kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

مسکو: آمریکا منتظر پاسخ قاطع ما به تحریم‌های جدید باشد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو تحریم‌های جدید آمریکا را بدون پاسخ قاطع رها نخواهد کرد و زمان آن رسیده تا واشنگتن از این توهم خارج شود که می‌تواند با مسکو به زبان زور و تحریم صحبت کند.

جنگ دیپلماتیک و اقتصادی  بین روسیه و آمریکا که برخی از آن با جنگ سرد جدید یاد می‌کنند هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می گیرد. دولت آمریکا روز جمعه تحریم‌های جدیدی را در قبال 38 شخصیت حقیقی و حقوقی روسی، اعمال کرد. در لیست جدید آمریکا نام افرادی همچون سلیمان کریم اف از مشاوران نزدیک پوتین، کوریل شامالوف داماد پوتین و سرگئی فورسنکو دیده می‌شود. پاتروشف معاون شورای امنیت ملی روسیه، الکسیس میلر رئیس شرکت گازپروم روسیه، آندری کاستین رئیس بانک وی تی بی، ولادیمیر کولوکولتسف وزیر امور داخلی، کنستانیتن کوساچف رئیس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه، میخائیل فرداکوف رئیس مرکز مطالعات استراتژیک روسیه و ویکتور زولوتف فرمانده گارد ملی روسیه نیز در این لیست دیده می‌شوند. در ادامه نیز  مقامات واشنگتن بار دیگر مسکو را به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، تشدید وخامت اوضاع در شرق اوکراین، حمایت از دولت «بشار اسد» در سوریه و ارسال تسلیحات نظامی برای آن و همچنین انجام اقدامات غیرقانونی و حملات سایبری به سایر کشورها متهم کردند.اما دیروز وزارت خارجه روسیه در بیانیه شدیدالحنی اعلام کرد آمریکا منتظر پاسخ قاطع مسکو به این تحریم‌ها باشد. در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «همانطور که بارها یادآوری شده هیچ نوع اعمال فشاری روسیه را از خط مشی انتخاب شده این کشور باز نخواهد گرداند. چنین اقداماتی تنها ناتوانی آمریکا برای رسیدن به اهداف خویش را نشان داده و باعث همبستگی بیشتر جامعه روسیه خواهد شد.»
در این سند تاکید شده است: «مسلما ما به هر نوع حمله، از جمله تحریم‌های ضدروسی جدید با شدیدالحن‌ترین حالت پاسخ خواهیم داد. ولی قبل از هر چیز می خواهیم به مقامات واشنگتن توصیه کنیم که دست از این توهم بردارند که می‌توان با مسکو با زبان تحریم صحبت کرد.»
وزارت خارجه روسیه در این بیانیه  یادآور شده است: تعداد تلاش‌های طرف آمریکایی برای اعمال فشار بر روسیه با اکتساب تحریم‌های جدید 6 آوریل (17 فروردین) از 50 مورد گذشته اس ت، ولی هیچیک از اقدامات قبلی نیز نتیجه ای در پی نداشته است. با این وجود واشنگتن به تهدیدات خود برای عدم اعطای روادید و بستن حساب‌های بانکی تجار روسی ادامه می دهد. سیاستمداران آمریکایی به مرحله‌ای از پوچی رسیده اند که سعی دارند به شرکتهای روسی ضربه وارد کنند که همچنان از داشتن ارتباط تجاری با آمریکا حمایت کرده و هزاران موقعیت شغلی به فعالیت آنها بستگی دارد. به بیان دیگر، با این اقدام به خود رای دهندگان آمریکایی آسیب‌رسانده و همکاری‌های اقتصادی خود را از بین می برند.»