kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
آمریکا: به سوریه حمله می‌کنیم

بوی جنگ و تهدید علیه سوریه در جلسه مهم شورای امنیت سازمان ملل

برگزاری جلسه پرتنش و بدون نتیجه شورای امنیت درباره ماجرای حمله شیمیایی در «دوما» و حمله به پایگاه «تی-4» سوری از سوی صهیونیست‌ها و سپس، اظهارات تهدیدآمیز رئیس‌جمهور آمریکا علیه دمشق و پاسخ شدید روسیه و سوریه به آمریکا گویا بحران هفت ساله سوریه را در آستانه یک جنگ گسترده‌تر قرار داده است. اگرچه عده‌ای معتقدند همه این سروصداها مقطعی است و به جنگ گسترده‌تر منجر نخواهد شد.
سرویس خارجی-

هر روز پرده‌های جدیدی از ماجرای ساختگی حمله شیمیایی در «دوما»، آشکار می‌شود و «ممکن» است که این روند تا یک جنگ گسترده‌تر در منطقه تداوم یابد. ابتدا، طبق ادعای تروریست‌ها، یک حمله شیمیایی در شهر «دوما» اتفاق افتاد. سپس، جاروجنجال سیاسی و رسانه‌ای علیه دمشق بالا گرفت و در همین گیرودار، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی پایگاه ارتش سوریه موسوم به «تی-4» را با چند موشک، هدف قرار دادند که طی آن چند مستشار نظامی کشورمان هم به شهادت رسیدند.
در مرحله سوم، شورای امنیت سازمان ملل درباره دوما تشکیل جلسه داد و نهایتا نیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد، به زودی و ظرف 48 ساعت درباره سوریه تصمیم می‌گیرد.
درباره هر کدام از این چهار مرحله‌ای که پشت سر گذاشته شد، گزارشات و تحلیل‌های زیادی منتشر شده است که در اینجا قصد نداریم همه آنها را پوشش بدهیم. اما درباره جلسه پرتنش شورای امنیت که به یک نشست قبل از جنگ شباهت داشت، این نکته قابل یادآوری است که شکاف عمیقی میان طرفین ذینفع وجود داشته و هر کس آمده بود تا آخرین حرفش را به طرف مقابل بزند!
جلسه پرتنش
در جلسه دوشنبه شب شورای امنیت، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در «دوما» را «مسلم» گرفت و گفت که در این میان، دست روسیه نیز به خون مردم سوریه آلوده شده است. وی گفت که نمی‌توان نقش ایران و روسیه را در مسلح کردن دولت سوریه، نادیده گرفت.
هیلی این را هم افزود که: «شورای امنیت چه اقدام بکند و چه اقدام نکند، آمریکا خودش به حمله شیمیایی در سوریه، واکنش نشان خواهد داد.» (!) وی در حین این گفت‌وگوی تند مرتب از کلمه «رژیم» برای نام بردن از کشورهای ایران، سوریه و روسیه استفاده می‌کرد که با واکنش تند نماینده روس مواجه شد.
اما، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل هم ساکت نماند و گفت: «آمریکایی‌ها به معارضان آموزش دادند تا با استفاده از سلاح‌های شیمیایی، زمینه را برای حمله به سوریه فراهم کنند.»«نبنزیا» در سخنرانی دوم خود، خطاب به نیکی هیلی اظهار داشت: «از همکارم نیکی هیلی می‌خواهم هرگز دولت هیچ کشوری را «رژیم» خطاب نکند.» پیش از این، هیلی مرتب برای دولت سوریه، از صفت «رژیم» استفاده می‌کرد.نماینده روسیه در ادامه اظهار داشت: «اگر این کار حتی یک بار دیگر در جلسه شورای امنیت تکرار شود، جلسه را ترک خواهم کرد.»
در این جلسه، «بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل نیز، دروغ‌های آمریکا را برای زمینه‌سازی تجاوزات مختلف، از جمله ویتنام، عراق و لیبی به همه گوشزد کرد و دولت دمشق را از حمله شیمیایی در دوما مبرا دانست. وی در نهایت از هیلی خواست نتایج تحقیقات درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق را برای حضار بخواند!این جلسه بدون نتیجه و بدون تصویب قطعنامه، پایان یافت اما تهیدها و تحرکات مسکو و واشنگتن همچنان ادامه دارد.
اظهارات ترامپ
اما در بحران جاری، از همه مهم‌تر و جالب‌ توجه‌تر، اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا است؛ وی منتظر نماند تا تحقیقاتی صورت بگیرد و پیشاپیش دولت سوریه را عامل حمله شیمیایی در دوما دانست و گفت: سه‌شنبه علیه اقدام سوریه تصمیم خواهد گرفت. ترامپ همچنین طی روزهای گذشته، بار دیگر با همتای فرانسوی خود تماس گرفت و دو طرف پس از این گفت‌وگوی تلفنی، یک‌بار دیگر اعلام کردند به دمشق واکنش (نظامی) نشان می‌دهند. دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد هنوز مشخص نیست چه کسی حمله شیمیایی دوما را انجام داده است.
این تهدیدات در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان ورود آمریکا و فرانسه به یک جنگ تمام عیار در سوریه را منتفی می‌دانند و می‌گویند ممکن است آمریکا مثل گذشته، یک یا دو پایگاه نظامی سوریه را با موشک هدف قرار دهد تا تهدیدات ترامپ، «توخالی» جلوه نکند و همین احتمال باعث تحرکات نظامی روسیه شده است.
تحرکات در مدیترانه و دریای سیاه
دیروز منابعی در پنتاگون اعلام کردند که آمریکا دومین کشتی جنگی را روانه دریای مدیترانه کرد.
در حال حاضر یک کشتی جنگی آمریکایی در دریای مدیترانه حضور دارد. یک ناوشکن آمریکایی موسوم به «دونالد کوک» هم دیروز در نزدیکی بندر «طرطوس» سوریه مستقر شد.
مسکو نیز سامانه دفاع هوایی روسیه در دریای سیاه را در حالت آماده‌باش قرار داد.
نماینده پوتین در تهران
به گزارش فارس، دیروز همچنین «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه وارد تهران شد و درباره آخرین تحولات سوریه، با مقامات کشورمان گفت‌وگو کرد.«علی‌اکبر ولایتی» مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری هم دیروز در راس یک هیئت سیاسی، وارد سوریه شد و درباره آخرین تحولات این کشور، با مقامات دمشق گفت‌وگو کرد.دیروز همچنین رویترز به نقل از «جنیفر کافیریلا» عضو «موسسه مطالعات جنگ» مستقر در واشنگتن، به مقامات آمریکایی هشدار داد که اگر دست به عملیات در سوریه بزنند، باید منتظر واکنش از طرف متحدان سوریه باشد. کافیریلا توضیح داد: «آمریکا باید به این مسئله بیندیشد که ممکن است (بشار) اسد یا روسیه یا ایران در اقدامی تلافی‌جویانه، علیه نیروهای آمریکایی مستقر(در منطقه) تنش ایجاد کنند.»
در هر حال، همان‌طور که اشاره شد، احتمال حمله محدود آمریکا به نقاطی در سوریه وجود دارد و اگر ترامپ به همین اندازه بسنده کند، می‌تواند آبرومندانه بحران را پشت سر بگذارد و به افکار عمومی القا کند که تهدیدش را عملی کرده است، اما اگر دامنه حملات را به قول خودش، «گسترده‌تر و قوی» کند، بحران جاری به یک جنگ خطرناک بزرگ تبدیل خواهد شد که ترامپ را هم خواهد بلعید. اگرچه نباید این احتمال را هم نادیده گرفت که همین حمله مقطعی نیز می‌تواند، پاسخ قاطع روسیه و متحدانش را به دنبال داشته باشد.