kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۳
نیویورک تایمز:

ناکارآمدی پاتریوت، هند را به خرید اس- 400 روسیه ترغیب کرد

«ناکامی سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در برابر موشک‌های یمنی، هند را به خرید اس-۴۰۰ روسی ترغیب کرد»، این بخشی از گزارش نیویورک تایمز درباره چرایی گرایش هند به سمت اس-400 روسیه است.




تاکنون بیش از 100 موشک بالستیک از سمت یمن به سوی شهرهای مختلف عربستان شلیک شده و در این میان سامانه‌ دفاعی گران‌قیمت عربستان موسوم به پاتریوت که از آمریکا خریداری شده است در برابر این موشک‌ها تقریبا هیچ کاری از پیش نبرده‌اند. ناتوانی و شکست این سامانه در رهگیری موشک‌های شلیک شده تبدیل به افتضاحی شده که حتی «فارین پالسی» نیز به آن ‌اشاره کرده و نوشته «شواهد نشان می‌دهد سامانه‌های دفاع موشکی که آمریکا و متحدانش به آنها اعتماد کرده‌اند، بُنجل هستند.» بنا بر اعلام این نشریه، «پاتریوت در آمریکا ساخته شده و در همه جا شکست به بار می‌آورد.»
اما این افتضاح، هندی‌ها را نیز به تکاپو انداخته و دولت هند نیز تصمیم گرفته به جای پاتریوت آمریکا از «اس-400» روسی استفاده کند. بر اساس گزارش «نیویورک تایمز» وزیر دفاع  هند هفته آینده برای نهایی کردن قرارداد خرید سامانه پدافند موشکی اس-400 به مسکو می‌رود؛ خریدی که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را نقض می‌کند.
 بر اساس این گزارش، مقامات هندی گفته‌اند بر اساس این قرارداد 6 میلیارد دلاری، 5 سامانه اس-400 تحویل هند خواهد شد. این قرارداد اما در حالی نهایی می‌شود که آمریکا از یک سو در پی اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه است و از سوی دیگر، در تلاش برای ایجاد اتحاد نظامی با هندی‌ها برای مقابله با توسعه قدرت نظامی چین است. منابع «نیویورک‌تایمز» گفته‌اند پس از تصمیم ترکیه برای خرید اس-400 روسیه، اتخاذ این تصمیم از سوی هندی‌ها و بی‌توجهی به سامانه پدافند آمریکایی «پاتریوت»، موجب عصبانیت مقامات آمریکایی شده است. بنابر اعلام منابع این رسانه، آمریکایی‌ها تلاش داشتند هند را به خرید پاتریوت ترغیب کنند ولی شکست این سامانه گران‌‌قیمت در دفاع از سعودی‌ها در برابر موشک‌های انقلابیون یمن، هند را از چنین خریدی منصرف کرده است.