kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
تصمیمات جدید دولت برای ساماندهی بازار ارز

بدون ثبت سفارش اجازه واردات داده نمی‌شود

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: برای واردات کشور تنها با سفارشی که در وزارت صنعت و تجارت انجام می‌گیرد می‌توان کالاها را با دلار 4200 تومان وارد کرد و لذا هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش در وزارت صنعت صورت نخواهد گرفت و به رسمیت شناخته نمی‌شود.

اسحاق جهانگیری روز چهارشنبه پس از جلسه ساماندهی بازار ارز در جمع خبرنگاران درباره موضوعات مطرح شده در جلسه ساماندهی بازار ارز افزود: معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: از روز سه‌شنبه هر کس که می‌خواهد واردات انجام دهد باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش کند و کالای خود را با ارز 4200 تومان وارد کند.
وی افزود : هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش به رسمیت شناخته نمی‌شود. ما انتقال ارز را جز از مسیری که قوانین گمرکی مشخص کرده‌اند، به رسمیت نمی‌شناسیم. کسی نمی‌تواند بگوید به دنبال تهیه ارز هستم تا واردات انجام دهم. کسی که می‌خواهد واردات داشته باشد باید ثبت سفارش انجام دهد تا سیستم بانکی ارز موردنیازش را تامین کند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت ارز تمام نیازهای منطقی کشور اعم از کالا و خدمات را تامین می‌کند، تصریح کرد: از تاکیدات رئیس‌جمهور و دولت این است که افرادی که ارز دارند، ارز خود را با اطمینان در بانک‌ها سپرده گذاری کنند و سود آنها را بگیرند و در هر مقطعی که خواستند عین ارز و سودش را از سیستم بانکی دریافت کنند. وی با‌اشاره به اینکه دولت به اجرای قولهای خود به خصوص در قراردادهای بانک‌ها و مردم متعهد است، اظهار کرد: اگر در این زمینه بانکی تخلف کرد، مردم می‌توانند ازبانک شکایت کنند و قوه قضائیه هم حتما از حقوق مردم دفاع خواهد کرد.
 قیمت کالاهای اساسی و دارو
با سیاست ارزی دولت گران نمی‌شود
همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت درخصوص مدیریت بازار ارز که روز چهارشنبه برگزار شد ، سیاست اخیر ارزی دولت را گامی مهم برای کاهش نگرانی مردم، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و کاستن از ابهام و افزایش پیش‌بینی‌پذیری و امکان برنامه‌ریزی آنان
دانست.
وی در این جلسه، شفافیت را از سیاست‌های اصلی این دولت دانست  و گفت: شفافیت زمینه‌های شکل‌گیری فساد را مسدود می‌کند و این سیاست اقدامی در جهت ایجاد شفافیت در بازار ارز
است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد که در چارچوب این سیاست قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایشی نخواهد یافت و دولت همه پیش‌بینی لازم را برای حمایت از حفظ قیمت این کالاها انجام داده است.
روحانی اجرای موفق این سیاست را یک ضرورت ملی دانست و همه دستگاه‌ها و قوا را به همکاری کامل با آن فرا خواند.
در همین راستا، ولی ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت: با حذف نرخ مبادله‌ای برخی از کالاها که عمدتا دارو و کالاهای اساسی بودند و با ارز ارزان‌تر مبادله‌ای تامین اعتبار می‌شدند از این پس با تک نرخ اعلام شدن، ارز دریافت خواهند کرد، اما این موضوع به هیچ عنوان دلیلی برای افزایش قیمت آنها نخواهد بود چون بر اساس مدل به نحوی عمل خواهد شد که با توسل به سازوکار خاصی منابع حاصل از اختلاف قیمت پیش‌بینی شده در بودجه و قیمت اعلام شده فعلی صرف ثبات قیمت آنها شود.
همچنین بر اساس گزارش‌ها روز گذشته قیمت یورو در بازار ارز افت قابل توجهی داشته است. در بازار ارز یورو با ۸۷۰ تومان کاهش ۶۱۷۵ تومان، پوند با افت ۱۱۰۰ تومانی ۷۷۰۰ تومان و درهم با ۱۳۰ تومان کاهش ۱۴۹۰ تومان فروخته شد.