kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰

به نام زلزله‌زدگان به کام پیمانکاران(نکته)

ایام نوروز 97، به همراه برادران دانشجو شرکت‌کننده در اردوهای جهادی، از طرف دانشگاه عازم منطقه سرپل‌ذهاب شدیم لیکن با نکات جالبی مواجه شدیم که برای مسئولان قابل تامل است.
پس از آنکه در روستای هندینه مفروضه از توابع سرپل ذهاب مشغول به خدمت شدیم در کمال ناباوری فهمیدیم متاسفانه تا نوروز 97 هنوز مردم منطقه در کانکس‌های سپاه پاسداران ساکن هستند و هنوز از طرف دولت کمکی به آنها نشده است.
وقتی تیم‌های جهادی جهت ساخت خانه یکی از خانواده‌ها که دارای 5 فرزند معلول بود مشغول شدند به موضوع یا بهتر بگوییم سنگ‌اندازی برخورد کردند که موضوع اصلی این وجیزه است.
از طرف دهیار روستا با این بهانه که شما مجوز برای ساخت چنین سازه‌ای را ندارید از ادامه کار ممانعت بعمل آمد جالب اینجاست که برادران جهادی سازه‌ای که به نام ICF مشهور می‌باشد و با موفقیت در کمتر از یک ماه و با کمترین امکانات و افراد متخصص قابل اجراست را شروع کرده بودند و این سازه از استاندارد نیز برخوردار است و توسط اساتید دانشگاه تایید و اجرا شده و در برابر زلزله تا 8 ریشتر مقاومت دارد.
پس از پیگیری تیم جهادی مشخص شد پیمانکارانی از وزارت مسکن و شهرسازی در پشت پرده قضیه قرار دارند و مردم منطقه را ملزم به قرارداد با آنها در ازای وام 40 میلیون تومانی می‌کنند البته وام فوق قرض‌الحسنه نیست! و به عبارت دیگر وام به شرط قرارداد با پیمانکار وزارت مسکن و شهرسازی به پیمانکار پرداخت می‌شود و نه مردم و همه اینها در حالیست که حتی کمک خیرین به زلزله‌زدگان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ممکن است با شرایط وام بهره‌ای پرداخت شود.
ضمنا پیمانکاران متعهد به ساخت واحد فقط تا مرحله سفت‌کاری می‌باشند به عبارت بهتر واحدها نیمه‌ساخته تحویل می‌شود.
از سوی دیگر به طور مثال برادران جهادی قصد ساخت واحد 120 متری برای خانواده معلول فوق‌الذکر را داشتند که با موضوع فوق هم مخالفت شد و فقط 85 متر اجازه بنا داده شد و آن هم به صورت سازه‌ای تحمیلی. جالب اینجاست در زلزله‌ای که چندی پیش دوباره منطقه سرپل ذهاب را لرزاند دیوار‌های سازه‌های مورد تأیید وزارت مسکن آسیب جدی دیدند. آیا وزارت مسکن اکنون جوابگوی خسارت دیدگان هست؟!

م- ر. عابدینی منش