kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
معاون سازمان آب و برق خوزستان:

خوزستان شدیدترین خشکسالی نیم‌قرن اخیر را تجربه می‌کند

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: یکی از نادرترین خشکسالی‌ها را در فلات ایران و استان سپری می‌کنیم.
اهواز - خبرنگار کیهان:

«هوشنگ حسونی‌زاده» در نشست «بحران خشکسالی و کمبود آب در خوزستان» که به میزبانی سازمان آب و برق استان برگزار شد؛ بیان کرد: آخرین خشکسالی مربوط به سال 87-86 بود که در آن سال 40 درصد کاهش بارش داشتیم این در حالی است که خوزستان امسال 50 درصد کاهش بارش داشته است.
وی با بیان اینکه وضعیت در سایر استانها بحرانی‌تر است افزود: استان‌هایی که در سال‌های قبل برای خوزستان تولید آب داشتند خود با 60 درصد کاهش بارش مواجهند.
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این که پوشش برف در استان تقریبا صفر است، عنوان کرد: در 10 سال گذشته در هیچ سالی بارش نرمال و یا بارش بالای نرمال نداشته‌ایم و این مسئله بیانگر آن است که از 10 سال گذشته تاکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با خشکسالی هستیم.
حسونی‌زاده گفت: براساس میانگین سال به طور نرمال باید تا امروز حداقل 291 میلیمتر بارش باران ثبت می‌شد اما تاکنون در خوزستان 147 میلیمتر بارش باران داشته‌ایم.
وی با بیان این که فقط 19 درصد از حجم مفید سدهای استان قابل برداشت هستند، ادامه داد: میزان آب ورودی به مخازن 65 درصد کاهش داشته و این کاهش به معنی آن است که تا امروز باید حدود 16/5 میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدها می‌شد، اما فقط حدود 5/6 میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای استان شده است.
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان یادآور شد: علاوه بر کاهش بارش و آورد رودخانه‌ها به دلیل تغییر حالات اقلیمی و انتشار گازهای گلخانه‌ای خوزستان افزایش دو درجه‌ای درجه حرارت را نیز پیش رو دارد که همین امر افزایش تبخیر و میزان مصرف را در پی دارد.
حسونی‌زاده تاکید کرد: به نظر می‌رسد ضروری است بازنگری در مصارف صورت گیرد. به عنوان نمونه در بخش کشاورزی که 85 درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده، مجبور هستیم تغییرات اساسی در مصارف و نحوه استفاده از منابع آبی اعمال کنیم.
وی تصریح کرد: علی‌رغم کاهش شدید ورودی آب به سدها، توانسته‌ایم وضعیت کشت فعلی را مدیریت و نیازهای آبی حوضه‌های کرخه، دز، کارون و بخش اعظمی از مارون را تامین کنیم تا کشت مردم دچار صدمه نشود.
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: تأمین آب آشامیدنی، کشت‌های دایم مانند باغ‌ها  و نخیلات و کشتهای چند ساله، تامین آب صنایع تولیدی و مواد غذایی اولویت ماست و باقی مانده آب را نیز برای سایر مصارف از جمله بخش کشاورزی در نظر خواهیم گرفت.
وی درباره ممنوعیت کشت برنج در استان خوزستان نیز بیان کرد: ممنوعیت کشت برنج از سوی وزارت کشاورزی اعلام شد. سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای جبران آن باید کشت‌های جایگزین معرفی و در این زمینه آموزش‌های لازم را به کشاورزان بدهد.