kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
به رغم رد اتهامات وارده

لولا داسیلوا ، رئیس‌جمهور پیشین برزیل تسلیم پلیس شد

رئیس‌جمهور پیشین برزیل که به جرم فساد مالی به ۱۲ سال حبس محکوم شده است، در میان بدرقه طرفدارانش گفت، با اینکه اتهامات وارده و حکم صادره را قبول ندارد اما تسلیم قانون است و خود را تحویل پلیس می‌دهد.

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور پیشین برزیل که به جرم فساد مالی به ۱۲ سال حبس محکوم شده است، یک روز پس از صدور حکم برای سپری کردن دوران محکومیتش خود را تحویل پلیس داد.
به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت:« حبس داسیلوا یک افتضاح در دوران فعالیت سیاسی وی محسوب می‌شود. البته می‌توان بازداشت وی را یک تحول مهم در انتخابات قریب‌الوقوع برزیل دانست چراکه انتظار می‌رفت با نامزدی داسیلوا در انتخابات وی بتواند جایگزین «میشل تامر»، رئیس‌جمهور کنونی برزیل شود اما با صدور حکم حبس ۱۲ ساله، این شانس برای داسیلوا از میان رفت.»
البته «داسیلوا» در آخرین ساعات آزادی خود اذعان کرده است که فعالیت سیاسی‌اش با زندان رفتن به اتمام نمی‌رسد. داسیلوای ۷۲ ساله پیش از تسلیم خود به مقام‌های پلیس فدرال، دادستان‌ها و قضات را به پیگیری پرونده‌ای بی‌پایه و اساس علیه خودش متهم کرد و در مقابل تعدادی از حامیانش در سائوپائولو گفت: «من آنها را به خاطر اینکه مرا سارق خطاب کردند، نمی‌بخشم... اتهامات را قبول ندارم اما تابع قانونم.»
داسیلوا نخستین رئیس‌جمهور برزیل محسوب می‌شود که از زمان استقرار دموکراسی در این کشور آمریکای لاتین در اواسط دهه ۸۰ میلادی بازداشت می‌شود و نخستین رئیس‌جمهور این کشور است که به فساد محکوم شده است. روند بازداشت و محاکمه لولا داسیلوا طی یک روند طولانی چندین ساله با فعالیت گروهی از قضات و دادستان‌های برزیلی صورت گرفته است.
لولا داسیلوا به حامیانش گفته بود حزب کارگر می‌تواند بار دیگر کنترل سرنوشت برزیل را به دست بگیرد و نابرابری در برزیل را با سیاست‌هایی که در نظر دارد از میان بردارد. داسیلوا قرار است در یک اتاق خواب کوچک با یک تخت چوبی، یک میز کوچک و دو پنجره در طبقه چهارم ساختمانی حبس خود را بگذارند. تیم حقوقی لولا داسیلوا شنبه شب اعلام کرده که همچنان به دنبال تغییر حکم صادره است.