kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹

خبرهای خوش از سوریه /غوطه شرقی به طور کامل آزاد شد

منطقه «غوطه شرقی» دمشق پس از ماه‌ها نبرد نیروهای ارتش سوریه و مقاومت و خروج تروریست‌ها، به طور کامل آزاد شد. حالا فقط شهر «ادلب» است که در تصرف تروریست‌های تکفیری قرار دارد.



سرویس خارجی-

نبرد نفس‌گیر نیروهای دولتی و مقاومت با تروریست‌ها در غوطه شرقی، بالاخره به پایان رسید. تا حدود یک ماه قبل پیشروی‌ها در عرصه میدانی ادامه داشت. اما از آن زمان به بعد و با آشکار شدن نشانه‌های شکست تروریست‌ها، ارتش سوریه جانب احتیاط را در پیش گرفت تا به غیرنظامیان ساکن غوطه، کمترین آسیب وارد شود. به همین خاطر، نبرد در غوطه شرقی شکل دیگری به خود گرفت و نظامیان سوری روی گذرگاه‌های امن متمرکز شدند و مردم را تشویق کردند که از این منطقه خارج شوند.
با خروج ساکنان که خبرگزاری فارس شمار آنها را 153 هزار نفر گزارش کرده، ترویست‌ها هم بیشتر متزلزل شدند و ترجیح دادند بر سر خروج از منطقه، با دمشق به توافق برسند؛ در پی این توافق، طی هشت روز گذشته، هزاران تروریست مسلح به همراه اعضای خانواده‌شان از غوطه شرقی به شهر «ادلب» منتقل شدند. ادلب آخرین شهر بزرگ سوریه است که هنوز در اشغال تروریست‌ها قرار دارد.
با این خروج دسته‌جمعی که رقم آن تا 41 هزار نفر هم گزارش شده است، شهر «دوما» و شهرک‌های «زملکا»، «عربین»، «عین ترما» و «جوبر» از وجود تروریست‌ها پاکسازی شد و عملا منطقه غوطه شرقی به طور کامل به دست نیروهای دولتی و مقاومت آزاد شد.
پایان غائله غربی‌ها
در ماجرای عملیات آزادسازی غوطه شرقی، محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی و عربی جنگ روانی بی‌سابقه‌ای را علیه دمشق راه‌انداخته بودند و تمرکز آنها روی کشتار غیرنظامیان به دست نیروهای دولتی و استفاده قریب‌الوقوع ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم منطقه بود! در این مدت «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل چند بار اعلام کرد که اگر ثابت شود ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده آمریکا نیز به پایگاه‌های ارتش در دمشق و دیگر مناطق سوریه حمله می‌کند.
در هفته‌های بعد و در شرایطی که هنوز سناریوی شیمیایی علیه دمشق ادامه داشت، نیروهای ارتش سوریه به یک کارگاه تروریست‌ها در غوطه شرقی دست یافتند که مواد ساخت سلاح شیمیایی در آن وجود داشت.
البته، در نهایت نیز غرب در این جنگ روانی هم شکست خورد و نیروهای سوری بالاخره توانستند پرچم سوریه را در مناطق غوطه شرقی، از جمله شهرک‌ «عین ترما»‌ به اهتزاز درآورند.
در حال حاضر هرچند عناصر تروریستی در ادلب حضور دارند، ولی به نظر می‌رسد که ارتش سوریه قبل از عزیمت به سمت ادلب، منطقه «قلمون شرقی» را آزاد کند.
اعتراف ولیعهد سعودی
همزمان با شکست بزرگ تروریست‌ها و حامیان آنها در منطقه غوطه شرقی، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با مجله «تایم» اعتراف کرد: بشار اسد در قدرت باقی می‌ماند. ولیعهد عربستان که تاکنون رفتن بشار اسد را امری حتمی می‌دانست، در ادامه گفت‌وگویش با این مجله آمریکایی، مدعی شد که ایران قصد دارد نفوذش را در سوریه گسترش دهد. وی گفت، به نفع سوریه نیست که ایرانی‌ها را به حال خودشان رها کند، تا هر چه را که بخواهند در سوریه انجام دهند. این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که نیروهای مقاومت به دعوت دولت قانونی دمشق، در سوریه حضور دارند.
موضع جنجالی ترامپ
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم طی سخنانی در ایالت «اوهایو»، به هزینه‌های سرسام‌آور آمریکا در غرب آسیا اشاره کرد و گفت، نظامیان آمریکایی به زودی زود از سوریه خارج می‌شوند.
به گزارش تسنیم، ترامپ گفت: ما قرار نیست در جهنم داعش گرفتار شویم و خیلی زود سوریه را ترک می‌کنیم. اکنون دیگران باید این مسئولیت را بپذیرند. خیلی زود از سوریه خارج می‌شویم. صددرصد قلمرو خلافت را خیلی زود بازپس گرفتیم. اما خیلی زود از آنجا خارج خواهیم شد و به کشور خودمان، جایی که به آن تعلق داریم بازمی‌گردیم. ترامپ در حالی از پیروزی بر داعش سخن می‌گوید که کشورش در نبرد علیه این گروه تروریستی، نقش بسیار ضعیفی داشته است.
ترامپ بار دیگر به هزینه جنگ اشاره کرد و افزود: تا همین سه ماه پیش، هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کردیم؛ یعنی هفت تریلیون دلار. هیچ‌کس تاکنون حتی واژه تریلیون را هم نشنیده بود. تا 10 سال پیش. ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم. وی ادامه داد: برای ساختن مدرسه‌ای در پنسیلوانیا یا آیووا که به بودجه فدرال نیاز دارند پولی در بساط نداریم...
هفت تریلیون دلار هزینه کردیم اما برای زیرساخت‌هایمان پول نداریم. باید برای بازسازی ارتش‌مان بجنگیم. دوباره داریم قدرتمند می‌شویم. این اتفاق خیلی زود  محقق خواهد شد.
اما این اظهارات ترامپ، واکنش‌‌هایی را در میان مقامات آمریکایی به دنبال داشت؛ «لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکایی گفت، این تصمیم ترامپ، بدترین تصمیم در عرصه سیاست خارجی در دوره ترامپ است و به خلأ قدرت در منطقه غرب آسیا منجر خواهد شد.
«رایان دیلون» سخنگوی ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیز گفت، آمریکا در مناطق شرق فرات همچنان حضور خواهد داشت!
خبرگزاری‌ها در حال حاضر شمار پایگاه‌های آمریکا در سوریه را تا 24 عدد هم اعلام می‌کنند.