kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
واکنش‌ها به کشتار وحشیانه فلسطینی‌ها در نوار غزه

جهان اسلام محکوم کرد، غرب حمایت کرد




 
 
 سرویس خارجی-
درحالی که چند روز از کشتار وحشیانه‌ای که طی آن صهیونیست‌ها تجمع فلسطینی‌ها را به گلوله بستند می‌گذرد، جهان اسلام یکپارچه و همصدا این جنایت فجیع را محکوم و خواستار محاکمه رهبران صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی شدند. غربی‌‌ها اما با جمله «طرفین آرامش خود را حفظ کنند» به کشته و مجروح شدن 2018 فلسطینی در یک روز، واکنش نشان دادند!
بیمارستان‌هاي غزه مملو از فلسطينياني است که در حملات روز جمعه 10 فروردین 97 نظاميان رژيم صهيونيستي به مردم غزه زخمي شده‌اند. پزشکان مي‌گويند دليل مراجعه بيشتر اين افراد به بيمارستان هدف قرار گرفتن با گلوله جنگی است. برخی پزشکان هم می‌گویند از سطح مصدوميت‌ها شوکه شده‌اند.
اين، خونين‌ترين روز براي غزه از سال 2014 بوده است. براساس جدیدترین آمار اعلام ‌شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین،‌ از آغاز درگیری‌ها در غزه از روز جمعه تا کنون، ارتش صهیونیستی، دست‌کم 18 فلسطینی را شهید و بیش از 2000 نفر دیگر را زخمی و مصدوم کرده که از این تعداد 758 نفر بر اثر شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی زخمی شدند و بقیه نیز با گلوله‌های پلاستکی یا استنشاق گاز ‌اشک‌آور دچار آسیب شده‌اند. فلسطینی‌های ساکن نوار غزه صبح روز جمعه ۱۰ فروردین مصادف با چهل و دومین سالگرد روز «زمین»، راهپیمایی سالانه خود یعنی «راهپیمایی حق بازگشت بزرگ» را برگزار می‌کردند که با حمله نظامیان صهیونیستی مواجه شدند. با این حال فلسطینیان بر ادامه پایداری خود و استمرار اعتراض‌هایشان تا 6 هفته و تا چهاردهم ماه مه(24 اردیبهشت) آینده تأکید دارند.
 تظاهرکنندگان می‌گویند دست از مقاومت بر نمی‌دارند و غربی‌ها را از معامله قرن پشیمان می‌کنند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز 14 آذر سال گذشته دستور انتقال پایتخت آمریکا به قدس شرقی را صادر کرد و با این دستور به ظاهر هم که شده، موجبات الحاق این شهر مقدس به صهیونیست‌ها را فراهم آورد که به بزرگ‌ترین معامله قرن موسوم شد. از همان روز تظاهرات فلسطینی‌ها آغاز شده و آنان هم‌قسم شده‌اند که با این معامله استعماری و نژادپرستانه به شدت مقابله خواهند کرد.
واکنش‌ها
هزاران فلسطینی‌ ساکن غزه روز یکشنبه پیکر شهدای فاجعه غزه را تشییع کردند و در این مراسم با در دست داشتن پرچم فلسطین و سردادن شعار خواستار گرفتن انتقام خون شهدای غزه شدند.
کشورها و سازمان‌ها و نهادهای مختلف منطقه‌ای و بین‌‌المللی نیز، قتل و کشتار وحشیانه شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌ «حق بازگشت بزرگ» در نوار غزه را به شدت محکوم کردند.
 به گزارش تسنیم، سازمان همکاری اسلامی این حمله را به شدت محکوم کرد. این سازمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این تجاوز یک اقدام تروریستی سازمان یافته و یک جرم به شمار می‌رود و محاکمه و مجازات سران تل‌آویو را می‌طلبد. سازمان عربی هلال‌احمر و صلیب سرخ نیز حمله ارتش اسرائیل به فلسطینیان بی‌دفاع، به ویژه کودکان در جریان راهپیمایی بزرگ بازگشت در نوار مرزی باریکه غزه با اراضی ‌اشغالی 1948 را محکوم کرد.
خالد مشعل رئیس ‌سابق دفتر سیاسی جنبش حماس نیز تاکید کرد که معامله قرن هرگز انجام نخواهد شد و ما اسرائیل را شکست خواهند داد. دیگر گروه‌های فلسطینی نیز بر ادامه راه مقاومت تا نابودی کامل رژیم صهیونیستی تاکید کردند.
 حزب‌الله لبنان اما در بیانیه‌‌ای ضمن تمجید از تمامی شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌ بزرگ بازگشت در مناطق مختلف نوار غزه، تاکید کرد که ملت قهرمان فلسطین در نوار غزه نمونه بارزی از دلاوری و فداکاری را به نمایش گذاشت و با خون شهدایش، بار دیگر بر عزم راسخ خود برای آزادی سرزمینش تاکید کرد.
وزارت خارجه اندونزی نیز خواستار تحقیق فوری در مورد به کارگیری زور مفرط علیه فلسطینیان شد و این اقدام را نقض تمامی قوانین بین‌المللی و حقوق بشر دانست. این وزارتخانه نظامیان اسرائیلی را تهدیدی برای صلح در فلسطین و غرب آسیا دانست. وزیر خارجه اردن نیز اقدامات خشونت‌آمیز ارتش رژیم صهیونیستی علیه شرکت‌کنندگان در راهپیمایی بازگشت را محکوم کرد.
این در حالی است که کشورهای غربی از جمله فرانسه، ایتالیا و انگلیس از این جنایت غیرانسانی فقط به ابراز نگرانی بسنده کرده و طرفین را به خویشتنداری فرا خواندند. اتحادیه اروپا نیز صرفا خواستار انجام تحقیقات درمورد این جنایت شد تا بدین ترتیب عملا از این جنایت حمایت کرده باشد.
ناکامی شورای امنیت
شورای امنیت سازمان ملل اما به دلیل وتوی آمریکا از صدور حتی یک بیانیه برای محکوم کردن این جنایت ناکام ماند این در حالی است که گوترش خواستار تحقیقات در زمینه این جنایت شد. منابع آگاه می‌گویند شورای امنیت در نشست غیرعلنی خود که قبل از جلسه علنی برگزار شد به دلیل مخالفت آمریکا نتوانست درباره صدور بیانیه‌ای در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به توافق برسد. این جلسه به درخواست کویت به عنوان نماینده اتحادیه عرب در این شورا تشکیل شد.