kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴
با افتتاح رسمی پایگاه نظامی

حضور نظامی انگلیس در بحرین دائمی شد

روباه پیر حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس را با افتتاح رسمي اولین پایگاه نظامی دائمي‌اش در بندر «سلمان» بحرین بیش از پیش تقویت کرد.



سرویس خارجی-

نخستين پايگاه نظامي دائمي انگلیس در بحرين با نام «مرکز پشتيباني دريايي» روز پنجشنبه با حضور «سلمان بن حمد آل خليفه»، وليعهد اين کشور در بندر سلمان رسما افتتاح شد. در مراسم آغاز به کار پایگاه نظامی دریایی انگلیس برخی از مقامات انگلیسی و بحرینی از جمله «کریس دیوریل»، فرمانده نیروهای مشترک انگلیس و «استیو دایتون»، فرمانده نیروهای دریایی انگلیس و ولیعهد بحرین و فرمانده کل نیروی دفاعی بحرین حضور داشتند.
وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرده این پایگاه در منامه پایگاه استراتژیک اصلی در شرق کانال سوئز برای انگلیس و همپیمانان و شرکای آن خواهد بود و مرکز عملیات دریایی انگلیس در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ و اقیانوس هند می‌شود. انگلیس نخستین پایگاه دریایی خود در بحرین را در سال ۱۹۳۵ افتتاح کرده بود، اما پس از اینکه بحرین استقلال خود را از امپراتوری انگلیس در سال ۱۹۷۱ اعلام کرد، آمریکا این پایگاه را تحت کنترل خود درآورد.
بحرين که در حال حاضر ميزبان ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريکا نيز هست از 14 فوريه 2011 صحنه انقلاب مردمي ضد رژيم آل خليفه است. مردم بحرين خواهان آزادي، برقراري عدالت و رفع تبعيض و روي کار آمدن نظامي منتخب در کشورشان هستند اما با سرکوب و خشونت شديد رژيم آل خليفه مواجه هستند. اين در حالي است که سرکوبگري‌هاي رژيم آل خليفه با سکوت دولت‌هاي غربي از جمله انگلیس مواجه است.
روزنامه انگلیسی اينديپندنت، احداث پايگاه نظامي دائمي این کشور در بحرین را «پاداشي درقبال سکوت آل خلیفه در مقابل نقض حقوق‌ بشر در کشور بحرين» دانسته است. احداث این پايگاه نظامي حدود 15 ميليون پوند هزينه در بر داشته که بودجه مورد نياز براي ساخت اين پايگاه نظامي از سوي آل خليفه تامين شده است!
لندن با تاسیس این پایگاه نظامی در پی تحقق منافع خود است. روباه پیر هنوز دوران حضور استعماري گذشته خود در کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس را فراموش نکرده و درصدد تثبيت موقعيت خود در بحرين و منطقه است، به ویژه اینکه در نظر داشته باشیم، این کشور در حال خروج از اتحادیه اروپا هم هست. نکته مهمتر آنکه انگلیس هم مانند ديگر کشورهاي غربي توليدکننده سلاح، دنبال فروش تسليحات خود است و در چنين شرايطي مانور دادن روي مسائل امنيتي، بهانه‌اي براي حضور نظامي خود در کشورهاي عرب حاشيه جنوبي خليج فارس است.