kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴

آغاز مسابقات ورق‌بازی در عربستان با مشارکت شیوخ‌ وهابی!

«بن سلمان» که برای به اصطلاح «مدرن» نشان دادن کشورش به غربی‌ها از هیچ کاری دریغ نکرده این بار با راه‌اندازی مسابقات سراسری «ورق بازی» آن هم با مشارکت شیوخ وهابی دست به نمایش مضحکی زده است.

 
  سرویس خارجی -

روند شتابان اصلاحات نمایشی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به گونه‌ای است که کمتر کسی انتظار این حجم از این به اصطلاح تغییرات را داشته است. تغییراتی که به اعتقاد کارشناسان غربی و شرقی، بیشتر نمایش‌های مضحکی هستند برای جلب توجه جوانان این کشور و رهبران سیاسی کشورهای غربی. آزادی رانندگی زنان، آزادی ساخت سینما، مجوز صدور فتوا از سوی زنان و بسیاری تغییرات دیگر در مورد آزادی‌های اجتماعی باعث شده تا بن سلمان به دنبال کسب حمایت 70 درصد جمعیت جوان زیر 30 سال این کشور باشد. تغییراتی که به گفته ناظران سیاسی می‌تواند خود در نهایت منجر به انقلاب و سرنگونی آل‌سعود شود چرا که جامعه به شدت سنتی عربستان نمی‌تواند این حجم از تغییرات را با این سرعت بپذیرد. حالا خبر رسیده در حکمی دیگر بن سلمان یکی دیگر از موارد ممنوع در عربستان را مجاز اعلام کرده که تا به این طریق بتواند از ابزار آزادی مسیر پادشاهی خود را بیشتر از قبل هموار کند.
به گزارش فارس، اولین مسابقات «ورق بازی» در عربستان رسما از روز چهارشنبه در شهر ریاض، پایتخت این کشور شروع شد. ترکی آل الشیخ، رئیس‌شورای اداره کل ورزش عربستان ماه فوریه گذشته (بهمن) رئیس‌کمیته المپیک این کشور را مأمور برگزاری این مسابقه کرد. این نشست قرار است به مدت 5 روز از 4 تا 8 آوریل (19 فروردین) ادامه داشته باشد.
اداره کل ورزش عربستان هم اعلام کرده جوایز نقدی به ارزش 500 هزار ریال سعودی (133 هزار دلار) برای این مسابقات در نظر گرفته شده و قرار است برای نفرات اول تا چهارم به ترتیب، 133 هزار دلار، 66 هزار دلار، 40 هزار دلار و 26 هزار دلار به عنوان جایزه پرداخت شود. بازی ورق یا همان پاسور یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رایج در مجالس و اوقات فراغت عربستان به شمار می‌رود. گفته می‌شود برگزاری مسابقات سراسری ورق بازی در قالب چشم انداز 2030 عربستان صورت می‌گیرد که طی ما‌های گذشته از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با هدف ایجاد فضای باز اجتماعی و فرهنگی و اصلاحات اجتماعی در عربستان و کاهش وابستگی این کشور به نفت رو‌نمایی شد. «عادل بن سالم بن سعید الکلبانی» از مبلغان سعودی و امام جماعت نمازهای تراویح مسجد الحرام (از سال 1387) نیز در این مسابقات حضور یافت و مشارکت کرد که انتقاد فعالان شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.
با این حال اعلام برگزاری این مسابقات و حمایت مفتی‌های عربستان از مسابقات ورق بازی و حضور آنها در مراسم افتتاح واکنش و انتقاد فعالان و کابران فضای مجازی را به همراه داشته است. برخی از کاربران ضمن انتقاد از برگزاری این بازی‌ها و بی‌توجهی به مراکز آموزشی، سرمایه‌گذاری در بخش آموزش عربستان را بهتر از برگزاری چنین بازی‌های بی‌ارزش دانستند و عکس‌هایی از سالن‌های برگزاری این مسابقات با سالن‌های برگزاری امتحانات را منتشر کردند. عربستان در حالی مسابقات بازی ورق را به صورت رسمی برگزار می‌کند که «عبدالعزیز ابن باز»، مفتی اعظم عربستان (از سال 1992 تا 1999) آن را از منکرات و از ابزارهای لهو و لعب دانسته که موجب ترک نماز یا تاخیر آن می‌شود و ضررهایش برای همه معلوم و بیشتر از منفعتش است.