kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸

روایت فارین پالیسی از کلاه گشادی که ترامپ بر سر بن‌سلمان گذاشت

به دنبال ناکامی‌های پی‌در‌پی و مفتضحانه سامانه‌های ضد موشکی عربستان در برابر موشک‌های انصارالله یمن، فارین پالیسی طی گزارشی نوشته، آمریکا به ریاض، سامانه‌های موشکی «بنجل» فروخته است چرا که ریاض تاکنون نتوانسته حتی یک موشک انصارالله را رهگیری کند.




سرویس خارجی -

روز 6 فروردین ماه 97 همزمان با چهارمین سالگرد تجاوز آل‌سعود به یمن، انقلابیون یمنی با 7 موشک بالستیک دیگر، مناطق مختلف عربستان از جمله «ریاض» را هدف قرار دادند. یگان موشکی یمن در این مورد اعلام کرد در راستای تحقق خواسته رهبر جنبش انصارالله، چندین موشک بالستیک را به اهدافی در عربستان شلیک کرده است. یگان موشکی یمن با بیان اینکه اسم این عملیات «شهید ابوعقیل» بود بیان داشت که موشک‌های شلیک شده از نوع «برکان اچ 2»، «بدر» و «قاهر» بوده و هدف آنها نیز فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» شهر ریاض، فرودگاه «ابها» در «عسیر» و فرودگاه «جیزان» و مناطقی در جنوب عربستان بوده است. طبق اعلام منابع رسمی یمنی و عربی این موشک‌ها با دقت به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند.
 در این میان اما، نکته مهم‌تر از شلیک این 7 موشک، شکست مفتضحانه سامانه دفاعی عربستان در رهگیری این موشک‌هاست. با آنکه تلویزیون دولتی عربستان از رهگیری یک موشک بالستیک توسط سامانه دفاع هوایی این کشور بر فراز ریاض خبر داده است اما مردم با انتشار فیلم‌ها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی، از منفجر شدن موشک شلیک شده عربستان و اصابت آن به یک منطقه در داخل ریاض خبر می‌دهند. منابع خبری حتی با انتشار فیلمی گزارش داده‌اند که یکی از موشک‌های شلیک شده از سامانه دفاع هوایی عربستان، دچار نقص فنی شده و لحظاتی بعد در داخل شهر ریاض فرود آمده است! به دنبال این حملات موشکی، دولت عربستان مدارس و دانشگاه‌ها را در ریاض تعطیل کرد.
داستان موشک‌های یمنی برای عربستان تبدیل به کابوسی وحشتناک شده است. چرا که تاکنون بیش از 100 موشک بالستیک از سمت یمن به سوی شهرهای مختلف عربستان شلیک شده و در این میان سامانه‌های دفاعی گران قیمت عربستان که از آمریکا خریداری شده است در برابر این موشک‌ها کاری از پیش نبرده‌اند. حالا خبر رسیده، آمریکا در فروش این سامانه‌ها سر آل‌سعود کلاه گذاشته است.
سامانه ضد موشکی بنجل!
نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» که به کاخ سفید نزدیک است در گزارشی راز شکست این سامانه‌های دفاعی را برملا کرده است. این نشریه در یادداشتی با‌اشاره به شکست اخیر سامانه دفاع هوایی پاتریوت در هدف‌گیری موشک‌های شلیک‌شده از سوی نیروهای انصارالله نوشته: «شواهد نشان می‌دهد سامانه‌های دفاع موشکی که آمریکا و متحدانش به آنها اعتماد کرده‌اند، بُنجل هستند.» بنا بر اعلام این نشریه، پاتریوت در آمریکا ساخته شده و در همه جا شکست به بار می‌آورند: «اخیرا نیروهای حوثی در یمن هفت موشک به سمت ریاض شلیک کردند. عربستان شلیک این موشک‌ها را تایید و اعلام کرده که تمام این موشک‌ها را رهگیری کرده است. اما این مسئله صحت نداشت. مسئله فقط این نیست که بقایای این موشک‌ها یک نفر را کشته و دو نفر دیگر را روانه بیمارستان کرده است، بلکه شواهدی وجود ندارند که عربستان اصلاً موشکی منهدم کرده باشد.»
این نشریه آمریکایی در ادامه نوشته: «این موضوع، مسائلی ناخوشایند را نه تنها درباره عربستان بلکه درباره آمریکا پیش می‌کشد. ظاهراً آمریکا به عربستان جنس‌های بنجل سامانه دفاع موشکی را فروخته است...هیچ شواهدی مبنی بر اینکه عربستان در خلال جنگ یمن موشک‌های حوثی‌ها را رهگیری کرده باشد یافت نمی‌شود و این، مسئله‌ای ناخوشایند را پیش می‌کشد، آیا دلیلی وجود دارد که اصلاً باور کنیم سامانه پاتریوت اثری دارد؟»
تحولات میدانی
از تحولات میدانی یمن نیز خبر رسیده که تروریست‌های تحت امر ائتلاف سعودی، حملات گسترده‌ای در استان حجه یمن انجام دادند که ارتش و نیروهای انصارالله این کشور این حملات را دفع و تروریست‌های مهاجم را از پای درآورده‌اند. خبرگزاری «سبأ نت» یمن در این باره نوشته که تک تیراندازهای ارتش یمن در این عملیات، 7 سرباز سعودی و 25 تروریست دیگر را از پای درآورده‌اند. همچنین یگان موشکی یمن، یک موشک «بدر 1» را به اردوگاه نظامیان گارد ملی عربستان در نجران شلیک کرد که طبق اطلاعات منتشر شده خسارات زیادی بر جای گذاشته است.