kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
یک مسئول:

ایران از تمام ظرفیت خود برای صادرات به عراق استفاده نکرده است

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه از تمام پتانسیل‌ صادرات به عراق استفاده نکرده‌ایم، گفت: 70 درصد موانع تجارت با عراق به خود ما بر می‌گردد، زیرا ما تحریم هستیم و آنها تحریم نیستند.


 
 
 

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درمورد روند صادرات ایران به عراق اظهار کرد: هر لحظه ممکن است، با آغاز تولیدات عراق در بخش‌های مختلف این بازار را از دست بدهیم، بنابراین باید برنامه‌ای 10 ساله برای توسعه صادرات به این کشور تدوین کنیم و در این برنامه تجار و دولت ایران را برای آینده بازار عراق آماده کنیم.
وی افزود: علیرغم اینکه صادرات ما در سال 1396 به اغلب کشورهای همسایه مثل روسیه، عمان، پاکستان و امارات کاهش پیدا کرد، ولی به عراق کاهش نیافت و تقریبا معادل سال 1395 بود. در این سال صادرات سیمان به عراق متوقف بود، همچنین به علت مشکلات قرنطینه‌ای صادرات سیب درختی و لبنیات به این کشور با مشکل مواجه شد.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: علیرغم این اتفاقات، می‌توان گفت حجم صادرات ما به این کشور در 11 ماهه سال 1396 رقمی بیش از 10 میلیارد دلار بوده است که این رقم معادل صادرات ایران به چهار قاره جهان از جمله آفریقا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه است.  البته ظرف دو سال آینده با شروع بازسازی عراق تجارت ما به این کشور می‌تواند به 15 میلیارد دلار افزایش یابد.حسینی در مورد مشکلات بانکی بیان داشت: در حال حاضر ارتباطات مالی بیشتر به شکل سنتی با این کشور در حال انجام است و قطعا با حل مشکل روابط بانکی وضعیت تجارت دو کشور ایران و عراق بهتر می‌شود. وی با بیان اینکه اگرچه اوج‌گیری درگیری‌ تروریست‌های داعش در سال 1396 در کشور عراق باعث کاهش مبادلات تجاری کشورهای مختلف با عراق شد، اما ما سهم خودمان را در این بازار از دست ندادیم.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با ‌اشاره به اینکه بیش از یک میلیارد و 900 میلیون دلار پروژه مهندسی نیمه تمام در این کشور داریم، گفت: دولت عراق به علت نداشتن منابع مالی نتوانسته این پروژه‌ها را فعال کند. کار کردن با عراق هم سخت و هم سهل است، از یک طرف 95 درصد مایحتاج این کشور از طریق واردات تامین می‌شود، بنابراین بازار بسیار خوبی برای تجار است و از طرفی به دلیل عدم ثبات قوانین در این کشور تجارت با عراق بسیار سخت است. حسینی با بیان اینکه درصدد افتتاح فروشگاه زنجیره‌ای در بغداد و بصره هستیم، ادامه داد: اگرچه کالاهای معروف ایرانی در بازار عراق عرضه می‌شود، اما به دلیل مشکلات تجارت با این کشور خود صاحبان برندها در این بازار حضور نیافته‌اند. وی افزود: در بحث توریسم درمانی هم ظرفیت فراوانی وجود دارد، در حالی که بیماران عراقی، اغلب برای معالجه به کشوری غیر از ایران سفر می‌کنند.