kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
کارشناس آمریکایی در گفت‌وگو با کیهان مطرح کرد

در مسئله فلسطین دیپلماسی جواب نمی‌دهد

اشاره:
رهبر معظم  انقلاب چندی پیش در پاسخ به نامه اسماعیل هنیه از رهبران جنبش حماس تاکید کردند که «سازش و مذاکره با رژیم اشغالگر قدس نابودی و زوال این رژیم و پیروزی ملت فلسطین  را عقب خواهد انداخت.» فلسطینی‌ها  چند هفته‌ای است که اعتراضات گسترده در نوار غزه را  شروع کرده‌اند. دور جدید اعتراضات که از روز 10 فروردین  آغاز شده و موسوم به «حق بازگشت به زمین» است با سرکوب شدید  صهیونیست‌ها همراه بوده، آمار شهدا  از 30 تن گذشته و  نزدیک به 4 هزار نفر نیز مجروح شده‌اند و این در حالی است که این جنایات با  سکوت و انفعال محض نهادهای بین‌المللی همراه است. برای بررسی این مسئله نظرات کارشناس آمریکایی «استفان لندمن» را جویا شده‌ایم. مصاحبه کیهان با کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا را در ادامه می‌خوانید:

کیهان: رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته جنایت علیه فلسطینی‌ها را به اوج خود رسانده و این اقدامات در حالی رخ می‌دهد که نهادهای حقوق بشری سکوت کرده و هیچ واکنش عملی نشان نمی‌دهند. چرا این نهاد‌ها نسبت به جنایات این رژیم بی‌تفاوت‌اند؟
ماهیت و طبیعت اسرائیل در واقع ادامه شعارهای امپریالیستی آمریکاست. رژیم اسرائیل منافع آمریکا در منطقه را تامین می‌کند، هر چند که در صورت اعلام نیاز اسرائیل در هر نقطه‌ای از جهان که بتواند واشنگتن را راضی نگه می‌دارد، اگر که آمریکا اعلام نیاز کند. از نگاه نظام بین‌الملل، رفاه و زندگی فلسطینی‌ها اهمیتی ندارد و آنها در مسیر آزادی خود از حمایت‌های هیچ نهادی بهره نمی‌برند. دلیلی برای آنها در حوزه مادی وجود ندارد که در برابر جنایات و آدم‌کشی‌های اسرائیل مقاومت کنند. آنها روی پای خود استوار ایستاده‌اند و اکثریت کشورها آن‌ها را به باد فراموشی سپرده‌اند. هنگامی که دبیر کل سازمان ملل ، آنتونیو گوترش هر دو طرف را به آرامش دعوت می‌کند، این بدین معناست که حقوق اولیه فلسطینی‌ها را نادیده گرفته است و رسما از اسرائیل حمایت می‌کند.
کیهان: به اعتقاد شما چرا فلسطینی‌ها دیگر اعتقادی به سازش ندارند و اکنون بیرون راندن رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی را تنها در گرو رویارویی و مبارزه مسلحانه می‌دانند؟
دیپلماسی هیچگاه در قضیه فلسطین به ویژه پس از بالفور نتیجه نداده است و تنها آن‌ها را  از حقوقشان دورتر کرده و باعث شده حق بیشتری از آنان ضایع شود. طرح به اصطلاح سازش بزرگترین طنز دوران مدرن است که هیچ یک از رهبران فلسطینی حتی نباید به آن اشاره هم کنند. تنها امید فلسطینی‌ها کسب حمایت از مردم عادی و آزادیخواه جهان است. به نظر می‌رسد اعتراضات جدید و دامنه‌دار فلسطینی‌ها تا «روز نکبت» حتی بیشتر هم شود.
کیهان: آمریکایی‌ها تاکنون چندین بار مانع از انتشار حتی یک بیانیه علیه اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی در یک ماه اخیر شده‌اند. چطور آمریکایی‌ها حتی با انتشار یک بیانیه هم مخالفند؟
تا وقتی که اسرائیل از حمایت‌های گسترده آمریکا بهره‌مند است، اسرائیل هر اقدام و جنایتی را که بخواهد انجام می‌دهد. سکوت و توجیه جنایات اسرائیل از سوی آمریکا اتفاقی نیست که تازگی داشته باشد. سال 2008 در ماه دسامبر در حملات اسرائیل به نوار غزه هم آمریکا نه تنها موضع بی‌طرفانه نگرفت بلکه از اقدامات اسرائیل نیز حمایت ‌کرد. واشنگتن واقعا بزرگترین مانع فلسطین برای تحقق آزادی است مخصوصا وقتی جمهوریخواهان تندرو سر کار باشند.
کیهان: عربستان در پادشاهی ملک سلمان و ولیعهد جوان خود سیاست‌ نزدیکی به رژیم صهیونیستی را برگزیده و به نظر می‌رسد فلسطینی‌ها فراموش شده‌اند. به نظر شما محمد بن سلمان چه هدفی از نزدیکی با رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند؟
محمد بن سلمان به همان اندازه مستبد و قانون‌گریز است که پیشینیان وی بوده‌اند. روابط گرم اسرائیل با عربستان مدت‌هاست که آغاز شده است. عربستان تا وقتی که نفت و گاز دارد برای غرب و مخصوصا آمریکایی‌ها اهمیت دارد. اسرائیل هم برای مقابله با ایران در برابر سوریه و ایران به عربستان نزدیک‌تر هم خواهد شد.
کیهان: نقش ایران را در احیای حقوق فلسطینی‌ها و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی چگونه می‌بینید؟
ایران تنها مانع هژمونی آمریکا و اسرائیل در منطقه است. جمهوری اسلامی توانسته سیطره بدون چالش غرب را با مشکلات زیادی در منطقه مواجه کند. ایران می‌تواند با رساندن کمک‌های بشر دوستانه از رغم خوردن فاجعه در بین کودکان و زنان فلسطینی جلوگیری نماید.