kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴

ترامپ خطاب به پادشاهان عرب: بدون ما 2 هفته هم دوام نمی‌آورید

شبکه سی.ان.ان آمریکا نوشته، ترامپ به یکی از پادشاهان عرب گفته: «بدون حمایت آمریکا، دو هفته هم دوام نمی‌آورید و کارتان تمام است.» رئیس‌جمهور آمریکا از همان لحظات اول به قدرت رسیدن در حال ترساندن و دوشیدن شیوخ ثروتمند عرب حاشیه خلیج‌فارس است.

 
  سرویس خارجی-

اخیرا روابط آمریکا با پادشاهی‌های عرب وارد فاز جدیدی شده و رئیس‌جمهوری آمریکا رسما وارد اخاذی و به اصطلاح دوشیدن برخی پادشاهان عرب شده است. وی به تازگی گفته برای ماندن نظامیان آمریکایی در سوریه عربستان باید سالانه 4 میلیارد دلار به این کشور پرداخت کند و بنا به روایت رسانه‌های غربی، وی حتی کار را به جایی رسانده که در موقع فروش سلاح به این کشورها نیز، سلاح‌های بنجل را به آنها قالب می‌کند. ترامپ به خوبی از نقطه ضعف کشورهای عربی یعنی نداشتن توان و تخصص نظامی و نیاز مبرم به چتر امنیتی آگاه است و همین مسئله را به ابزاری برای باج خواهی از پادشاهان مرتجع عربی تبدیل کرده است.
حالا شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» در گزارشی درباره جلسه شورای امنیت ملی آمریکا که هفته گذشته برای تصمیم‌گیری درباره آینده حضور نظامی آمریکا در سوریه برگزار شد، نوشته رئیس‌جمهور آمریکا مُصر است کشورهای عربی دستکم بخشی از هزینه حضور نظامی آمریکا را تقبل کنند.
بنا بر این گزارش، ترامپ حمایت متحدان آمریکا از حضور نظامی این کشور در آسیای غربی را «ناکافی» می‌داند و در محافل خصوصی هم بارها بر این نکته تأکید و از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند عربستان و امارات به دلیل عدم ارائه منابع کافی برای مبارزه با تروریسم گلایه کرده است. به نوشته سی. ان. ان، ترامپ در صحبت با دوستانش گفته اگر آمریکا منطقه را ترک کند، پادشاهی‌های ثروتمند این منطقه باید «جت‌های شخصی و زندگی‌های‌اشرافی‌شان» را کنار بگذارند.
یک منبع آگاه از قول ترامپ به شبکه سی‌ان‌ان گفته او در دیدار با پادشاه یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، گفته است: «بدون ما دو هفته هم دوام نمی‌آورید. کارتان تمام می‌شود. آن وقت باید با هواپیماهای عادی مسافربری پرواز کنید.» با توجه به حضور دو هفته‌ای بن سلمان در آمریکا به نظر می‌رسد کشور مورد‌ اشاره ترامپ عربستان باشد که امنیت خود را صد در صد وابسته به واشنگتن می‌داند.
رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته در جریان دیدار با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان با نمایش نموداری از خریدهای نظامی عربستان از آمریکا، به بن سلمان گفته بود: «این پول‌ها که برای شما چیزی نیست. خریدهایتان را بیشتر کنید.» یک مقام سعودی بعدا به رسانه‌های آمریکایی گفت بن‌سلمان از این رفتار ترامپ «احساس حقارت» کرده و از او رنجیده است.
از سوی دیگر در حالی که بن سلمان ولیعهد سعودی اخیرا در مصاحبه با نشریه آمریکایی آتلانتیک اعلام کرد که موجودیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد جهان اسلام علیه این خیانت وی اعتراض کرده‌اند. در همین رابطه بشیر بن حسن مبلغ مشهور تونسی خطاب به ولیعهد سعودی گفته: «تو نقض‌کننده عهد خدا و پیامبرش هستی... خداوند پادشاهی تو را از بین ببرد و عبرتی برای پندگیرندگان قرار دهد.»