kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
آمریکا در اندیشه دوشیدن مجدد گاو شیرده

ترامپ: عربستان پول بدهد تا از سوریه خارج نشویم!

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، درصورتی نظامیان این کشور در سوریه می‌مانند که دولت عربستان هزینه آن را بپردازد. ترامپ پیش از این گفته بود سعودی‌ها گاو شیرده هستند و قصد دارد آنها را تا می‌تواند بدوشد.




بالاخره «دونالد ترامپ» پس از چند روز، از اظهارات جنجالی خودش مبنی بر خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه، رمزگشایی کرد و طی اظهارات جدیدی در جمع خبرنگاران، توضیح داد: «ریاض اهتمام ویژه‌ای به این تصمیم ما دارد و من گفته‌ام همانطورکه می‌دانید اگر می‌خواهید ما (در سوریه) بمانیم، هزینه‌اش را باید شما پرداخت کنید.»
به عبارت دیگر، اظهارات اخیر ترامپ فقط یک مخاطب داشته و آن، رژیم سعودی و شخص «محمد بن سلمان» ولیعهد احمق عربستان، بوده است.
رئیس‌جمهور آمریکا که بیش از یک سال وچند ماه از ورودش به کاخ سفید می‌گذرد، تاکنون توانسته بیش از 500 میلیارد دلار به تعبیر خودش، رژیم سعودی را بدوشد و به نظر می‌رسد که باز هم نگاهش به این «گاو شیرده» است. وی زمانی که هنوز سرگرم تبلیغات انتخاباتی بود، این سخنان توهین‌آمیز را در ارتباط با رژیم وابسته آل‌سعود به زبان آورده بود: «عربستان مثل گاو شیرده است، تا زمانی‌که شیر بدهد، آن را می‌دوشیم، ولی زمانی که شیرش تمام شد، ذبحش می‌کنیم.»
هفته گذشته زمانی که ترامپ در ایالت «اوهایو»ی آمریکا گفته بود، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه پرهزینه است و به همین خاطر، وی قصد دارد به زودی نظامیان آمریکایی را از سوریه خارج کند، بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان آمریکایی، مثل سعودی‌ها، نگران و برآشفته شده بودند. اما الان مشخص شده که این اظهارات ترامپ، زمینه‌سازی برای یک معامله جدید با عربستان بوده است؛ «یوسف وهبی» تحلیلگر لبنانی دیروز اعلام کرده رئیس‌جمهور آمریکا برای هر سال ماندن نظامیان آمریکایی در سوریه، 9 میلیارد دلار از بن‌سلمان مطالبه کرده است.
در هر حال، علی‌رغم مواضع مخالف محافل کارشناسی و رسانه‌ای آمریکا، رویکرد تاجرمآبانه ترامپ درقبال عربستان، تاکنون جواب داده است. وی که پیش از هر چیز، خودش را یک تاجر و معامله‌کننده زبردست می‌داند و کتابی را هم تحت عنوان «هنر معامله» نوشته، فعلا که از دوشیدن عربستان، سرخوش است و همه جا آشکارا، به این دیپلماسی افتخار می‌کند. اما کارشناسان می‌گویند، نبود پنهانکاری در کار ترامپ و یکی گرفتن عرصه بین‌الملل با بنگاه معاملاتی، پیامدهای درازمدت وخیمی برای آمریکا خواهد داشت.
در هر صورت، ترامپ یک پدیده نگران‌کننده برای اشرافیت سیاسی آمریکا و یک کابوس برای عربستان است. سعودی‌ها و بن‌سلمان هم باید ضربات حیثیتی مرگبار ترامپ به خودشان را تحمل کنند و هم در شرایطی که به نقدینگی نیاز دارند، آن را به جیب ترامپ بریزند و البته، چاره‌ای هم غیر از این ندارند. بدین ترتیب، بن‌سلمان که طی سال‌های اخیر برای مقابله با بحران مالی عربستان، در جیب شاهزاده‌های سعودی دست کرده و برای خودش در خانه، دشمنان زیادی تراشیده، حالا مجبور است که سالانه یک هزینه بودجه 9 میلیارد دلاری را هم بر اقتصاد عربستان تحمیل کند.
در هر حال، کارشناسان آمریکایی می‌گویند آمریکا مجبور است نظامیان خود را در سوریه حفظ کنند و این سیاست را هم ادامه خواهد داد کمااینکه خبرها از شمال سوریه حاکی است که آمریکا در حال ساخت دو پایگاه نظامی در «منبج» سوریه است.
موافقت ترامپ با تداوم حضور
یک مقام آمریکایی مدعی شده رئیس‌جمهور این کشور با تداوم حضور نظامیان آمریکایی در سوریه موافقت کرده است.
به گزارش فارس، یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز مدعی شده ترامپ با تداوم حضور نیروهای این کشور در سوریه موافقت کرده است.
مطابق این گزارش، ترامپ در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت ملی این کشور، با نگاه داشتن نظامیان آمریکا‌یی در سوریه برای «اندکی طولانی‌تر» موافقت کرده، اما گفته نمی‌خواهد در این مورد تعهد دراز‌مدت بدهد.
 این تغییر موضع ترامپ، برخی خبرها مبنی بر اینکه ولیعهد سعودی با پرداخت هزینه آمریکا در سوریه موافقت کرده را تایید می‌کند.
کشف سلاح‌های ناتو در انبارهای داعش
خبر دیگر اینکه ارتش سوریه که در حال حاضر، سرگرم پاکسازی روستاها و مناطق پیرامونی شهر «المیادین» است، دیروز چند زاغه مهمات به جا مانده از داعش را کشف کرد که مملو از سلاح‌ها و مهمات ناتو و رژیم صهیونیستی است.
به گزارش فارس، این انبارهای مهمات در اطراف روستاهای «الصالحیه»، «الدویر»، «الکشمه» و «صیبخان» واقع در جنوب شرق شهر المیادین کشف شده‌اند.
در این زاغه‌ها مقادیر زیادی مواد شیمیایی، مهمات جنگی و منفجره و کمربندهای انفجاری و سلاح‌های ساخت رژیم اسرائیل و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کشف شده است.
گلوله‌های آر.پی.جی، سکوهای پرتاب خمپاره، نارنجک‌های ساخت اسرائیل، خمپاره‌اندازهای ساخت ناتو، 60هزار تیر فشنگ، بشکه‌های حاوی مواد شیمیایی و موشک‌های ضدتانک از دیگر سلاح‌ها و مهماتی است که در روستاهای «الدویر»، و «صیبخان» یافت شده است. پیش از این (اواخر اسفند) نیز نیروهای دولتی سوریه در روستای «محکان» واقع در شمال شهر المیادین، انبارهای مواد شیمیایی و تجهیزات جنگی کشف کرده بودند.
سایر رویدادها:
* رئیس‌جمهور روسیه گفته: داعش در سوریه شکست خورده است، اما هنوز توان تخریبی دارد.
* به گزارش ایلنا، «لورنس سیلورمن» سفیر آمریکا در کویت اعتراف کرده که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، در پست خود، ماندنی است.