kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹

برف جاده هراز را مسدود و سیل 15 استان را فرا گرفت

بارش برف محورهای شرق استان تهران را پس از گذشت ۲۵ روز از بهار به رنگ زمستان در آورد و بارش باران و وقوع سیلاب در 15 استان کشور مشکلاتی را به بار آورد.

به گزارش فارس، پس از گذشت ۲۵ روز از آغاز سال جدید، زمستان جای بهار را گرفت و بارش شدید برف در محورهای شرق استان تهران آغاز شد.
محور هراز در منطقه گردنه امام‌زاده هاشم (ع) و شهرستان فیروزکوه دیروز شاهد بارش برف بود.
بخشدار منطقه لاریجان آمل از انسداد محور هراز به‌دلیل بارش برف 40 سانتی‌متری در برخی مسیرهای جاده‌ای خبر داد و گفت: محور هراز به دلیل بارش برف سنگین در برخی مسیرها دیروز مسدود اعلام شد.
رضا مقدم افزود: میزان بارش برف در روستاهای پایین دست حدود پنج سانتی‌متر و در بالا دست به ارتفاع بیش از 40 سانتی‌متر رسید و در پلور و آب اسک هم بیش از 20 سانتی‌متر برف بارید.
راهداران از همان ساعات ابتدایی آغاز بارش برف فعالیت خود را شروع کرده و مشغول برف‌روبی شدند.
برف بیشتر در گردنه امام‌زاده هاشم (ع) باریدن گرفت و اعلام شد رانندگانی که قصد تردد از محور هراز را دارند حتماً زنجیرچرخ به همراه داشته باشند.
آب‌گرفتگی برخی خیابانهای مشهد
بارش شدید باران بهاری در مشهد که شنبه شب روی داد موجب آب‌گرفتگی برخی معابر و خیابان‌های این شهر و کندی رفت و آمد خودروها و عابران شد.
شدت بارش به میزانی بود که در برخی نقاط مشهد منازل دچار آبگرفتگی شدند.
همچنین در برخی جاده‌های برون شهری از جمله جاده مشهد به شاندیز به دلیل آب‌گرفتگی ترافیک سنگینی ایجاد شد. آتش‌نشانی مشهد ۵۱ عملیات ویژه را به منظور رفع آب‌گرفتگی انجام داد و 600 نیروی خدمات شهری به همراه موتور پمپ‌ها مشغول رفع آب‌گرفتگی شدند.
امدادرسانی به سیل‌زدگان 15 استان
رئیس ‌سازمان امدادو نجات هلال احمر از امدادرسانی به سیل‌زدگان 15 استان کشور خبر داد.
به گزارش ایلنا، مرتضی سلیمی گفت: از روز ۲۳ فروردین تا ساعت هفت صبح دیروز، شاهد بارش باران و وقوع سیلاب در ۱۵ استان آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و رضوی، خوزستان، سمنان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، فارس لرستان و یزد بودیم. امدادگران هلال احمر در ۵۰ شهر، روستا و مناطق عشایر نشین به هزار و ۳۴۹ تن امدادرسانی کردند.
وی ادامه داد: در این مدت ۳۰۱ تن اسکان اضطراری یافتند. رئیس ‌سازمان امدادو نجات هلال احمر با اعلام اینکه ۲۱ خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شدند، تاکید کرد: ۲۳۱ امدادگر در قالب ۶۷ تیم کار امداد رسانی را انجام دادند. همچنین در این مدت ۴۰ چادر،۷۱۰ تخته پتو و ۶۷۰ کیلوگرم نایلون توزیع شده است.
گرد باد سیستان و بلوچستان را درنوردید
گرد باد شدید سه ‌راهی دشتک در ۷۵ کیلومتری زاهدان را درنوردید و سبب سقوط ۳۰ تیر برق، قطع آب شهر زاهدان و تعطیلی مدارس شد.
به گزارش تسنیم شب یک‌شنبه گردباد شدید منطقه سه‌ راهی «دشتک» در محور زاهدان- زابل را درنوردید. شدت گردباد سبب سقوط 30 تیر برق به فاصله 1/5 کیلومتر و قطع کامل خط انتقال آب به زاهدان شد.
آب آشامیدنی اکثر مناطق زاهدان قطع شد و مدیریت بحران 65‌ تانکر را برای آب‌رسانی سیار به محله‌های شهر در نظر گرفت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در رابطه به حجم خسارت به تأسیسات آب و برق خط انتقال آب زابل به زاهدان گفت: براثر گردباد جریان برق خط انتقال آب چاه نیمه به زاهدان در محل ایستگاه پمپاژ شماره 2 قطع‌شده و هیچ آبی به زاهدان نرسید.
محسن میرادی با بیان اینکه شدت سرعت باد موجب سقوط 30 تیر برق و پاره شدن خطوط انتقال برق شد ، افزود: پنج اکیپ امدادی از اتفاقات آب و برق به تعمیر خطوط انتقال برق مشغول شدند.
وی ادامه داد: برطرف شدن مشکل و نصب مجدد تیرهای برق تا بعدازظهر دیروز به طول انجامید و در طول این مدت شهر زاهدان با تنش آبی مواجه بود که برای این منظور 65‌ تانکر برای آب‌رسانی سیار به محله‌های شهر در نظر گرفته‌شد. اداره‌کل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان نیز در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از تعطیلی مدارس ابتدایی شیفت صبح و عصر در محدوده قطع آب شهر خبر داد.
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز در اطلاعیه‌ای از مردم خواست با توجه به تنش آبی در شهر زاهدان، از مصارف غیرضروری آب اجتناب کنند.