kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵

وارونه‌بینی مزمن رئیس تیم کارشناسی مذاکرات برجام(خبر ویژه)

سفیر ایران در لندن و رئیس سابق تیم کارشناسی هسته‌ای پس از اتمام یازدهمین جلسه کمیسیون مشترک برجام مدعی انزوای بی‌سابقه آمریکا دربرابر دیگران شد. اما از طرح این اظهارنظر عجیب تنها ساعتی نمی‌گذشت که رویترز خبر از تصمیم سه کشور اروپایی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و برای کسب رضایت آمریکا داد. انتشار این خبر به درستی نشان داد که بعیدی‌نژاد همچنان از شناخت درست استکبار و نظام سلطه ناتوان بوده و هنوز افسانه‌ اروپای خوب و آمریکای بد را در سر می‌پروراند.
به گزارش رجانیوز یازدهمین جلسه کمیسیون مشترک برجام اخیرا در وین برگزار شد که مطابق گفته‌های عراقچی، بحث درباره نقض عهدهای آمریکا یکی از اصلی‌ترین موضوعات طرح شده توسط هیئت ایرانی بود.
پس از اتمام جلسه کمیسیون مشترک حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن که در کارنامه خود سابقه ریاست بر تیم کارشناسی هسته‌ای مذاکرات برجام را ثبت کرده در صفحه توئیتر خود نوشت: در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام آمریکا دربرابر همبستگی تمامی کشورهای عضو بیش از همیشه در فشار و انزوای بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است.
اما تنها ساعتی پس از این اظهارنظر، رویترز از تحریم‌های جدیدی رونمایی کرد که درست مغایر گفته‌های بعیدی‌نژاد بود. مطابق با این خبر آلمان، فرانسه و انگلستان به منظور ترغیب «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در برجام به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده‌اند تحریم‌هایی جدید علیه ایران اعمال کند.
با این تفاسیر مشخص نیست که چرا سفیر لندن‌نشین وزارت خارجه با اظهارنظرهای غلط و غیرکارشناسی خود اطلاعات نادرست به افکار عمومی می‌دهد و بر تداوم اشتباهات خود پافشاری می‌کند؟ وقتی کشورهای اروپایی برای به دست آوردن خشنودی ترامپ به آب و آتش می‌زنند چگونه می‌توان از انزوای آمریکا صحبت کرد؟ آیا برجام درنتیجه همین برداشت‌های غلط و خیالی بعیدی‌نژاد و هم‌قطارانش متولد نشد که در نتیجه ضعف‌های آن، حتی توانایی اعتراض به نقض عهدهای پیاپی آمریکا را ندارند؟