kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱

دیلی استار: روسیه ظرف 60 ساعت پایگاه‌های ناتو را در استونی و لتونی تسخیر می‌کند

روزنامه دیلی استار گزارش داده نیروهای روسیه برای نابودی پایگاه‌های ناتو در لتونی و استونی تنها به 60 ساعت زمان نیاز دارند.

اتهام‌زنی‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در دوما و حمله موشکی آنها به سوریه، به تنش‌های میان غرب و روسیه دامن زده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی استار، در این میان مسکو حتی هشدار داده یک حرکت اشتباه ممکن است به شعله‌ور شدن آتش جنگ میان روسیه و ناتو  و آغاز جنگ جهانی سوم منجر شود. در همین حین خبر رسیده، تحلیلگران نظامی شورای آتلانتیک هم به بررسی جنگ احتمالی روسیه با ناتو پرداخته و به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت وقوع جنگ میان این دو، نیروهای روس قادر خواهند بود در کمتر از 60 ساعت هم‌پیمانان ناتو را در بالاترین سطح آمادگی شکست دهند.
طبق این گزارش، اتاق فکر شورای آتلانتیک تنها راه غلبه ناتو بر روسیه را تقویت پایگاه‌های اروپا در مرز روسیه عنوان کرده است. این در حالی است که روسیه بیش از هفت پایگاه در مرزهای اروپا دارد.  ناتو برای حفاظت از اروپا نیازمند اجرای «طرح جامع چندجانبه دفاع از اروپا» است؛ طرحی که امنیت اتحادیه اروپا را در برابر تهدید احتمالی روسیه تقویت می‌کند.
کارشناسان اتاق فکر شورای آتلانتیک همچنین معتقدند، ارتش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک جنگ کوتاه مدت قادر است بر پایگاه‌های ناتو در کشورهای حوزه بالتیک غلبه کرده و در کمتر از 60 ساعت مقر ناتو در کشورهای استونی و لتونی را اشغال کند. همچنین ارتش روسیه به واسطه داشتن پایگاه‌های متعدد از قابلیت اعزام سریع نیرو به مناطق مختلف برخوردار است. این شورا تاکید کرده این رویه موجب اقدام سریع و پیروزی زودهنگام روسیه در جنگ‌های کوتاه مدت می‌شود، این در حالی است که احتمال پیروزی ناتو در جنگ‌های طولانی مدت و فرسایشی بیشتر است. به همین دلیل است که مسکو تا حد امکان از ورود به جنگ با ناتو خودداری می‌کند و ترجیح می‌دهد در صورت ورود به جنگ در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسد.
شورای آتلانتیک همچنین  اعلام کرده ناتو برای مقابله با چالش احتمالی روسیه نیازمند یک عامل بازدارنده موثر است تا در صورت لزوم برای ارتقای قدرتش و متوقف کردن روسیه به کار بندد. البته این یک استراتژی کامل برای مقابله با روسیه نیست و ناتو باید استراتژی‌های ترکیبی را در مقابل روسیه به کار بگیرد.