kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸

حمله پروانه جوانه خوار به جنگل‌هاي کهگيلويه و بويراحمد

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري کهگيلويه و بويراحمد گفت: آفت پروانه جوانه خوار به 250 هزار هکتار از جنگل‌هاي استان حمله کرده است.

عزت‌الله بهشتي فر در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: اين آفت با نام علمي Tortrix viridana Lيا پروانه جوانه خوار بلوط يکي از مهمترين آفت‌هاي بلوط در جنگل‌هاي زاگرس محسوب مي‌شود که با تغذيه از جوانه‌ها و برگ‌ها خسارات زيادي به جنگل‌هاي استان مي‌زند.
جنگل‌هاي بلوط منطقه زاگرس شامل استان‌هاي آذربايجان غربي، ايلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختياري، کهگيلويه و بويراحمد، خوزستان و فارس است که بيش از 6 ميليون هکتار وسعت دارد.
16 استان کشور در محدوده کل رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته‌اند که اين محدوده تأمين‌کننده 40 درصد آب کشور است و 38 درصد جمعيت عشاير کوچ‌نشين ايران را در خود جاي داده است.بهشتي فر بيان کرد: اين افت در استان در سال‌هاي گذشته وجود داشته ولي به دليل شرايط نامناسب اکولوژيکي و اقليمي طغيان کرده و درحال‌توسعه است.
وي تصريح کرد: در اکثر مناطق جنگلي استان مشاهده شده ولي دامنه خسارت آن در مناطق سيلاب و کلوار و لوداب در بويراحمد، در تنگ سولک و کوه ماغر در شهرستان بهمئي، در دنا منطقه چنار برم و لما، تمنک، بنستان، رودشتي درکهگيلويه مناطق خاييز، بيسيدون دشت قاضي کلات، در چرام سواري، تنگ آرند، جاده کرک، سرتنگ پيرزال، باشت حوزه شلال دان، بوستان و عنا در حال توسعه است.
بهشتي فر عنوان کرد: اين آفت در شهرستان گچساران تاکنون گزارش نشده است اما در تمام حوزه زاگرس در حال فعالیت است.وی اضافه کرد: آفت پروانه جوانه خوار در استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد، فارس، چهارمحال و بختياري، لرستان، آذربايجان غربي، ايلام و ديگر استان‌هاي حوزه زاگرس فعال است.
وي بيان کرد: ادارات منابع طبيعي استان‌ها علاوه بر روش‌هاي بيولوژيکي و خودکنترلي طبيعي با استفاده از محلول‌پاشي و تله‌هاي فروموني در حال مبارزه با اين آفت هستند و باید با احتیاط کامل انجام شود و دارای ریسک بالا است.بهشتي فر تصريح کرد: براي کنترل و مبارزه با آن 20 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.
وي اظهار کرد: به دليل کوهستاني بودن و شرايط توپوگرافي نياز به هواپيما و يا پهپادهاي محلول پاش هست که باعث بالا رفتن هزينه مبارزه خواهد شد .فعالیت این آفت از اواخر اسفند تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.