kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین اعلام کرد

بازداشت یک میلیون فلسطینی از روز نکبت تاکنون

هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطینی اعلام کرده رژیم صهیونیستی یک میلیون فلسطینی را از سال 1948 تا کنون بازداشت کرده است.

در آستانه روز اسیر (17 آوریل) هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی از آغاز اشغال فلسطین تا کنون بیش از یک میلیون  فلسطینی را دستگیر و زندانی کرده است. براساس این گزارش در حال حاضر بیش از ۶۵۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی حبس شده‌اند که از میان آنها  ۳۵۰ نفر کودک و نوجوان، ۶۲ نفر زن و دختر، شش نفر نماینده پارلمان ۵۰۰ نفر تحت بازداشت موقت و ۱۵۰۰ نفر بیمار هستند.
در بخشی از این گزارش آمده: «محمود بکر حجازی، اولین اسیر فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی بود که در سال ۱۹۶۵ به اسارت درآمد. بنابراین، او اولین اسیر فلسطینی از زمان آغاز انقلاب معاصر فلسطین در سال ۱۹۶۵ است.در حالی که حجازی محکوم به اعدام بود، در نهایت در  ژانویه ۱۹۷۱ طی عملیات تبادل اسرا بین دولت رژیم صهیونیستی و جنبش فتح آزاد شد. فاطمه برناوی هم اولین اسیر زن فلسطینی در تاریخ انقلاب معاصر فلسطین است. او سال ۱۹۶۷ به اتهام بمب گذاری در سینما «صهیون» در قدس اسیر و به حبس ابد محکوم شد.»
 به گزارش ایسنا هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین در گزارش خود ذکر کرده که «از آغاز اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ تاکنون حدود یک میلیون مورد بازداشت فلسطینیان توسط نظامیان رژیم صهیونیستی ثبت شده است که تمامی اقشار جامعه فلسطین اعم از زن و مرد و کودک و کهنسال و مبارز و رهبر و دیگر اقشار را شامل شده است.»
بر پایه این گزارش از سال ۱۹۶۷ تاکنون ۲۱۵ اسیر فلسطینی در بند اسارت رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده و صدها نفر دیگر پس از آزادی به شهادت رسیده‌اند که آخرین مورد آن یاسین سرادیح (۳۳ ساله) از اریحا بود که در نتیجه شکنجه و ضرب و شتم حین بازداشت و اصابت مستقیم گلوله به وی در تاریخ ۲۲ فوریه (3 اسفند 96) سال جاری به شهادت رسید.
این گزارش می افزاید: «در میان مجموع اسرای شهید ۷۲ نفر به خاطر شکنجه به دست بازرسان و بازپرسان صهیونیست در مراکز بازجویی به شهادت رسیده و ۶۱ نفر هم به خاطر سهل‌انگاری سازمان زندان‌های صهیونیستی و عدم ارائه درمان و خدمات مناسب پزشکی به اسرا به شهادت رسیده و هفت اسیر هم به سبب سرکوب و تیراندازی مستقیم سربازان و نگهبانان صهیونیست در داخل زندان و ۷۷ اسیر هم بلافاصله پس از بازداشت به شیوه‌ای عمدی ترور و شهید شده‌اند.»
در پایان این گزارش می‌خوانیم: «در میان اسرای فلسطینی، ۴۸ نفر بیش از ۲۰ سال در بند اسارت بوده‌اند که این گروه از اسرا، به اسم قدیمی‌ترین اسرا شناخته می‌شوند و ۲۹ نفر از آنان از قبل از سال ۱۹۹۳ اسیر هستند که این افراد قرار بود مارس ۲۰۱۴ در چارچوب گروه چهارم از اسرای فلسطینی آزاد شوند اما رژیم صهیونیستی در نهایت به تعهدات خود عمل نکرد و از آزاد کردن آنان خودداری کرد و به سبب آن مذاکرات سازش بین این رژیم و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به بن بست رسید. از مدت اسارت ۲۵ نفر از آنان بیش از ۲۵ سال می‌گذرد که به آنها ژنرال‌های صبر گفته می‌شود و ۱۲ اسیر بیش از ۳۰ سال است که اسیر بوده و آنها نماد و رمز اسرا هستند. قدیمی‌ترین آنان «کریم» و «ماهر یونس» هستند که بیش از ۳۵ سال است در اسارتند.