kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
گزارش خبری - تحلیلی کیهان

ضرورت افزایش توان موشکی کشور درس حمله غرب به سوریه

حمله موشکی سحرگاه شنبه آمریکا و انگلیس و فرانسه به چند منطقه در سوریه اگر چه فاقد کمترین ارزش و دستاورد نظامی-سیاسی ارزیابی می‌شود اما درباره اصل حمله موشکی، یک ملاحظه مهم وجود دارد و آن اینکه اگر سوریه به اندازه کافی، قدرت موشکی داشت، آیا آمریکا جرأت همین عقده‌گشایی کور را هم پیدا می‌کرد؟
سرویس سیاسی-

پس از گذشت 5 سال از خسارت محض برجام که دشمن اندک امتیازات ایران در این توافق را با زورگویی نداده و بارها نقض عهد کرده و خیالش راحت است که با سیاست معطل‌سازی، برجام و نتیجه‌دهی آن برای جمهوری اسلامی را مشروط به مذاکرات دیگر کرده و به تاریخ سپرده است، ساز «مذاکرات موشکی و قدرت منطقه‌ای» را کوک کرده‌اند. طرح موضوع مذاکرات موشکی و منطقه‌ای اواسط سال گذشته و با پدیدار شدن زوال کامل دولت خودخوانده تروریست‌های ساخته آمریکا، رژیم صهیونیستی، اروپا و برخی کشورهای منطقه در عراق و سوریه، جدی‌تر پیگیری شده است و آخرین بار این موضوع در دستور کار نشست امنیتی مونیخ قرار گرفت و اتحادیه اروپا خواستار طرح جدی این موضوع با اتهام به ایران شد.
غربگرایان داخلی و برجام موشکی
یکی از اندیشکده‌های معروف آمریکا، در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما»-رئیس‌جمهور سابق آمریکا که پروژه «نرمال‌سازی ایران» را پیشنهاد کرده بود، به مقامات این کشور توصیه می‌کرد که بر اساس این پروژه، باید سلسله‌اقداماتی را درباره ایران اجرا کند. اولین مورد آن بحث هسته‌ای و از بین بردن دستاوردها و پیشرفت هسته‌ای ما بود؛ به گونه‌ای که مقامات آمریکایی با اجرای برجام تأکید کردند واشنگتن توانست بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد. بر همین اساس محدودکردن و توقف فعالیت‌های موشکی، قطع حمایت ایران از محور مقاومت، پذیرفتن اینکه ایران نباید قدرت منطقه‌ای باشد، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از جمله اقداماتی بود که مقامات آمریکا در قالب پروژه نرمال‌سازی ایران باید پیگیری می‌کردند.
بر اساس این، دومین هدف تهی کردن ایران از قدرت، موضوع موشکی است. آمریکا برای نیل به این هدف افزون بر حفظ مشکلات برجام و افزودن بر تحریم‌ها، به تقسیم کار روی آورده و مباحث موشکی و قدرت منطقه‌ای را به متحدان خود در اروپا سپرده است. اکنون طرف اصلی درباره این دو موضوع اساسی سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان هستند که مجری اصلی پیشبرد راهبرد آمریکا و صهیونیست‌ها شده‌اند.
توان دفاعی موشکی و دنیای آینده
به‌رغم اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی کوچک‌ترین بحث و مذاکره درباره موضوع موشکی را ممنوع و حرام اعلام کرده‌اند و قاطبه ملت ایران نیز به انحای مختلف، مهر تأیید بر آن زده‌اند؛ اما متأسفانه یک جریان غربگرا با همان دلایلی که مردم را به سمت برجام سوق دادند، در مصاحبه‌ها و اظهارنظرها و مطالب رسانه‌های همسو با غرب مذاکرات موشکی را توجیه می‌کنند. این جریان با وقاحت تمام بار دیگر موضوع احتمال وقوع جنگ را مطرح می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که باید با مذاکره برد‌ـ برد با اروپا بحث موشکی را هم همچون هسته‌ای واگذار کنیم تا جنگی رخ ندهد، جالب آنکه این ماجرا با طرح عبارت موهوم «پایان یافتن عصر موشک و آغاز گفتمان» آغاز شد و با اظهارنظرهای مکرر و متعدد طیف غربگرا در داخل کشور ادامه یافت اما در مقابل چشم جهانیان، آمریکا و سه کشور اروپایی که پس از برجام هسته‌ای، برجام موشکی در ایران را دنبال می‌کنند، درست در ایام پاکسازی اطراف دمشق از آخرین بقایای گروه‌های تروریستی، در اقدامی جنایتکارانه بیش از 100 موشک به خاک سوریه شلیک کردند.
انگلیس و آمریکا حامیان اصلی
جنایت در منطقه
در واقع حماقت راهبردی آمریکا، انگلیس و فرانسه در حمله به سوریه و ارتکاب جنایت اخیر- با همه ناکامی‌اش- نشان داد برخلاف نسخه‌پیچی جریان نفوذی و حرفی که در دهان برخی سیاسیون گذاشتند مبنی بر اینکه روزگار فردا، روزگار گفتمان هاست نه موشک‌ها، روزگار اتفاقا، روزگار توسعه ظرفیت بازدارنده توان موشکی است. به یقین اگر سوریه توان موشکی ایران را داشت، آمریکا و متحدانش جرئت نمی‌کردند چنین گستاخانه و با بهانه‌ای واهی و ساختگی، دست به حمله موشکی بزنند. اما با همه اینها، خطای بزرگ آمریکا، مشت خط نفوذ را باز و برجام موشکی را هوا کرد.
از سوی دیگر در منطقه‌ای که کشورهای آن قراردادهای تسلیحاتی هنگفتی با آمریکا، انگلیس، فرانسه و... بسته‌اند و از زمان روی کار آمدن ترامپ مسابقه تسلیحاتی به صورت فوق‌العاده تشدید شده چرا همیشه عده‌ای در داخل همنوا با خارج، پیشنهادهایی در راستای خلع سلاح ایران ارائه می‌دهند؟! آمریکا و سه کشور اروپایی به بهانه مضحک استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه نه تنها قوانین بین‌المللی بلکه قوانین داخلی خود را زیر پا گذاشته و به این بهانه واهی و پوچ به این کشور حمله کردند تا نشان دهند برای رسیدن به اهداف شوم خود به هیچ معیار و معاهده‌ای پای‌بند نیستند و اگر نبود قدرت دفاعی و بازدارنده ایران، چه تضمینی وجود داشت که این کشورها با همین استدلال‌های مضحک به جای سوریه کشورمان را مورد هدف قرار ندهند‌؟!
همین چند روز پیش بود که سازمان عفو بين‌الملل فروش سلاح کشورهاي غربي از جمله آمریکا و انگلیس را به عربستان و هم‌پيمانانش در جنگ يمن محکوم و اعلام کرد این اقدام باعث استهزای معاهدات جهانی مي‌شود.
این سازمان با بیان اینکه از زمان شروع مداخله نظامي ائتلاف عربستان در يمن در سال 2015 بيش از ده هزار نفر در جنگ علیه اين کشور کشته شده‌اند، تاکید کرد: اسناد و مدارک فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد فروش غیرمسئولانه تسلیحات به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن منجر به صدمات عظیمی به غیرنظامیان یمنی شده است، اما این اسناد و مدارک، آمریکا و انگلیس و دیگر کشورها از جمله فرانسه، اسپانیا و ایتالیا را از ادامه فروش چند میلیارد دلاری سلاح به عربستان سعودی و متحدانش در جنگ یمن باز نداشته است.
حمله به نقاطی که دو بار بازرسی شده بود!
این در حالی است که در نشست شب قبل شورای امنیت پیرامون تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه هم بشار جعفری از واقعیتی پرده برداشت که رسانه‌ها کمتر به آن پرداختند. نماینده سوریه در سازمان ملل اذعان کرد که کشورهای متجاوز به نقاطی حمله کردند که در سال گذشته دو بار توسط سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی بازرسی شده بود. در واقع حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به نقاطی در سوریه که سال پیش توسط سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی بازرسی شده، این فرضیه را تائید می‌کند که هدف از بازرسی‌ها، شناسایی اهداف ارزشمند برای کشورهای نظام سلطه است تا آمریکا هر زمان که دلش خواست با خیالی راحت به بمباران این اهداف بپردازد!
ضرورت افزایش توان دفاعی کشور
اخیرا یکی از موسسات تحقیقاتی با انتشار گزارشی درخصوص بودجه نظامی سالیانه کشورها، عربستان سعودی را تنها کشوری اعلام کرد در میان کشورهای خاورمیانه، بیشترین هزینه نظامی را داشته است. از این رو در هرم بودجه نظامی دنیا، شاهد حضور عربستان سعودی در کنار قدرت‌های مطرح چند قرن اخیر مانند آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان هستیم. بر اساس گزارش‌ها، اکنون در زرادخانه موشکی عربستان موشک‌هایی با برد 3000 کیلومتر وجود دارند و سؤال اینجاست که این موشک‌ها به چه کار این کشور می‌آیند و کدام هدف را در نظر دارند که چنین سلاحی خریداری کرد‌ه‌اند؟ وجود چنین سلاح‌هایی و هزینه‌های هنگفت نظامی کشورهای منطقه که گاهاً به 70 میلیارد دلار در سال می‌رسد که کشورهای استعمارگری مانند انگلیس، فرانسه و آمریکا فروشنده آن هستند، پیام روشنی برای ما دارد. این تهدیدات، تنها گوشه‌ای از واقعیت‌هاست که ما را بر آن می‌دارد با تکیه بر دانش بومی، توان نظامی را در تراز منطقه‌ای سطحی ارتقا دهیم تا قادر باشیم از اهداف و منافع جمهوری اسلامی ایران به شایستگی دفاع کنیم. ماجراجویی در  ‌اشکال مختلف و نقاب‌های گوناگون ما را بر آن می‌دارد تا «توان موشکی و فناوری‌ها و ظرفیت تولید سلاح‌ها و تجهیزات عمده دفاعی برترساز» را توسعه دهیم.
از سوی دیگر فقدان نظم عادلانه و ترتیبات بین‌المللی لازم برای مقابله با متجاوزان نیز دلیل دیگری برای توسعه توانمندی موشکی ایران است. شکل برخورد شورای امنیت به عنوان مهم‌ترین رکن سازمان ملل برای پایان دادن به هشت سال جنگی که در نتیجه تجاوز عراق شروع شد، نشان داد نمی‌توان چندان به واکنش جامعه جهانی در موارد مشابه امیدوار بود. در واقع با وجود تاسیس سازمان‌های و نهادهای بین‌المللی بین‌دولتی، هنوز اصل خودیاری به عنوان مفروض نظریه واقع‌گرایی کلاسیک بر روابط کشورها حاکم است.
بر این اساس اگر ایران دست از ارتقای توانمندی موشکی خود بردارد، هیچ ابزار دیگری از جمله گفت‌وگو و دیپلماسی نه تنها راه را برای رسیدن به کاهش تنش‌ها و حساسیت‌ها نسبت به قدرت نظامی ایران هموار نمی‌کند بلکه کشور را در معرض حملات احتمالی دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی قرار می‌دهد.
پس آنها که آمریکا و غرب را بزک می‌کردند و نمایش قدرت نظامی و انجام رزمایش و رونمایی از شهرهای موشکی را ماجراجویی می‌خواندند، باید تئوری‌های باطل خود را که در بساط هیچ سیاستمدار دنیادیده‌ای پیدا نمی‌شود، پالایش کنند و به دور بریزند. باید موشک داشت، فراوان هم باید داشت، توسعه هم باید داد و به رخ دشمن کشید، این، کم‌هزینه‌ترین روش بازدارندگی است.