kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
نگاهی به مشکلات پرداخت بهای خدمات مصرفی از سوی مشترکان- بخش پایانی

مردم و قبض‌های شوک‌آور

 فریده شریفی

 از طریق شماره ... قبض میان دوره‌ای خود را پرداخت کنید... مهلت پرداخت تا تاریخ ... در صورت عدم پرداخت به موقع بهای آب‌مصرفی، آب شما قطع خواهد شد، قبض اخطار ... تا 24 ساعت دیگر برق شما قطع خواهد شد ... این اخطارها و هشدارها در زندگی همه افراد وجود دارد و تبدیل به نگرانی و دغدغه‌ای برای مشترکان
خدمات مصرفی شده است، مشکلات مصرف‌کنندگان به حدی است که دفاتر خدمات امور مشترکان،سازمان آب،‌ برق، گاز و... همیشه شلوغ
 و پر ازدحام است و قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن و نحوه محاسبه انرژی مصرف‌شده و بهای خدمات یکی از گلایه‌های همیشگی
برخی از خانواده‌ها بوده است.
مشترکان خدمات مصرفی گلایه می‌کنند که با وجود مدیریت مصرف و سعی در کم کردن این هزینه‌ها باز هم قبض‌های آنها سر به فلک می‌زند و مشکلات زیادی برای آنان ایجاد می‌کند به نحوی که هنوز یک قبض را پرداخت نکرده با قبض دیگر مواجه می‌شوند و دائما در حال پرداخت قبوض با بهای بالا هستند.
ابهامات شهروندان
برخی شهروندان بیان می‌کنند که به رغم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی مبالغی که در  قبوض آب، برق، تلفن، گاز و... به دستشان می‌رسد بسیار زیاد است، به نحوی که غالبا شوکه می‌شوند و تعجب می‌کنند.
«امین‌زاده» شهروندی که خود و خانواده‌اش شاغل هستند و اکثر اوقات در بیرون از منزل به سر می‌برند و مدت کوتاهی به مصرف انر‌ژی و آب و تلفن ثابت می‌پردازند در این باره می‌گوید: «با اینکه زمان بسیار کوتاهی در خانه هستیم و همسرم و فرزندانم در مصرف انرژی کمال صرفه‌جویی را به عمل می‌آورند، اما فیش آب و برق و حتی تلفن ثابت ما در ماه بسیار زیاد می‌آید و حتی برخی اوقات تعجب می‌کنیم که شاید افراد دیگر از این خدمات استفاده می‌کنند و فقط مبالغش برای ما ارسال می‌شود!»
وی اضافه می‌کند: «در مراجعه به سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط هم با جواب درستی مواجهه نمی‌شویم و مجبور می‌شویم بهای قبض‌ها را پرداخت کنیم!»
یک شهروند دیگر از ارسال پیامک‌های تبلغاتی گله دارد و می‌گوید: «این پیامک‌ها بدون رضایت شهروندان ارسال می‌شود پس چرا باید هزینه آ‌ن را ما بپردازیم؟ با توجه به اینکه مخابرات هزینه ارسال این پیامک‌ها را از فرستنده و گیرنده دریافت می‌کند! چرا باید مردم هر لحظه پیام تبلیغاتی ناخواسته دریافت کنند؟»
این شهروند خاطرنشان می‌کند: «پیامکی هم برای توجیه این پیام‌های تبلیغاتی ارسال می‌شود که اگر این پیام‌ها را نمی‌خواهید فلان عدد و ستاره و... را بزنید اما با وجود انجام تمام این کارها باز هم از شر این پیامک‌های تبلیغاتی راحت نمی‌شویم!»
یک مسئول شرکت مخابرات در این باره می‌گوید: «صورت حساب دو ماهه تلفن برای مشترکان از طریق پیامک یا ایمیل ارسال می‌شود و کسانی که درخواستی در این باره ارائه نداده‌اند از طریق قبض کاغذی هر دو ماه یک بار صادر و به منازل آنان فرستاده می‌شود.»
وی درباره سرویس ارزش افزوده نیز می‌گوید: «هزینه سرویس ارزش افزوده مربوط به سرویس‌های مورد تقاضای مشترک مانند فعال کردن آوای انتظار و مواردی از این قبیل است.»
این پاسخ گلایه شهروندان را کاهش نمی‌دهد چرا که آنان معتقدند بارها و بارها اقدام به ارسال درخواست خود مبنی بر عدم ارسال پیام‌های تبلیغاتی کرده‌اند ولی باز هم مشاهده می‌کنند که در قبض‌های جدید این مبالغ در نظر گرفته شده و پیام‌ها قطع نگردیده‌اند شهروندان اعتراض می‌کنند که چرا حقوقشان رعایت نمی‌شود چرا که این حق آنان است که ریز هزینه‌های قبض وجزئیات خدمات برای مشترکان ارسال شود تا بدانند هزینه چه خدماتی را پرداخت می‌کنند و نه اینکه فقط یک رقم کلی برای آنان ارسال شود.
شیب تند افزایش قیمت
 خدمات مصرفی
افزایش قیمت خدمات مصرفی مربوط به یک قبض و دو قبض نیست بسیاری از شهروندان با در دست داشتن قبض گاز خود به شرکت گاز مراجعه و با اعتراض نسبت به مبلغ درج شده در قبض خود خواستار پیگیری و رفع سریع مشکل خود هستند.
«صفری» شهروندی است که در یکی از شهرهای شمالی کشور زندگی می‌کند در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره بهای گاز مصرفی خود گلایه می‌کند و می‌گوید: «در منزل ما شومینه وجود دارد و بیشتر مواقع از چوب‌های اضافی و خرده‌چوب‌هایی که در جنگل و مراتع پیدا می‌کنیم برای سوخت این شومینه استفاده می‌نماییم تا در مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم که البته در کنار شومینه به پختن غذا هم مشغول می‌شویم و در واقع از شومینه هم برای گرم کردن و هم برای پختن غذا استفاده می‌کنیم.
اما باز هم مبلغ گاز مابه نسبت مصرفی که می‌کنیم زیاد است و از دیدن قبوض گاز غالبا شوکه می‌شویم و تعجب می‌کنیم.»
وی اضافه می‌کند: «بارها به شرکت گاز مراجعه و نسبت به این مسئله ا عتراض می‌کنیم اما به جای کم کردن این مبلغ به ما می‌گویند اگر بهای گاز خود را پرداخت نکنید آن را قطع می‌کنیم!»
صفری همچنین خاطرنشان می‌کند که گاهی پس از پرداخت بهای قبوض مصرفی خود مشاهده می‌کنیم که مبلغ پرداختی در قبض بعدی به عنوان بدهی درج می‌شود که این مسئله جای بسی تعجب و اعتراض را به همراه دارد.
یک مسئول روابط عمومی شرکت گاز در این باره می‌گوید: «مهمترین رویکرد شرکت گاز رضایت‌مندی و ارائه خدمات مطلوب به مشترکان است و گاهی ممکن است بر اثر اشتباهاتی در سیستم ثبت گاز بهای مصرفی خانوارها چنین اتفاقاتی بیفتد که البته باید تلاش کرد این اتفاقات هرگز رخ ندهد.»
رضایت مشترکان
مهمترین هدف است
همه مسئولین در نهادها، سازمان‌ها، ادارات و مراکز دولتی و غیردولتی شعارشان رضایت ارباب رجوع و مصرف‌کنندگان و مشترکان است اما تا چه حد در این هدف موفق هستند بسته به تأمین مطالبات و خواسته‌های مشترکان است.
«یحیی کمال‌پور» نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «قبوض نجومی آب و برق اجحاف در حق مردم است و وزارت نیرو باید در این رابطه شفاف‌سازی کند.»
وی اضافه می‌کند: «برخی از مردم توان پرداخت این قبوض را ندارند و باید این اوضاع به زودی سامان یابد.»
این نماینده مجلس پیشنهاد می‌کند که یک تیم کارشناسی برای بررسی قبض‌های آب و برق تشکیل شود و به مشکلات مردم رسیدگی شود.
سازمان تعزیرات کشور نیز با ارائه سامانه اطلاعاتی از مردم خواسته که در صورت افزایش غیراصولی قبض‌های آب و برق و گاز یا وجود مشکلاتی در آنها اعتراض خود را به صورت اینترنتی در سامانه ثبت کنند تا به شکایات آنها رسیدگی شود.
اما آیا این اعتراض‌ها با ثبت در سامانه‌های اینترنتی حل و فصل خواهد شد؟!
زهره کدخدایی کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در این باره می‌گوید: «اگر اشتباهی در سیستم خدمات‌رسانی جامعه و در سازمان‌های مختلف اعم از برق، آب، گاز، تلفن و... به وجود آید مردم را نگران خواهد کرد، بنابراین مسئولین باید نهایت تلاش و دقت خود را به عمل آورند تا مشکلات مردم را به حداقل برسانند.»
وی اضافه می‌کند: «همین نارضایتی‌ها موجب شده که برخی از دشمنان و رسانه‌های ضد انقلاب از این مسئله سوء استفاده کنند و با هدف جنگ روانی و القای ناامیدی عنوان کنند که مردم یارانه می‌گیرند اما پول قبض‌های آب و برق و تلفن آنقدر زیاد شده که از عهده آن برنمی‌آیند و از این مسئله گلایه دارند. این شبکه‌های بیگانه که رویکرد ضد ایرانی و ضد انقلابی دارند از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین «مجتبی ذوالنور» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می‌گوید: «مشکلات اقتصادی موجب افسردگی برخی از مردم و جوانان شده است و سیاسی برخورد کردن با موضوعات مختلف در کشور متأسفانه سبب کاهش توجه به موضوعات زیربنایی و اساسی گردیده است.»
این نماینده مجلس توجه دولت به اقشار ضعیف و کم‌درآمد را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌گوید: «نباید در مسائل بودجه‌ای اقشار ضعیف را فراموش کنیم و مجلس در بودجه 97 به دولت کمک می‌کند تا فشاری مضاعف به مردم با توجه به مشکلات اقتصادی پیش نیاید و کمک می‌کند تا بودجه طوری تنظیم شود که زندگی مردم با مشکل رو به رو نشود.»
امروزه رفع مشکلات اقتصادی مردم یکی از مهمترین دغدغه‌هایی است که باید مسئولان و کارگزاران جامعه به آن توجه داشته باشند چرا که ملت ایران در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها پشتیبان انقلاب و نظام بوده‌اند بنابراین نباید نسبت به دغدغه‌های آنان بی‌توجهی شود.
باید حرف‌های مردم را شنید
مردم حامی و پشتیبان انقلاب اسلامی هستند و اگر خدای ناکرده کوتاهی و قصوری در مورد آنان انجام شود موجب دلسردی و نارضایتی آنان می‌شود.
زهره کدخدایی در این باره می‌گوید: «مردم ما نگاه انقلابی دارند، مردمی که در تمام لحظات خوب و بد اتحاد خود را از دست ندادند و همیشه یار و یاور نظام بوده‌اند. در هنگام وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله یا در هنگام بحران‌های دیگر هیچ‌گاه خم به ابرو نیاورده و پشت نظام و انقلاب را خالی نکردند، بنابراین همه تلاش مسئولان باید رسیدگی به خواسته‌ها و مطالبات آنها باشد.»
وی اضافه می‌کند: «مسئولان باید حرف مردم را بشنوند، گلایه‌ها، شکوائیه‌ها و اعتراضات آنها در همه زمینه‌ها را مورد توجه قرار دهند و در جهت تحقق خواسته‌های آنان برآیند، به طور مثال شرکت توانیر و وزارت نیرو باید به مشکلات مردم در زمینه برق رسیدگی کند، سازمان آب در زمینه قبوض آب و دیگر سازمان‌ها هم به همین ترتیب به مشکلات و نواقصی که در این زمینه دارد رسیدگی کنند.»
این کارشناس اجتماعی به مسئله گران شدن تخم‌مرغ در کشور و مشکلات و پیامدهایی که به همراه داشت اشاره می‌کند و می‌گوید: «گران شدن تخم مرغ در کشور نشان داد که فشار مالی زیادی بر روی دوش اقشار کم درآمد وجود دارد و افزایش ناگهانی قیمت مواد خوراکی و مورد نیاز یا قبوض مصرفی کمر مصرف کننده را خم می‌کند و او را خسته و افسرده می‌سازد بنابراین با برنامه‌ریزی مناسب، تدبیر، توجه و دقت باید به مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم رسیدگی کرد و جامعه‌ای فعال، پویا، سرزنده و شاداب ایجاد کرد.»