kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
4 سال پس از وعده دولت رخ داد

مسکن اجتماعی ؛ باری که به منزل نرسید

چهار سال پس از وعده مسکن اجتماعی دولت روحانی، بنیاد مسکن علت عدم اجرای این طرح را عدم تخصیص زمین دولتی عنوان می‌کند و وزارت راه و شهرسازی می‌گوید با توجه به تنگناهای مالی، اعتبارات دولتی به بنیاد مسکن تخصیص نیافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از طرح‌هایی که برای تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر از ابتدای دولت یازدهم و در دولت دوازدهم در مورد آن تبلیغ شد، مسکن اجتماعی است که نهایتا پس از گمانه‌زنی‌های متعدد، وزارت راه و شهرسازی توانست این طرح را در ابتدای اسفند ماه سال ۹۵ در هیئت دولت به تصویب برساند.
حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در اواخر اسفند ماه همان سال در تشریح جزئیات آنچه در هیئت دولت به تصویب رسیده به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: قرار است در این طرح که از ابتدای سال ۹۶ آغاز می‌شود، سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد در قالب‌های مختلف شامل مسکن استیجاری، اعطای وام ساخت مسکن ارزان‌قیمت به دارندگان زمین یا وام خرید مسکن به اقشار آسیب‌پذیر تدارک دیده شود که نهایتا پس از ۵ سال در پایان سال ۱۴۰۰، مجموعا به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی می‌رسد.
اگرچه در تمام این مدت بارها زمزمه این اظهارات از سوی دولتی‌ها به گوش می‌رسید که مسکن اجتماعی طرحی در مقابل مسکن مهر دولت‌های نهم و دهم است، اما نهایتا هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت قرار نیست در این طرح مانند مسکن مهر برای مردم خانه بسازیم.
در همین رابطه سال گذشته، دستورالعملی از سوی وزیر راه و شهرسازی به دستگاه‌های مجری طرح مسکن اجتماعی ابلاغ شد که بر اساس آن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان دستگاه مجری این طرح معرفی شد و به دستگاه‌های ذی‌ربط چه در بخش جذب منابع و چه در بخش تخصیص زمین تکلیف شد که با این نهاد همکاری کنند.
بنیاد مسکن: نه پول دادند نه زمین!
با این وجود، محمدجواد حق‌شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هفته گذشته در نشست خبری با موضوع تشریح فعالیت‌های این بنیاد در سال ۹۷ در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت پیشرفت مسکن اجتماعی گفت: علی‌رغم مکاتبات متعدد، تاکنون نه سازمان ملی زمین و مسکن زمین در اختیار بنیاد مسکن قرار داده و نه سازمان برنامه و بودجه منابع اجرای طرح را به این نهاد داده است.
حمیدرضا عظیمیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز در واکنش به این اظهارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: در شهریور ماه سال ۹۶ در مجمع عمومی این سازمان، مصوب کردیم اراضی دولتی را به قیمت تمام شده دولتی در اختیار بنیاد مسکن قرار دهیم و این مصوبه را در همان زمان به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ کردیم.
در ادامه این بگومگوها میان بنیاد مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن، حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن نیز در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد یادآور شد: آنچه مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن می‌گوید که زمین به بنیاد مسکن داده شده، احتمالا طرح‌های دیگر حمایتی بوده که در دو قالب «ساخت مسکن محرومان» و «ساخت مسکن در راستای اجرای مصوبات سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب» از سوی این سازمان به بنیاد مسکن، زمین داده شده بود و معاون وزیر راه و شهرسازی این ۳ برنامه مجزا از یکدیگر را یک برنامه دانسته است.
مشکل اعتبارات دولتی
با این حال، مدیرعامل سازمان ملی زمین به این نکته اذعان کرده است که «البته بنیاد مسکن هم در این زمینه مقصر نیست و با توجه به تنگناهای مالی دولت، اعتبارات دولتی آنها تخصیص نیافته است.»
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی زمانی هم طرح مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم آغاز شده بود، دولت به سازمان ملی زمین و مسکن وقت دستور داده بود تا اراضی دولتی را به ساکنان مسکن مهر اجاره ۹۹ ساله بدهد اما این قیمت به قدری ناچیز بود که برای ما صرف نمی‌کرد تا هزینه‌های آن را به صورت ماهانه از مردم بگیریم به عنوان مثال برخی ساکنان مسکن مهر ملزم به پرداخت اجاره ماهیانه ۳۰۰ تومان هستند. بنابراین ما اگر مطمئن شویم هر فرد یا نهادی بخواهد برای محرومان مسکن بسازد، زمین آن را با همین نرخ دولتی تأمین خواهیم کرد.