kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
روحانی در گفتگوی تلفنی پوتین:

حمله به سوریه برای روحیه دادن به تروریست‌های شکست خورده بود

روحانی در تماس تلفنی پوتین تاکید کرد: حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی، اقدامی تجاوزکارانه و در راستای روحیه دادن به تروریست‌های شکست خورده در این کشور بوده است.

روحانی روز یکشنبه در تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی را اقدامی تجاوزکارانه و در راستای روحیه دادن به تروریست‌های شکست خورده در این کشور عنوان کرد و گفت: اگر تجاوز و نقض آشکار قوانین بین‌المللی به سادگی و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از سوی عاملان آن امکان پذیر شود، باید شاهد بی‌ثباتی‌های جدیدی در نظام بین‌الملل و منطقه باشیم.
وی با بیان اینکه «این اقدام تجاوزکارانه آمریکا نشان داد که با تروریست‌ها رابطه مستقیم دارند»، افزود: آمریکایی‌ها زمانی که احساس کردند دست تروریست‌ها از منطقه مهمی مانند غوطه شرقی کوتاه شده، اینگونه عکس‌العمل از خود نشان دادند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا و برخی کشورهای غربی نمی‌خواهند که اوضاع سوریه به راحتی به ثبات دائمی برسد، گفت: باید برای حل بحران سوریه بر سرعت عمل در اقدامات خود بیافزاییم و در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های خود با روسیه را در چارچوب‌های دوجانبه و سه جانبه افزایش دهد.
روحانی همچنین با بیان اینکه روابط و همکاری های ایران و روسیه در بخش های مختلف به خوبی در حال پیشرفت بوده و توسعه مناسبات تحرک شایان ذکری داشته اظهار امیدواری کرد با تلاش مسئولان دوکشور روابط و همکاری‌های تهران- مسکو بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری گسترش یابد.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به اینکه ایران و روسیه در بسیاری از مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه مشترکی دارند، گفت: حمله آمریکا و کشورهای غربی به سوریه با هربهانه‌ای نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و این اقدام آمریکا و متحدانش چیزی جز جنایت بین‌المللی و تجاوز نبوده و بهانه کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه بی اساس و خلاف واقع است.
پوتین با بیان اینکه حمله آمریکا به سوریه در حالی انجام شد که کارشناسان کمیسیون بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی برای بررسی وارد سوریه شده بودند، اظهار داشت: سازمان ملل متحد برای اجماع میان کشورها ایجاد شد و نباید در راستای تامین منافع سیاسی برخی قدرت ها باشد چراکه اگر همه بخواهند با شیوه خود در عرصه بین‌الملل عمل کنند، با هرج و مرج مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به ضرورت اقدامات برای حل بحران انسانی در یمن و آتش بس در این کشور، خاطرنشان کرد: ایران و روسیه باید با هماهنگی بیشتر در راستای توسعه صلح و ثبات در منطقه گام بردارند.
به گزارش مهر، رئیس جمهور روسیه همچنین بر توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه تهران- مسکو به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها  در راستای گسترش روابط و مناسبات ایران و روسیه ضروری است.