kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
یک مسئول در وزارت جهاد کشاورزی:

خرید تضمینی گندم بدون اعلام نرخ جدید آغاز شد

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با‌ اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم از چند روز پیش از کشاورزان آغاز شده است، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم برخلاف قانون اعلام نشده است.





اسماعیل اسفندیاری‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با ‌اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم از چند روز پیش از کشاورزان آغاز شده است،‌ اظهار کرد:‌ در فروردین ماه معمولا 1/5 تا دو درصد گندم کل کشور از سوی کشاورزان تحویل داده می‌شود و این میزان به مرور در اردیبهشت و خرداد افزایش پیدا می‌کند.
وی با‌اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان مرداد ماه و اوایل شهریور ادامه خواهد داشت،‌ گفت: مناطق گرمسیر زودتر گندم‌ها را تحویل می‌دهند و در مناطق کوهستانی روند تحویل گندم دیرتر است.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از اینکه نرخ خرید تضمینی گندم هنوز اعلام نشده است، تصریح کرد: با وجود اینکه قانون صراحت دارد، اما برخلاف آن هنوز قیمت اعلام نشده و این موضوع به کاهش انگیزه کشاورزان منجر می‌شود. کشاورز باید دخل و خرج و هزینه‌های خود را با قیمت اعلام شده دولت بسنجد. طبق قانون، هر ساله باید حداقل به نرخ تورم، قیمت خرید تضمینی افزایش یابد و این موضوع از سوی مسئولان رعایت نمی‌شود.
اسفندیاری‌پور در پاسخ به این سؤال که نرخ خرید تضمینی گندم باید توسط چه مرجعی اعلام شود، گفت:‌ نرخ خرید تضمینی گندم باید از سوی شورای اقتصاد اعلام شود و این در حالی است که با وجود آغاز خرید این محصول برای سال زراعی جدید، اما هنوز قیمت تضمینی اعلام نشده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی برای نرخ خرید تضمینی گندم به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده‌اید، گفت: قبلا 1330 تومان بود که امسال 1430 تومان پیشنهاد شده است.
اسفندیاری‌پور با ‌اشاره به اینکه امنیت غذایی مردم که غالبا از نان استفاده می‌کنند، به گندم وابسته است، گفت: سهل‌انگاری و عدم توجه مسئولان به اعلام نرخ خرید تضمینی موجب کاهش انگیزه کشاورزان و در نهایت افت تولید این محصول می‌شود اما برخی گروه‌ها همواره به دنبال واردات گندم و آسیب‌رساندن به تولید و محصولات داخلی هستند.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با ‌اشاره به اینکه در سال 91 نزدیک به 2/5 میلیارد دلار پول به جیب کشاورزان خارجی ریخته شد، افزود: این میزان معادل 12 هزار میلیارد تومان بود که می‌توانست به تقویت تولید داخل بینجامد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، خرید تضمینی کالای اساسی گندم، از ششم فروردین در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد، اما با وجود گذشت بیش از شش ماه از آخرین مهلت شورای اقتصاد برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، این نرخ هنوز اعلام نشده است.
دولت موظف بود همزمان با آغاز سال زراعی جدید در مهر ماه، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند تا کشاورزان بتوانند درباره نوع کشت خود تصمیم‌گیری داشته باشند اما با توجه با اختلاف نظری که میان وزارت جهاد کشاورزی و شورای اقتصاد بر سر قیمت تضمینی محصولات کشاورزی وجود داشت نرخ این محصولات اعلام نشد.
یزدان سیف؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت خرید گندم گفت: گندم با قیمت سال گذشته به صورت علی‌الحساب خریداری می‌شود و با ابلاغ قیمت‌های خرید تضمینی سال زراعی جاری، مابه‌التفاوت آن به کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در شهریور سال قبل پیشنهاد قیمتی خود را برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم به شورای اقتصاد ارائه داد و و ما کماکان منتظر ابلاغ نرخ‌های خرید تضمینی توسط شورای اقتصاد هستیم.با تخصیص بودجه و مشخص شدن اعتبارات یارانه‌ای دولت ، سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد ، می‌توانند حداکثر ظرف هفته آینده نرخ‌ها را ابلاغ کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال 10میلیون و 200 تا 10 میلیون و 500 هزارتن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.