kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۲۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴
بن سلمان باج داد

پنتاگون: برنامه‌ای برای خروج از سوریه نداریم

آمریکا گویا پس از دریافت باج از عربستان برای ماندن در سوریه، اعلام کرد، هیچ برنامه‌ای در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ندارد!




یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اشاره به جلسه اخیر شورای امنیت ملی آمریکا که تحت ریاست «دونالد ترامپ» برگزار شده بود، اعلام کرد که در این نشست اصلا صحبتی درباره تعیین جدول زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه نشد.
به گزارش فارس، این مقام پنتاگون، که نامش ذکر نشده، گزارش رسانه‌ها درباره تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر تعیین جدول زمانی شش ماهه برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را هم رد کرد.
این مقام پنتاگون به سی‌ان‌ان گفت: «در این جلسه اصلا درباره زمانبندی صحبتی نشده و مطمئنا از (جیمز) ماتیس (وزیر دفاع) خواسته نشد که برنامه‌ها و گزینه‌هایی برای خروج ارائه دهد.»
اوایل هفته گذشته بود که ترامپ در ایالت «اوهایو» گفت، حضور آمریکا در سوریه پرهزینه است و به همین خاطر، وی قصد دارد نیروهای آمریکایی را فورا از سوریه خارج کند. آمریکا در سوریه بیش از 20 پایگاه نظامی دارد.
ترامپ دو روز بعد گفت که به سعودی‌ها اعلام کرده، در صورتی در سوریه می‌ماند که ریاض هزینه‌اش را بپردازد. همزمان با این اظهارات، «یوسف وهبی» تحلیلگر لبنانی خبر داد، واشنگتن از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، برای هر سال حضور در سوریه، 9 میلیارد دلار مطالبه کرده است. البته، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان، این رقم را چهار میلیارد دلار اعلام کرده است.
پس از این اظهارات و خبرها بود که شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست ترامپ تشکیل جلسه داد و در این میان، رئیس‌جمهور آمریکا با محمدبن سلمان نیز تلفنی گفت‌وگو کرد.
هرچند کسی دقیقا نمی‌داند میان ترامپ و سلمان چه معامله‌ای صورت گرفته، ولی تغییر موضع سریع ترامپ در شورای امنیت ملی، به خوبی آشکار می‌کند که بن‌سلمان به احتمال زیاد به مطالبه ترامپ تن داده است.
هرچند ولیعهد عربستان می‌داند که آمریکا در حال حاضر هرگز نمی‌تواند از سوریه خارج شود، با این حال مجبور است که به خواسته ترامپ تن بدهد.
در پی اظهارات جنجالی ترامپ در خصوص خروج از سوریه، ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود، خروج از سوریه، به سود روسیه، ایران و ترکیه است.
با این حال، عصر چهارشنبه گذشته بود که یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز، مدعی شد، ترامپ با تداوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه موافقت کرده است.
سایر رویدادها:
* دولت اردن قصد دارد، به زودی یک هیئت بازرگانی- صنعتی 30 نفره را عازم دمشق کند و مناسبات اقتصادی میان دو کشور را از سر بگیرد.
* آنکارا به کشورهای اروپایی درباره آموزش شبه نظامیان کرد سوریه، هشدار داد.