kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
یک مسئول وزارت جهاد کشاورزی:

سیاست دولت در عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم سبب دلسردی کشاورزان می‌شود

مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی از تصمیم دولت در عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم انتقاد کرد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور درمورد افزایش نیافتن نرخ خرید تضمینی گندم به فارس گفت: یادمان باشد که وقتی دولت در سال‌های 86 تا 88 نرخ گندم را ثابت نگه داشت، پس از چند سال و در سال 92-91 مجبور شد تا در عرض یکسال قیمت گندم را 90 درصد افزایش دهد، یعنی در 4-3 مرحله مجبور شد نرخ گندم را از 420 تومان در هر کیلوگرم به 800 تومان برساند که نتیجه سیاست‌های نوسان‌دار دولت بود که کشاورزان دلسرد شده بودند.
وی تاکید کرد: اگر این بار نیز کوتاهی کنیم و افزایشی در نرخ خرید تضمینی گندم اتفاق نیفتد، منافع آن با دلسرد شدن کشاورزان ما به جیب کشاورزان آن طرف آب می‌رود.
اسفندیاری پور با ‌اشاره به اینکه امسال نیز سال حمایت از کالا و تولید داخلی است، افزود: کشاورزان بهتر از تمام اقشار جامعه در این راستا حرکت می‌کنند و باید حقوق‌شان هم رعایت شود، چطور ما برای کارگر و کارمندان تورم را در حقوق‌شان لحاظ می‌کنیم، ولی برای کشاورز نباید این اتفاق بیفتد، در حالی که کالای استراتژیک تولید می‌کند.
وی به این نکته هم‌ اشاره کرد که اکنون عملیات به‌زراعی در مرحله برداشت در استان‌های معتدل و سردسیر در حال انجام است که هزینه‌های آن مطابق با تورم سالانه افزایش یافته است.
وی افزود: آفت سن گندم، انواع بیماری‌های دیگر، علف هرز به ویژه در نواحی ساحل خزر آغاز شده و همچنین غنی‌سازی دانه گندم برای تولید گندم با پروتئین بالاتر در دستور کار است، چرا که به کشاورزان آموزش داده‌‌‌ایم، در مرحله گل‌دهی گندم 25 درصد کود ازت را به گیاه بدهند، تا طی عملیات فتوسنتز پروتئین آن افزایش یابد که همه اینها مستلزم هزینه است.
وی اظهار امیدواری کرد تا دولت افزایش 9 تا 10 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم را لحاظ کند.
اما در این میان کشاورزان نیز از مشکلات خود می‌گویند و اینکه با تمام مشقت‌های موجود از جمله کم‌آبی، افزایش هزینه‌های بذر و کود و سموم هنوز نمی‌دانند که قرار است محصول خود را به چه نرخی بفروشند.
محمدی یکی از گندم‌کاران استان اصفهان می‌گوید، تمام هزینه‌های ما از بذر گرفته تا دستمزد کارگر، کود و هزینه‌ آبیاری نسبت به سال گذشته 20 تا 30 درصد افزایش داشته و آیا این انصاف است که دولتمردان بگویند پول نداریم و نمی‌توانیم قیمت تضمینی گندم را افزایش دهیم.
این گندم‌کار افزود: اگر ما گندم نکاریم باید با قیمت بالاتر برای واردات این محصول هزینه کنند، در حالی که گندم داخلی امنیت غذایی دارد و در عین حال‌اشتغالزایی هم می‌کند، چرا که بخش زیادی از کشاورزان در استان‌های مختلف گندم کشت می‌کنند.
علی‌قلی ایمانی رئیس‌بنیاد ملی گندم‌کاران نیز با انتقاد ازسخنان نوبخت به عنوان سخنگوی دولت گفت: ایشان صراحتا آب پاکی را روی دست کشاورزان ریخته و گفته که دولت پولی برای افزایش خرید تضمینی گندم ندارد، ولی باید پرسید بازی با امنیت غذایی مردم و تولید کالای استراتژیکی مانند گندم مگر شوخی است چرا که درنهایت اگر کشاورز هم دلسرد شود و گندمی کشت نکند، مجبورند همین گندم را با نرخ دلاری که هر روز قیمتش مشخص نیست وارد کنند که ممکن است، به مراتب از گندم داخلی گران‌تر تمام شود.
ایمانی همچنین به این نکته هم ‌اشاره کرد که وزارت جهاد کشاورزی همچنان زیر بار افزایش نیافتن نرخ خرید تضمینی گندم نرفته و امیدواریم تا زمانی که امکان دارد، فکری به حال این قضیه بشود، چرا که کشاورزان فقط گندم را تحویل سیلوها می‌دهند و یک تکه کاغذ به عنوان رسید دریافت می‌کنند و فعلا خبری از پرداخت پول نیست چون مبنای محاسبه‌ای وجود ندارد.