kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل اعلام شد

مسلمانان میانمار به دلیل ترس از خشونت حاضر نیستند به کشورشان بازگردند

گزارش جدید سازمان ملل هم نشان می‌دهد سربازان میانماری شمار زیادی از مسلمانان روهینگیایی را مورد تجاوز و خشونت جنسی قرار داده‌اند و به همین دلیل آوارگان روهینگیایی از ترس خشونت مجدد حاضر به بازگشت به کشورشان نیستند.

براساس گزارش جدید دبیرکل سازمان ملل، بسیاری از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی که از میانمار فرار کرده‌اند، از سوی نیروهای مسلح این کشور هدف خشونت‌های جنسی قرار گرفته‌اند. در این گزارش که قرار است امروز در شورای امنیت به بحث گذاشته شود، آمده: «کادر بین‌المللی پزشکی و دیگر پرسنل بخش خدمات پزشکی و درمانی در بنگلادش جایی که مسلمانان روهینگیا به آن فرار کرده‌اند در گزارشات خود ثبت کرده‌اند که بسیاری از این آوارگان متحمل جراحت‌های فیزیکی و روحی ناشی از حملات جنسی خشونت‌آمیز شده‌اند.»
پاکسازی قومی
دبیرکل سازمان ملل در این گزارش همچنین تاکید کرده: «پاکسازی قومی در پوشش عملیات پاکسازی شبه‌نظامیان در استان راخین رخ داده است. زنان از جمله زنان باردار که به عنوان متولیان و تکثیرکنندگان هویت قومی تلقی می‌شوند و همچنین کودکان و نوجوانان که نماینده آینده این گروه هستند، هدف این خشونت‌ها قرار گرفته‌اند.»به گفته گوترش، «بسیاری از زنان آواره روهینگیایی تمایلی به بازگشت به مکان‌هایی که از آن فرار کرده‌اند ندارند؛ چراکه در آنجا نیروهایی که عامل تجاوز و حملات جنسی به آنها بودند همچنان کنترل را به دست دارند.» گفتنی است پیش از این نیز هم از سوی سازمان ملل و هم از سوی سایر سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه حقوق بشر به کرات، گزارش‌های تکان دهنده‌ای از جنایات دولت و ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور منتشر شده است. بودائیان افراطی نیز در این جنایات مشارکت فعالی دارند.