kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
فارن پالیسی:

خروج آمریکا از برجام به نفع ایران تمام خواهد شد

فارن‌پالیسی در گزارشی نوشت: خروج آمریکا از برجام به نفع ایران تمام خواهد شد.
سرویس سیاسی-

نشریه آمریکایی «فارن‌پالیسی» در گزارشی به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده به جای خروج از برجام، تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را به بازرسی از مراکز ایران مشروط کند.
فارن‌پالیسی با این استدلال که خروج آمریکا از برجام به نفع ایران تمام خواهد شد نوشته است: راه بهتری وجود دارد. کنگره بایستی بندهای «قانون بررسی توافق هسته‌ای» (اینارا) را اصلاح کرده و الزام گزارش‌دهی‌های دوره‌ای رئیس‌جمهور برای تأیید آن را لغو کند.
کنگره آمریکا قانون موسوم به «اینارا» را سال 2015 برای نظارت نهاد قانونگذار آمریکا بر توافق هسته‌ای دولت آمریکا با ایران به تصویب رساند. برخی بندهای این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم به گزارش‌دهی به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام می‌کنند.
به گزارش فارس، فارن‌پالیسی نوشته است: در عوض، دولت باید به عنوان یکی از شرط‌های صدور معافیت‌های تحریمی برای ایران، به طور منظم هر سایت مظنون به انجام فعالیت‌های غیرمجاز هسته‌ای را به کنگره گزارش داده و با همکاری متحدان بر بازرسی فوری از آنها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اصرار کند.
دولت آمریکا به موجب بندهای برجام ملزم است تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران به بهانه برنامه هسته‌ای را تعلیق کند. واشنگتن، علیرغم پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام تلاش کرده با کارشکنی، مزایای ایران از توافق را به حداقل
برساند.
«وندی شرمن» قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران نیز در مصاحبه با «یاهونیوز» گفت: در صورتی که رئیس‌جمهور تحریم‌ها را برگرداند و اروپا نتواند به نحوی توافق را نگاه دارد ایرانی‌ها بازرسان بین‌المللی را بیرون می‌اندازند و نظام‌های راستی‌آزمایی تعبیه شده در توافق را رد می‌کنند. بدین ترتیب، ایالات متحده و متحدانش نظارتی بر فعالیت‌های ایران در زمینه هسته‌ای نخواهند داشت.
هم برجام هم تحریم!
گفتنی است فارن پالیسی- مرداد 96- در تحلیلی نوشته بود: «پاره کردن توافق از سوی آمریکا، به نفع ایران است. پاره کردن توافق در شرایط فعلی می‌تواند بهترین فرصت برای ایران باشد چرا که آن را از تحریم‌ها آزاد می‌کند و به این کشور اجازه می‌دهد بدون محدودیت به تلاش‌های غنی‌سازی ادامه دهد».
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز-آبان 95- تاکید کرده بود:«برهم زدن برجام بیش از آنکه به نفع آمریکا باشد به نفع ایران است».
کارشناسان معتقدند که آمریکا - کاخ سفید و کنگره - با همکاری اروپا و همصدا با مقامات رژیم صهیونیستی در پی آن هستند تا با اجرای ترفند «پلیس خوب-پلیس بد»، «اقدامات نقد در مقابل وعده‌های نسیه در برجام» را به دیگر مولفه‌های قدرت ایران تعمیم دهند.
علیرغم دیوانه‌بازی‌های نمایشی ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم برجام را می‌خواهد و هم تحریم را.به عبارت دیگر هدف آمریکا و شرکای اروپایی تشدید تحریم‌ها در کنار پایبند نگاه داشتن ایران به محدودیت‌های برجام است. یعنی ایران بدون کمترین بهره‌مندی از برجام با حربه «تهدید-تحریم» همچنان به آن پایبند بماند.
ابهام
مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی نوشت: موعد بعدی که ترامپ باید تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق کند، روز 12 ماه مه (22 اردیبهشت‌ماه) است. او طبق اختیاراتش می‌تواند رفع تحریم‌ها علیه ایران را تمدید نکند و تحریم‌های مندرج در قوانین آمریکا که به موجب برجام رفع شده‌اند را بار دیگر برگرداند.اینکه آیا دولت ترامپ می‌تواند به صورت یکجانبه معافیت‌های تحریمی صادر شده توسط دولت اوباما را قبل از فرارسیدن زمان انقضای آنها باطل کند، مسئله‌ای است که درباره آن ابهام وجود دارد.
در ادامه گزارش آمده است: اینکه آیا قطعنامه 2231 ایالات متحده را ذیل قوانین بین‌المللی ملزم به تبعیت از برجام می‌کند یا خیر، سؤالی پیچیده است. بند 2 این قطعنامه عنوان می‌کند شورای امنیت: «از همه دولت‌های عضو، سازمان‌های منطقه‌‌ای و بین‌المللی می‌خواهد آن دسته از اقداماتی که برای حمایت از اجرای برجام مناسب باشد را اتخاذ نمایند، از جمله با انجام اقداماتی که همسو با برنامه اجرایی برجام و این قطعنامه هستند و نیز از طریق خودداری از اقداماتی که اجرای تعهدات وفق برجام را با مشکل روبرو
می‌نماید».
با آنکه این عبارت، به طور کلی خواستار پایبندی به برجام است، برخی از کارشناسان عبارت «می‌خواهد» را مفهومی موعظه‌ای و غیرالزام‌آور در نظر می‌گیرند. عده‌ای دیگر هم گفته‌اند که همین عبارت هم الزام بین‌المللی برای پایبندی به برجام ایجاد می‌کند. دسته سومی هم هستند که بین این دو گروه قرار می‌گیرند و معتقدند که این عبارت، به عمد، مبهم انتخاب شده است.
لازم به ذکر است که روزنامه کیهان-15 فروردین 94- چند ماه پیش از امضای برجام، در مطلبی با عنوان «برد- برد نتیجه داد هسته‌ای می‌رود تحریم‌ها می‌ماند!» نوشت:«با توجه به محتویات توافق، این نتیجه به دست می‌آید که آنچه طرف غربی در این مذاکرات به دست آورد، شفاف، قابل شمارش و الزام آور است و در مقابل آنچه ما به دست آوردیم مبهم و قابل تفسیر است».
در این گزارش تاکید شد: «معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوری آنها درصورت بروز مورد جدی عدم کارایی را فراهم می‌کند».