kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷

جنگ تجاری واشنگتن و پکن ادامه دارد تعرفه سنگین آمریکا برای 1300 کالای دیگر چینی

با تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین دولت ترامپ 1300 کالای دیگر چینی را در لیست افزایش شدید تعرفه قرار داد. چین گفته پاسخ این اقدام آمریکایی‌ها را هم می‌دهد.



 جنگ تجاری مدتی است بین آمریکا و چین به طور کاملا عریان آغاز شده است. ترامپ روز ۲۲ مارس(2 فروردین) گفته بود قصد اعمال تعرفه بر وارداتی به ارزش حداکثر ۶۰ میلیارد دلار از چین و محدود کردن سرمایه‌گذاری این کشور در آمریکا را دارد. با اعمال این تعرفه‌ها چینی‌ها هم دست به کار شدند و در واکنش به افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم آمریکا، تعرفه‌هایی تا ۲۵ درصد بر ۱۲۸ محصول وارداتی از آمریکا اعمال کردند.این تعرفه‌ها که شامل محصولاتی به ارزش حدودا ۳ میلیارد دلار می‌شود از دوشنبه گذشته اعمال شده است.
در مقابل و در دور جدید جنگ تعرفه‌ها، دفتر نمایندگی تجاری آمریکا نیز لیست خود برای اعمال تعرفه 25 درصدی علیه 1300 کالای وارداتی از چین را منتشر کرد. اقدامی که با مخالفت شدید گروه‌های تجاری چین و آمریکا مواجه شده است. براساس بیانیه دفتر نمایندگی تجاری آمریکا، لیست پیشنهادی شامل بیش از 1300 کالا و محصول وارداتی از چین از جمله کالاهای هوافضا، کالاهای تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیک و ماشین‌آلات است. ارزش کالاهای پیشنهادی سالانه چیزی بالغ بر 50 میلیارد دلار را شامل می‌شود.دولت چین اعلام کرده آماده اتخاذ هرگونه تدابیر لازم برای دفاع مشروع از منافع خود و همچنین پاسخ به این اقدام آمریکا است. وزارت خارجه چین نیز در واکنش به انتشار این لیست گفته پکن توان و ظرفیت مطمئن برای پاسخ به این اقدامات حمایتی آمریکا را دارد و این حق را برای خود محفوظ خواهد داشت. گانگ شائونگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفته است پکن به دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیست اما ترسی هم از آن ندارد.ترامپ نیز روز سه‌شنبه درمورد این مسئله گفت: «به‌رغم احترامی که برای رهبران چین قائلم، با آنها مشکلی داریم. ما کسری تراز تجاری 500 میلیارد دلاری با آنها داریم و من صراحتاً روسای‌جمهور پیشین را به خاطر آن ملامت می‌کنم. باید برای کاهش این کسری تراز تجاری کاری کنیم.»