kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
نیویورک تایمز خبر داد

ترس از واکنش ایران و روسیه دلیل محدود بودن حملات آمریکا به سوریه

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد، آمریکا به خاطر ترس از واکنش روسیه و ایران، به یک حمله محدود در سوریه، بسنده کرد.

«نیویورک تایمز» نوشت، در حالی که «دونالد ترامپ» ابتدا طوری صحبت می‌کرد که قصد دارد آتش گسترده‌ای را متوجه سوریه کند و همه فکر می‌کردند یک عملیات نظامی گسترده پیش رو است، در عمل آمریکا و متحدانش به یک حمله محدود به سوریه بسنده کردند.
در ابتدای این گزارش آمده است: «در مقایسه با حمله مشابه سال گذشته، رئیس‌جمهور این بار در حمله به سوریه، اهداف بیشتری را با قدرت آتش بالاتری هدف قرار داد. اما نهایتا، آنچه او انجام داد یک عملیات محدود بود و آشکارا به نحوی برنامه‌ریزی شده بود که باعث تحریک حامیان سوریه، یعنی روسیه و ایران به انجام اقدام تلافی‌جویانه، نشود.»
نیویورک تایمز با اشاره به ابراز نگرانی روزهای گذشته «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، از اینکه یک حمله گسترده به بروز درگیری‌های غیرقابل کنترل منجر شود، نوشته است: «با وجود تمام لفاظی‌های تندی که آقای ترامپ این هفته داشته، او گونه‌ای از حمله را برگزید که ظاهرا، آسیبی به ماشین جنگی آقای [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] یا مرکز فرماندهی و کنترل نرساند. همچنین، بعید به نظر می‌رسد که این حمله موازنه کلی نیروها هفت سال جنگ داخلی خونین سوریه را یک شبه تغییر دهد.»
پیش از این نیز کارشناسان و ناظران پیش‌بینی کرده بودند که ترامپ هرگز به حمله «گسترده قوی» که قولش را داده بود، دست نخواهد زد، چرا که از واکنش ایران و روسیه، شدیدا هراس دارد.