرح صحن حضرت زهرا‌(س) است و ما کمتر از ۶ سال این طرح را با بهترین معماری و مصالح ایجاد کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه این طرح‌ها خیلی ارزشمند بودند و امروز ما رفع اشکالات می‌کنیم، افزود: در اربعین امسال قسمت‌های غیر زیارتی را طوری بهره‌برداری می‌کنیم که زائران در آن قسمت‌ها مستقر شوند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: طرح سوم در حرم امامین جوادین در کاظمین است که عملیات آن اجرایی شده است و دو شبستان به حرم اضافه کردیم که به عنوان شبستان‌های شرقی و غربی در باب قریش و باب المراد حرم که هر کدام ۶ هزار متر به حرم اضافه کرده‌اند شامل می‌شود.
پلارک با بیان اینکه این طرح فضای حرم را تا ۴ برابر توسعه می‌دهد، افزود: طرح توسعه جامع حرم حضرت صاحب الزمان‌(عج) و امام رضا‌(ع) را دنبال می‌کنیم که در این طرح زمین‌هایی تملک شده است و تا ۵ سال آینده تمام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه اولویت بعدی در سامراست و توسعه بیت حضرت ولی عصر(عج) است که اهمیت بالایی دارد، گفت: در طول سال گذشته حرم امامین عسکریین، زائران محدودی داشت به طوری‌که در طول روز کمتر از ۱۵۰ نفر زائر می‌توانستیم در حرم ببینیم، اما امسال دیگر سامرا با انبوهی از جمعیت روبرو است و مراحل تکمیل حرم تمام شده و از قبل هم زیباتر شده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات در خصوص برنامه‌های ستاد برای بازسازی حرم حضرت زینب‌(س) و حضرت رقیه‌(س) در سوریه افزود: بازسازی این دو حرم در دستور کار است و از سال قبل هم برنامه‌های توسعه آنجا را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
پلارک با بیان اینکه طرح توسعه آنجا با نظر تولیت شرایط خاصی دارد، گفت: متولی حرم حضرت زینب‌(س) شخصی است و ما طرحی داریم تا آن را توسعه دهیم.
وی افزود: حرم حضرت رقیه‌(س) در گذشته توسط ایرانیان، کمی توسعه پیدا کرده است و چون اماکن اطراف حرم، تاریخی است درحال مذاکراتی با یونسکو هستیم.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه همه مصالح از جمله سنگ و سیمان از معادن درجه یک ایرانی است، گفت: ۱۰ درصد از کل هزینه‌ها خارجی است و بقیه آن‌ها ایرانی است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه به منظور عمل به اقتصاد مقاومتی، ۸۰ درصد اقلام طرح‌ها از طریق کارخانه‌های ایرانی از جمله ذوب‌آهن و کارخانه کابل‌سازی ایران انجام شده بود، افزود: ما با این تدبیر توانستیم برخی کارخانه‌ها را که درحال ورشکست شدن بودند، احیا کنیم.
پلارک با تأکید بر اینکه به مردم قول داده بودیم امانت‌دار خوبی باشیم، گفت: تمام نذورات را در جای خود خرج کردیم و در ساخت طرح‌ها نهایت صرفه‌جویی را داشتیم و افرادی که قصد کمک به ساخت طرح‌ها را دارند می‌توانند با روش‌های آسان پرداخت هزینه‌های پروژه‌ها را تأمین کنند.
پلارک با بیان اینکه در اربعین ۹۶ برای بیش از ۵۶ هزار نفر از طرف دولت عراق روادید به صورت رایگان صادر شد، گفت: سفیر عراق در ایران بسیار با ما هماهنگ است و هیچ جای دنیا سابقه ندارد که کشوری ظرف مدت ۴۰ روز ۳ میلیون روادید صادر کرده باشد.
پلارک همچنین درباره تجاوز جنگنده‌های آمریکایی به سوریه افزود: موشک‌های آمریکایی برای روحیه دادن به تروریست‌های سوریه به آنجا تجاوز کردند و حمله آن‌ها ارزش نظامی نداشت.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها حتی از متحدان سوریه هم می‌ترسیدند، گفت: تمام تلاش خود را کردند تا تجاوزی به کشور‌های متحد سوریه مانند ایران و روسیه انجام نشود که حتی به ارتش سوریه هم ضربه‌ای نزدند.
پلارک افزود: حضور مردم سوریه در خیابان و بالا بردن پرچم ایران در کنار سوریه، پاسخی به حمله آمریکا بود که از ۱۰۰ موشک هم کوبنده‌تر بود.