kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

وحشت از موشک‌های انصارالله نشست سران عرب را از «ریاض» به «دمام» منتقل کرد

نشست سران عرب که قرار بود در شهر ریاض عربستان برگزار شود، به دلیل هراس از موشک‌های انصارالله در شهر دمام این کشور برگزار می‌شود.

 
  سرویس خارجی-

حملات موشکی انصارالله یمن به شهرهای مختلف عربستان خواب را از چشم شاهزاده‌های سعودی ربوده به ویژه پس از آنکه کاخ سلطنتی «الیمامه» در ریاض هدف موشک‌های بالستیک یمن قرار گرفت. اکنون همین هراس باعث شده تا برنامه‌ریزی‌های آل‌سعود برای برگزاری نشست سران عرب به هم بخورد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپونیک، یک منبع آگاه در اتحادیه عرب گفته نشست آتی سران عرب به جای ریاض قرار است در شهر «دمام» برگزار شود. این منبع به دلیل انتقال مکان این نشست از ریاض به دمام‌اشاره‌ای نکرد اما منابعی دیگر هستند که می‌گویند، هراس از موشک‌های انصارالله دلیل این تغییر رویه است.
برخی رسانه‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که نشست آتی سران عرب که عربستان میزبان آن است این بار به جای ریاض در شهر دمام و در مرکز فرهنگی بین‌المللی ملک عبدالعزیز برگزار خواهد شد و احتمال داده بودند که دولت عربستان به دلیل تهدیدات موشکی انصارالله یمن مکان این نشست را از ریاض به دمام در منطقه شرقی این کشور منتقل کرده است.
رهبران کشورهای عربی جهت مشارکت در نشست سران عرب که از چهاردهم آوریل (۲۵ فروردین) آغاز می‌شود، وارد عربستان می‌شوند و مورد استقبال امیر منطقه شرقی، معاون وی و نیز احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب قرار می‌گیرند. نشست سران عرب قرار بود اوایل فروردین ماه برگزار شود اما به دلیل تعارض آن با تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر به تاخیر افتاد.
شلیک موشک به جیزان
در همین حال یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد دوشنبه با یک فروند موشک بالستیک «قاهر ام 2» مرکز تجمع مزدوران و متجاوزان سودانی در جنوب منطقه «المُوسم» در جیزان را در هم کوبیدند. این حمله موشکی ساعاتی پس از شلیک یک فروند موشک بالستیک «بدر 1» به مرکز تجمع متجاوزان در منطقه «خمیس مشیط» در عسیر صورت گرفت.
یگان موشکی ارتش یمن طی 12 روز گذشته با 6 فروند موشک بالستیک مواضع مزدوران و متجاوزان در جیزان، نجران، و عسیر را هدف قرار داده است. شلیک یک موشک بالستیک در طول هر دو روز بیانگر توسعه امکانات موشکی ارتش یمن در واکنش به ادامه تجاوز و محاصره ملت یمن توسط عربستان و همپیمانانش از بیش از سه سال قبل تاکنون به شمار می‌رود.