kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
وزیر ارتباطات مطرح کرد

پالایش صفحات غیراخلاقی و ضد اعتقادات مردم در سایر کشورها نیز رواج دارد

وزیر ارتباطات با ‌اشاره به اینکه سیاست مصوب کشور بر توسعه پیام‌رسانهای بومی قرار گرفته، اعلام کرد: در کنار تقویت ساختار فنی این پیام‌رسانها، رفع برخی شبهات و صیانت از حریم خصوصی با تکیه بر ظرفیت فتوای راهبردی مقام معظم رهبری در دستور کار است.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، با ‌اشاره به اینکه سیاست مصوب کشور در شورایعالی فضای مجازی بر توسعه پیام رسان‌های بومی قرار گرفته است، اظهار کرد: در کنار تقویت ساختار فنی آنها، رفع برخی شبهات و صیانت از حریم خصوصی با تکیه بر ظرفیت فتوای راهبردی مقام معظم رهبری و نیز اصلاح مصادیق مجرمانه برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای با فعالان و فعالیت‌های فضای مجازی و نیز سیاست حمایتی عادلانه برای توسعه‌دهندگان داخلی بویژه در نحوه تبلیغات با استفاده از ظرفیت‌های ملی لازم است در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: به عنوان وزیر ارتباطات، تا کنون تلاش زیادی برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی کاربران در اپراتورهای ارتباطی نموده‌ام و اگر قانون اختیارات لازم را به وزارت ارتباطات بدهد برای صیانت از حریم خصوصی در فضای مجازی نیز تلاش لازم را خواهم نمود.
وی گفت: همچنین برای اصلاح مصادیق مجرمانه و نیز توقف نظام رای‌گیری آنلاین انسداد سایت‌های اینترنتی که در برخی مواقع باعث برخوردهای سلیقه‌ای با سایت‌های اینترنتی است، تلاش‌هایی کرده‌ایم که تاکنون نتیجه لازم را نداشته اما به این تلاش که لازمه رشد ظرفیت‌های بومی نیز هست ادامه خواهیم داد.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالات و اعتراضات مخاطبانش درخصوص فیلترینگ یا عدم انجام آن توضیحاتی داد و گفت: وزارت ارتباطات مرجع تصویب و تصمیم پالایش (فیلترینگ) یا رفع آن نیست، بلکه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و بنابر قانون ملزم به اجرای مصوبات کمیته‌ها و شوراهای مشخص شده در این حوزه و احکام قضایی است.وی یادآور شد: پالایش صفحات غیراخلاقی و نیز ضد اعتقادات عموم مردم، در سایر کشورها نیز رواج دارد و در کشور ما نیز در این خصوص نظام قانونی تصویب شده که رعایت می‌شود. علاوه‌بر آن سیاست‌هایی توسط حاکمیت کشورهای مختلف برای حفاظت از کلان داده‌ها و یا رعایت الزامات قانونی کشورها وجود دارد.
گفتنی است بحث حضور مردم در پیام‌رسانهای داخلی به جای نرم‌افزارهای خارجی و فیلتر شدن پیام‌رسانهای خارجی که امنیت کشور را در خطر می‌اندازند در ماه‌های گذشته شدت یافته است.یکی از این پیام‌رسانها، تلگرام است که در موارد بسیاری با کشورهایی که در آنها مخاطب دارد برای مقابله با آشوب‌طلبان و موارد جاسوسی‌ای که صورت می‌گیرد، همکاری نکرده و طی روزهای اخیر در روسیه فیلتر هم شده است.همچنین در کشور خودمان که طی سال گذشته در برهه کوتاهی دستخوش آشوب برخی عناصر فرصت‌طلب شده بود، پیام‌رسان تلگرام از همکاری با ایران برای بستن برخی شبکه‌ها طفره رفت و تا جایی که ممکن بود در خدمت بیگانگان و دشمنان ایران در آسیب رسانی به کشور قرار گرفت.
این پیام‌رسان غربی پا را فراتر گذاشته و مدتی است با معرفی یک ارز مجازی به نام «گرام»، برای در دست گرفتن بخشی از مبادلات مالی در فضای مجازی هم برنامه‌ریزی کرده است. اتفاقی که اگر محقق شود، به اعتقاد کارشناسان، نوعی حمله به نظام پولی کشور است و پول ملی را تضعیف خواهد کرد