kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
فرزند جمال عبدالناصر از قول پدرش

سوریه گورستان استعمارگران خواهد شد در کنار دمشق ایستاده‌ایم

پس از گذشت دو روز از تجاوز آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک سوریه، اعتراضات جهانی علیه این اقدام همچنان ادامه دارد.

فرزند «جمال عبدالناصر» با ارسال نامه‌ای برای «بشار اسد» حمله فوق را اقدامی استعماری خواند و با سوریه اعلام همبستگی کرد.
با وجود آنکه دو روز از زمان حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه گذشته است، اعتراضات و اظهارنظرها درباره این حمله، همچنان ادامه دارد.
به گزارش تسنیم، «عبدالحکیم عبدالناصر» فرزند «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهور اسبق مصر، با ارسال نامه‌ای برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را محکوم کرد.
فرزند عبدالناصر در این نامه تجاوز مثلث غربی به سوریه را مشابه تجاوز سه جانبه فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی به مصر در سال 1956 دانست و تصریح کرد: در آن زمان، مصر مقابل تجاوز ایستاد و سوریه اعلام کرد که در کنار مصر می‌ایستد. عبدالحکیم عبدالناصر افزود: در آن جنگ البته، کانال سوئز تبدیل به گورستان استعمارگران شد. اکنون نیز سوریه قلب تپنده جهان اسلام است و این کشور تبدیل به گورستان استعمارگران خواهد شد. استعمارگرانی که تصور می‌کنند با مزدوران خود در کشورهای عربی، خواهند توانست اراده‌شان را بر ما تحمیل کنند. این هرگز اتفاق نمی‌افتد. ما در سرزمین جمال عبدالناصر اعلام می‌کنیم که در کنار دمشق می‌ایستیم. دفتر سیاسی انصارالله یمن هم حمله فوق را در جهت حمایت آشکار آمریکا از رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها دانست.
آمریکا به همراه فرانسه و انگلیس بامداد یکشنبه به سمت برخی مناطق سوریه 103 موشک پرتاب کرده‌اند. 71 موشک توسط ارتش سوریه در هوا، رهگیری و منهدم شده‌اند. این حمله نتوانست ضربه‌ای به ارتش سوریه وارد کند.
تظاهرات و اعتراض جهانی
اعتراضات به تجاوز علیه سوریه، همچنان  ادامه دارد؛ به گزارش ایسنا، هزاران نفر از مردم آمریکا در شهرهای مختلف این کشور، علیه تجاوز به سوریه تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان آمریکا را به یک امپراتور جنگ‌طلب تشبیه کردند و جنگ در سوریه را غیرقانونی و غیراخلاقی خواندند. در یونان، شیلی و برخی از کشورهای دیگر نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد.
در میان کشورها نیز ونزوئلا و پاکستان این حمله را محکوم کردند. «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم، حمله آمریکا به سوریه را سرآغازی برای پایان حضور این کشور در منطقه دانست.
موضع کشورهای متجاوز و حامیان آنها
به گزارش فارس، «بوریس جانسون» وزیرخارجه انگلیس مدعی شد که حمله به سوریه، «برای نجات اخلاقیات» صورت گرفت!
«ژان ایو لودریان» وزیرخارجه فرانسه هم علی‌رغم اینکه دولت متبوع وی، بدون اجازه شورای امنیت، دست به این اقدام زده بود، گفت که به منظور قدم گذاشتن به مسیر صلح‌آمیز در مورد سوریه، پاریس خواستار این است که شورای امنیت ابتکار عمل را به دست بگیرد.
رژیم صهیونیستی نیز یک بار دیگر، بی‌خاصیت بودن حمله موشکی اخیر را به غرب گوشزد کرد.
دبیرکل ناتو هم کلا توپ را به زمین روسیه انداخت و از مسکو خواست مسئولیت خود را درباره سوریه بپذیرد. رئیس‌جمهور آلمان نیز که دولتش جانب آمریکا را گرفته بود، در اظهارات جدید، از روسیه و آمریکا خواست، برای حل بحران سوریه، نقش مثبت داشته باشند.
آمریکا
مقامات آمریکایی که در ماجرای اخیر، خود را شکست خورده می‌بینند، از خود واکنش‌های تندتری نشان می‌دهند؛ «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: (بشار) اسد و متحدانش نباید عزم و اراده ما را مورد آزمون قرار  دهند. وی روسیه را به دروغگویی متهم کرد و گفت: ایران و روسیه را می‌توان از طریق همراهان‌شان قضاوت کرد! وی گفت، ترامپ آماده است در صورت تکرار حملات شیمیایی علیه مردم سوریه، باز هم حمله کند.
اظهارات بشار اسد
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با چندتن از نمایندگان پارلمان روسیه، اقدام آمریکا و متحدانش علیه سوریه را خصمانه دانست و تاکید کرد، سوریه زرادخانه شیمیایی در اختیار ندارد.
دولت سوریه نیز حمایت عربستان و قطر از حمله آمریکا به سوریه را محکوم کرد. «بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل نیز از آمریکا، فرانسه و انگلیس خواست فورا به حمایت از تروریست‌ها در سوریه پایان دهند.
پوتین
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، تأکید کرد: اقدام آمریکا و متحدانش در حمله به سوریه، نقض منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین‌الملل بوده است. وی این حمله را «حمله به یک کشور مستقل» دانست و گفت: این حمله در حالی صورت گرفت که نه کارشناسان روسی و نه مردم محلی ساکن شهر دوما، حمله شیمیایی توسط ارتش سوریه را تأیید نکرده‌اند.
سایر رویدادها:
* ارتش سوریه پاکسازی کامل «غوطه‌شرقی» دمشق از لوث تروریست‌ها را اعلام کرد.
* میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی سابق، حمله غرب به سوریه را مثل تمرین قبل از «تیراندازی واقعی» دانست.
* آمریکا، انگلیس و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره سوریه به شورای امنیت دادند.
* تیم تحقیقات سازمان ملل در مورد حمله شیمیایی، وارد دمشق شد. این تیم به زودی به شهر «دوما» می‌رود تا حقیقت ماجرا را در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در این شهر، مشخص کند.
* روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت، موشک‌های استفاده شده در حمله به سوریه، بسیار پیشر فته بوده‌اند و در این حمله، موشک‌هایی به ارزش 50 میلیون دلار شلیک شده است، اما مشخص نیست که این حمله، چه دستاوردی داشته است. خصوصا اینکه ارتش سوریه 71 موشک را در هوا منهدم کرده است.