kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹

پکن: امکان مذاکره اقتصادی با آمریکا وجود ندارد

وزارت خارجه چین می‌گوید در شرایط کنونی امکان مذاکره اقتصادی با آمریکا وجود ندارد و واشنگتن مسئول اصطکاک بوجود آمده تجاری بین دو کشور است.



روابط چین و آمریکا به خصوص در حوزه تجاری دوران پر تنشی را سپری می‌کند، به طوری که برخی‌ها از آغاز جنگ تجاری بین دو کشور خبر می‌دهند. آغازگر این جنگ تجاری هم ترامپ است. وی روز ۲۲ مارس(2 فروردین) اعلام کرد قصد اعمال تعرفه بر وارداتی به ارزش حداکثر ۶۰ میلیارد دلار از چین و محدود کردن سرمایه‌گذاری این کشور در آمریکا را دارد. در مقابل دولت چین نیز تعرفه‌هایی تا ۲۵ درصد بر ۱۲۸ محصول وارداتی از آمریکا اعمال کرد. در ادامه این جنگ تعرفه‌ای  دفتر نمایندگی تجاری آمریکا نیز لیست خود برای اعمال تعرفه 25 درصدی علیه 1300 کالای وارداتی از چین را منتشر کرد. اقدامی که با مخالفت شدید گروه‌های تجاری چین و آمریکا مواجه شد. براساس بیانیه دفتر نمایندگی تجاری آمریکا، لیست پیشنهادی شامل بیش از 1300 کالا و محصول وارداتی از چین از جمله کالاهای هوافضا، کالاهای تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیک و ماشین آلات است. ارزش کالاهای پیشنهادی سالانه چیزی بالغ بر 50 میلیارد دلار را شامل می‌شود و وزارت خارجه چین نیز در واکنش به انتشار این لیست اعلام کرده پکن توان و ظرفیت مطمئن برای پاسخ به این اقدامات حمایتی آمریکا را دارد. آمریکا طی روزهای گذشته اما از آمادگی خود برای گفت‌وگو با چین خبر داده بود.
حالا وزارت خارجه چین (روز دوشنبه) با  اعلام مخالفت با مذاکره تجاری با آمریکا اعلام کرده در شرایط کنونی مذاکره اقتصادی با آمریکا غیرممکن است.به نوشته خبرگزاری رویترز، «گنگ شوآنگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته آمریکا باید برای اصطکاک تجاری که به وجود آمده، سرزنش شود... اقدامات آمریکا نگرانی‌ها در جامعه بین‌المللی را افزایش داده است. سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن انتقاد از موضع «ریاکارانه آمریکا» گفته، «واشنگتن از یک سو مایل به مذاکره است اما همزمان تحریم اعمال می‌کند.»