kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

ورود هالیوود به سرزمین حجاز پرده جدید اصلاحات ساختگی ولیعهد عربستان

عربستان که بر اساس اصلاحات اقتصادی اجتماعی شتابان بن سلمان قرار است تا سال 2030 بیش از 350 مجتمع سینمایی افتتاح کند، اولین مجوز سینمایی را به یک شرکت معروف آمریکایی داد.

اصلاحات بن سلمان وارد قسمت شتابان خود شده و به سرعت در حال گسترش است. بن سلمان ولیعهد سعودی تلاش بسیاری دارد تا چهره وهابی عربستان در مجامع بین‌المللی را تغییر دهد و عربستان را کشوری سکولار نشان دهد. در حال حاضر آل‌سعود با تمسک به آموزه‌های وهابیت به عنوان پدر جد تکفیری‌ها شناخته می‌شود و بن سلمان دقیقا به دنبال تغییر این مسئله است. در همین راستا در روزهای گذشته مسابقات ورق بازی در ریاض شروع شد و شیوخ وهابی نیز در آن شرکت کردند. اکنون نیز بن سلمان در حال وارد کردن شرکت‌های فیلم سازی هالیوود به عربستان است.
به گزارش فارس، عربستان قصد دارد تا سال 2030، 2500 سالن سینمایی در قالب 350 مجتمع سینمایی راه‌اندازی کند. وزارت فرهنگ و رسانه عربستان در سال 2017 اعلام کرده بود که برای اولین بار در 35 سال گذشته، قصد دارد مجوز راه‌اندازی مجتمعی سینمای تجاری را از سال 2018 صادر کند. روز چهارشنبه گذشته خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، اعلام کرد که وزارت فرهنگ اولین مجوز راه‌اندازی مجتمع سینمایی را به شرکت معروف «ای.ام.سی» آمریکا داده است.
این شرکت در 29 فروردین 1397 (هجدهم آوریل) اولین مجتمع سینمایی در عربستان را افتتاح می‌کند که گفته می‌شود یکی از زیباترین سالن‌های سینمایی دنیا خواهد بود که 500 صندلی چرمی دارد و کفپوش آن سنگ‌ مرمر است و مکان سالن در منطقه تجاری ریاض واقع شده است. «ادم ارون»، رئیس‌شرکت آمریکای ای.ام.سی از «بنایی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز» سخن گفته و مدعی شده که گمان می‌کنیم که این، زیباترین سینمای جهان خواهد بود.عواد بن صالح العواد وزیر فرهنگ عربستان گفته که این مجوز، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مهمی به شرکت‌های سینمایی خواهد داد و عربستان نیز در این حوزه بازاری بزرگ است و بیشتر ساکنانش زیر 30 سال سن دارند و آنان مشتاق فیلم‌های دلخواهشان در کشورشان هستند. این اقدام عربستان در قالب اصلاحات و طرح چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای حمایت از اقتصاد داخلی و تغییرات فرهنگی این کشور است که سال گذشته برخی محدودیت‌ها برای زنان در این کشور از جمله ممنوعیت رانندگی را لغو کرد و تلاش می‌کند با اصلاحات بیشتر مظاهر دینی مذهبی بخصوص مظاهر وهابیت را از وجهه این کشور بزداید. این طرح بلندپروازانه بن سلمان، در حوزه سینما، پای شرکت‌های آمریکایی را به عربستان باز کرده و برخی منتقدان، افتتاح سینما در 18 ماه جاری را ورود هالیوود به عربستان می‌دانند.
هالیوود در حالی مسیر عربستان، «مهد اندیشه وهابیت» را در پیش گرفته که این اندیشه اکنون تغذیه‌کننده گروه‌های تکفیری مثل داعش در منطقه است. با این حال این کشور در سایه مسئولان کنونی خود یعنی «سلمان بن عبدالعزیز» و پسرش ولی‌عهد «محمد بن سلمان» به سرعت در حال زدودن مظاهر وهابیت از وجهه این کشور و تبدیل آن به کشوری سکولار است.