kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
اشغال رسمی سوریه از سوی اردوغان!

ترکیه هزاران تاجر و سرمایه‌گذار را به نام ایجاد منطقه آزاد تجاری وارد عفرین می‌کند

دولت ترکیه می‌گوید قصد دارد با دعوت از سرمایه‌گذاران سوری مقیم ترکیه برای حضور و فعالیت در شهر «عفرین»، این شهر را به یک منطقه آزاد تجاری تبدیل کند! اظهاراتی که بیش از هر چیز، بوی اشغالگری می‌دهد.

روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه نوشته، این کشور پس از تصرف شهر «عفرین» (در شمال سوریه) و پاکسازی آن از شبه‌نظامیان کرد، اقدامات لازم برای توسعه اقتصادی و اجتماعی این شهر و مناطق اطراف آن را آغاز کرده است.
به گزارش تسنیم، ینی شفق نوشته، دولت آنکارا با دعوت از 8000 سرمایه‌گذار سوری مقیم ترکیه برای حضور و فعالیت در بخش‌های نساجی و زیتون منطقه عفرین، از مشوق‌ها و حمایت‌های دولت ترکیه برخوردار شوند. به نوشته ینی شفق، این سرمایه‌گذاران می‌توانند با ایجاد کارنامه در عفرین، بازگشت پناهندگان سوری از ترکیه به کشورشان را زمینه سازی کنند.
همچنین، ترکیه قصد دارد عفرین را به منطقه آزاد تجاری تبدیل کند، تا به ظاهر زمینه برای توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه فراهم شود. دولت ترکیه می‌گوید در نظر دارد با ایجاد کلاس‌های آموزشی برای آوارگان سوری، آنها را برای تولید و فعالیت‌های اقتصادی در عفرین کمک کند. در این خصوص آنکارا اعلام کرده ایجاد کلاس‌های مهارت‌آموزی برای زنان سوری در زمینه تولید پوشاک و البسه آغاز شده است.
از طرف دیگر، اقدامات لازم برای بازگشت کشاورزان سوری به زمین‌های زراعتی در عفرین آغاز و قدم های اولیه برای زیرساخت‌های تولید و فرآوری زیتون که از محصولات مشهور عفرین محسوب می‌شود، برداشته شده است. همچنین دولت تشویق‌های لازم برای احیای دامپروری در این منطقه را برای مردم بومی آن در نظر گرفته است.
هرچند این نوع گزارش‌ها، تصمیم آنکارا برای حضور طولانی مدت در عفرین را برملا می‌کند، ولی مقامات آنکارا مرتب می‌گویند که حضور ترکیه در سوریه، دائمی نیست. آخرین مورد این نوع اظهارات را «بکر بوزداغ» معاون رئیس جمهور ترکیه بر زبان آورد؛ به گزارش ایسنا، بوزداغ گفت که کشورش به تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد و برای ماندن در این کشور، نقشه نمی‌کشد. دولت سوریه حضور ترکیه در عفرین را «اشغالگری» و «غیرقانونی» ‌می‌داند.