kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱

برگزاری اجلاس ضد ایرانی اتحادیه عرب در ظهران عربستان

بیست و نهمین نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب، با حملات همه‌جانبه علیه ایران، در شهر «ظهران» عربستان برگزار شد.

دیروز بیست و نهمین نشست سران عرب در شهر ظهران عربستان برگزار شد. این چهارمین اجلاس سران عرب بود که در عربستان برگزار شد و سه اجلاس قبلی در سال‌های ۱۹۷۶ و ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ در ریاض برگزار شده بود.  اتحادیه عرب با نام کامل اتحادیه کشورهای عربی یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل کشورهای عربی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است. این اتحادیه در سال ۱۹۴۵ با ۶ عضو مؤسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان، و اردن تشکیل شد و یمن نیز در همان سال به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد. عضویت سوریه نیز از ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمده است.
در اجلاس ظهران، مسئله فلسطین، تحولات سوریه، یمن و لیبی، مبارزه با تروریسم، اختلافات موجود میان کشورهای عربی و همچنین نقش ایران در منطقه از مهمترین موضوعاتی بود که به آن پرداخته شد. اما فضای حاکم بر نشست دیروز مواضع ضد ایرانی برخی حکام عرب بود. در اجلاس دیروز امیر قطر و سلطان عُمان حضور نداشتند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیامی به حکام شرکت‌کننده در اجلاس گفت که روسیه آماده همکاری با اتحادیه عرب برای تضمین ثبات و امنیت در خاورمیانه است.
 عبدالله دوم شاه اردن که ریاست اجلاس قبلی کنفرانس را بر عهده داشت، ریاست بیست و نهمین اجلاس سران عرب را تحویل ملک سلمان داد. شاه اردن طی سخنانی قبل از تحویل ریاست اجلاس گفت: از برپایی دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ حمایت می‌کنیم. وی در ادامه بر حل سیاسی بحران سوریه به گونه‌ای که شامل همه طرف‌های سوری شود، تاکید کرد. شاه اردن ضمن تبریک به ملت عراق به مناسبت پیروزی بر داعش اعلام کرد که با هرگونه حملات نظامی علیه سوریه مخالفیم.
ملک سلمان شاه سعودی نیز پس از تحویل گرفتن ریاست بیست و نهمین اجلاس درباره مسایل مختلف منطقه سخنرانی کرد. سلمان، شاه سعودی، در افتتاحیه اجلاس سران عرب، با تپق‌های فراوان، سخنرانی کرد؛ او در بخش‌های مختلف سخنرانی که مربوط به نقاط مختلف منطقه بود، مکرر به ایران اتهام زد. شاه عربستان در ابتدای سخنرانی خود به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت، مسئله فلسطین برای ما در اولویت قرار دارد و تصمیم دولت آمریکا در انتقال سفارت به قدس را محکوم می کنیم. قدس شرقی باید پایتخت فلسطین باشد. این در حالی است که اخیرا بن سلمان ولیعهد سعودی در گفت‌و‌گو با نشریه آتلانتیک به صراحت از حق موجودیت اسرائیل دفاع کرد و حتی در ماجرای انتقال سفارت اسرائیل به قدس رسانه‌ها از حمایت پنهانی عربستان از این طرح ترامپ خبر داده‌اند.  ملک سلمان بدون اشاره به جنایات سعودی علیه یمن که وارد چهارمین سال خود شده است، تصریح کرد: «از جامعه جهانی می خواهیم که همه راه‌ها برای ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن را فراهم کنند.»
علاوه بر این ملک سلمان با طرح ادعاهایی رفتارهای ایران در منطقه را خطرناک توصیف کرد و اتخاذ مواضع قوی و محکم سازمان ملل علیه رفتارهای ایران در منطقه را خواستار شد. شاه سعودی تاکید کرد: «ما حمایت موشکی ایران از حوثی‌ها را محکوم و دخالت‌های این کشور در امور کشورهای عربی را رد می‌کنیم». این در حالی است که آل سعود در سه سال گذشته با حملات وحشیانه به یمن بیش از 15 هزار یمنی را به شهادت رسانده است.
 احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز با تکرار ادعاهای ملک سلمان درباره ایران، اعلام کرد که دخالت‌های ایران در جهان عرب را محکوم می‌کنیم. ابوالغیط همچنین بدون محکوم کردن حملات موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس علیه سوریه، دمشق را مسئول بحران سوریه دانست.