kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
نشریه آمریکایی نیویورکر فاش کرد

سعودی‌ها در ریاض سعد حریری را کتک زده بودند

یک نشریه آمریکایی نوشته، به جزئیات تازه‌ای از ماجرای گروگان گرفته شدن سعد حریری از سوی سعودی‌ها دست یافته است. طبق این گزارش، سعودی‌ها بلافاصله پس از دستگیری نخست‌وزیر لبنان، وی را به باد کتک گرفته و به دلیل روابطش با ایران به او سیلی می‌زنند!



سرویس خارجی-

آبان ماه سال 96 بود که «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان در اقدامی عجیب و مشکوک، از داخل خاک عربستان و در حالی که به شدت علیه ایران و حزب‌الله لبنان موضع می‌گرفت، استعفای خود را اعلام کرد. کارشناسان همان زمان با برشمردن دلایل متعدد اعلام کردند وی با فشار سعودی‌ها استعفا داده است. حریری به همراه خانواده‌اش چند هفته‌ای در حصر خانگی به سر برد تا اینکه بنابر اعلام منابع غربی، چند کشور غربی مثل فرانسه آنها را مجاب کردند برای جلوگیری از یک رسوایی بزرگ، حریری را آزاد کنند. هرچند حریری در نهایت به لبنان بازگشت و استعفای خود را پس گرفت اما انتشار برخی جزئیات از پشت پرده این ماجرا بسیار خواندنی است.
نشریه آمریکایی «نیویورکر» در یک گزارش تفصیلی به بررسی پشت پرده‌های سیاست‌های «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان پرداخته و در بخشی از آن از زوایایی جدید نقش وی در استعفای اجباری«سعد حریری»، پرده برداشته است. طبق این گزارش، محمد بن سلمان در اوایل ماه نوامبر(آبان ماه) با سعد حریری تماس گرفته و او را به حضور طلبیده است. نیویورکر می‌گوید سعد حریری با توجه به داشتن تابعیت عربستان و مقروض بودن شرکتش به حکومت ریاض در موقعیتی نبوده که دعوت بن سلمان را رد کند. به نوشته این نشریه آمریکایی روابط بن سلمان با حریری، به دلیل «جنگ نیابتی عربستان با ایران» به تیرگی گراییده بود و اینکه از زمان مداخله عربستان و اماراتی‌ها در یمن، اوضاع برای عربستان تقریباً فاجعه‌بار پیش‌ رفته بود.
طبق این گزارش، آنچه بر نگرانی‌های «بن سلمان» اضافه می‌کرد جایگاه حزب‌الله در لبنان بود. از زمان اتمام جنگ داخلی لبنان در سال 1990، عربستان میلیاردها دلار به این کشور کمک کرده بود، اما حالا می‌دید که حزب‌الله عملاً به قوی‌ترین حزب در داخل این کشور تبدیل شده و اصلی‌ترین قوای نظامی لبنان را تشکیل می‌دهد. امیدواری سعودی‌ها این بود که حریری بتواند با حزب‌الله مقابله کند. اما، به نوشته نیویورکر، حریری علی‌رغم فشارهای بن سلمان برای اتخاذ مواضع تندتر در برابر حزب‌الله موفقیتی در مقابله با این گروه نداشت.
نیویورکر ادامه می‌دهد: «نقطه اوج ماجرا در اوایل ماه نوامبر اتفاق افتاد، زمانی که حملات موشکی حوثی‌ها به عربستان ادامه داشت و همزمان علی‌اکبر ولایتی، از مقام‌های ارشد ایران برای دیدار با حریری به لبنان رفت. طبق گفته یک مقام سابق آمریکایی، ولایتی در آن دیدار گفت که ایران قصد دارد به تثبیت قدرتش در منطقه ادامه بدهد. بعد از آن حریری در حالی که لبخند به لب داشت آماده گرفتن عکس با ولایتی شد. هنگامی که این خبر به محمد بن سلمان رسید، او خشمگین شد. مقام آمریکایی تاکید کرد، بن سلمان احساس کرد که لازم است کاری انجام دهد.»
طبق این گزارش، «هنگامی که حریری برای دیدار با بن سلمان احضار شد، انتظار داشت با استقبال گرم خاندان سلطنتی مواجه شود اما در عوض، او در ریاض با پلیس‌هایی مواجه شد که بازداشتش کردند. دو مقام سابق آمریکایی که از مسائل منطقه آگاه هستند می‌گویند حریری به مدت 11 ساعت بازداشت بود. یکی از مقام‌های آمریکایی تاکید کرد، سعودی‌ها حریری را در یک صندلی نشاندند و پشت سر هم به او سیلی زدند. البته سخنگوی حریری این روایت را تکذیب کرده است... بعد از آن حریری در یک فیلم نمایشی که از تلویزیون عربستان پخش شد، در حالی که خسته به نظر می‌رسید بیانیه استعفایش را قرائت کرد و مدعی شد که برای ‌گریز از توطئه ایران برای ترورش از لبنان فرار کرده است.»
حریری که معمولاً با لحن ملایم سخن می‌گوید در بیانیه استعفایش گفت: «دست‌های ایران در منطقه قطع خواهند شد.» همین لحن تند بسیاری از لبنانی‌ها را به این نتیجه رساند که بیانیه را نه خود او، بلکه کسانی دیگر برایش نوشته‌اند. بن سلمان، به نوشته نیویورکر، برای وادار کردن حریری به استعفا از کاخ سفید چراغ سبز گرفته بود و این موضوع را در سفر ترامپ به ریاض با او هماهنگ کرده بود.
نیویورکر در پایان از ناکامی طرح بن سلمان گفته و تاکید می‌کند که مقام‌های کشورهای غربی که از اقدام بن سلمان حیرت‌زده شده بودند برای نجات حریری هم‌پیمان شدند. «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا با صدور بیانیه‌ای درباره انجام هر گونه اقدام که ثبات در لبنان را بر هم بزند هشدار داد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با محمد بن سلمان دیدار کرد و او را برای آزادی سعد حریری تحت فشار قرار داد.