kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
روحانی :

به زانو درآوردن داعش دستاوردی برای بشریت بود

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: در طول سال گذشته اقدامات خوبی در منطقه انجام گرفت و بزرگ‌ترین گروهک تروریستی خطرناک یعنی داعش به زانو درآمد، کاری که انجام گرفت یک دستاورد برای بشریت بود و از همه عزیزانی که از این سرزمین در این راستا از نثار جان خودشان هم دریغ نکردند در برابرشان تواضع می‌کنیم.
روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال 96 در جمع خبرنگاران گفت : در سیاست خارجی موفقیت‌های خوبی داشتیم و بدخواهان ما شکست‌های کم‌نظیری را تجربه کردند. آن وقتی که رفتند راجع به یمن به ما تهمت بزنند در شورای امنیت ناموفق بودند و حتی آنجا که خواستند به مسئله قدس اهانت کنند و آنجا را به عنوان پایتخت رژیم غاصب اعلام کنند آنجا هم از دید افکار عمومی جهان، دولت‌ها و جهان اسلام محکوم شدند و ما به حمدالله در طول سال گذشته اقدامات خوبی که در منطقه انجام گرفت و بزرگ‌ترین گروهک تروریستی خطرناک یعنی داعش به زانو درآمد و ما از همه مردمی که در این زمینه تلاش‌ کرده‌اند تقدیر می‌کنیم این یک دستاورد برای بشریت بود و از همه عزیزانی که از این سرزمین در این راستا از نثار جان خودشان هم دریغ نکردند در برابرشان تواضع می‌کنیم.
رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ کاری که انجام گرفت یک هدیه به بشریت بود برای ثبات منطقه. ما ثبات منطقه را به عنوان یک هدف مهم ادامه می‌دهیم و امیدواریم در سال آینده موفقیت‌های خوبی در زمینه ثبات و امنیت منطقه و رابطه‌مان با جهان داشته باشیم. ما اصل تعامل سازنده عزتمند را با دنیا ادامه خواهیم داد چه آمریکا بخواهد و چه نخواهد، چه بدخواهان بخواهند و چه نخواهند چه یک دو تا کشور کوچک در این منطقه بخواهند یا نخواهند تعامل ما با جهان یک تعامل سازنده خواهد بود اما از منافع ملی‌مان در هیچ شرایطی نخواهیم گذشت و حافظ منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی‌مان خواهیم بود و مطمئنیم که مردم ما هم در کنار دولت خواهند بود.
روحانی در ادامه افزود : مردم به خوبی بین اعتراض و اغتشاش دیوار لازم را به وجود آوردند و دولت هم صریح‌تر از همیشه اعتراض مردم را به رسمیت شناخت اما در عین حال تخریب اموال و اغتشاش بی‌نظمی و زیر پا گذاشتن قانون برای دولت قابل قبول نبود و مردم کاملا این فاصله را در عمل و تظاهرات میلیونی خودشان به خوبی نمایان ساختند.
روحانی اظهار داشت: ما انتقاد و اعتراض را قبول داریم،‌اشکالاتی است که باید گفته شود و رفع شود و همه باید دست به دست هم دهیم و همه باید قانون و اموال عمومی را مراعات کنیم و نباید خانواده‌ها متأثر شوند، بترسند و نباید کسب و کارها تعطیل شود. در عین حال هم گوش ما باید برای سخنان مردم شنوا باشد.
سال 96 افزایش واردات داشتیم
روحانی در عملکرد اقتصادی دولت در سال 96 با‌اشاره به افزایش واردات گفت : امسال گرچه صادراتمان نسبت به وارداتمان رشد داشته و بالای 5 درصد رشد ارزشی نسبت به پارسال داشته است، اما واردات ما امسال کمی بیشتر شده و نسبت صادرات و واردات یک مقداری نسبت به پارسال متفاوت است، اما وقتی به آمار ریز مراجعه کردم بعضی از آنها خوشحال‌کننده است.
وی در مورد بخش مسکن گفت: ما در این بخش طی سال‌های قبل رشد نداشتیم و رشد منفی داشتیم اما در سال 96 رشد ما در مسکن مثبت است در این 3 الی 4 ماهه آخر امسال فروش مسکن در تهران 19 درصد نسبت به همین زمان در سال قبل افزایش پیدا کرده و رونق بخش مسکن آغاز می‌شود. سال آینده در بافت فرسوده یک حرکت جدیدی را آغاز خواهیم کرد که از پایان امسال و از 22 بهمن شروع شد که ادامه پیدا می‌کند.
رئیس‌جمهور در مورد محیط زیست نیز اعلام کرد: در این زمینه نیز گام‌های خوبی برخواهیم داشت که از جمله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل است آن هم در سال آینده رکورد خواهد برد در نوسازی و بازسازی یک رکورد خواهیم داشت در مجموع می‌خواهم بگویم که کشور ما در رشد و توسعه کشورهای دیگر به طور متوسط و حتی کشورهای در حال توسعه و نوظهور شرایط مناسبی است.
باید در زمینه عدالت
قدم‌های جدی‌تری را برداریم
وی ادامه داد: از لحاظ عدالت و اجتماعی قدم‌های خوبی برداشته شده است گرچه باید این قدم‌ها برداشته شود ما در طول 4 سال گذشته همه ساله حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان همواره از تورم بیشتر بود. این به معنی قدم در عدالت است و همواره حداقل حقوق بیشتر از مقداری بوده که حقوق را اضافه کرده‌ایم.
روحانی با‌اشاره به سخنان رهبری در مورد عدالت تأکید کرد: همانگونه که ایشان فرمودند باید در زمینه عدالت قدم‌های جدی‌تری را برداریم تا به نقطه مطلوب برسیم سال آینده سال سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی خواهد بود. من در یکی از مصاحبه‌هایی که اوایل سال آینده انجام می‌دهم توضیح خواهم داد که چه برنامه‌هایی را اجرا می‌کنیم.
رئیس‌قوه مجریه تأکید کرد: ملت بزرگ ایران در طول سال گذشته روزهای غمباری هم داشت هم در زمین و هم در آسمان و هم در دریا داشتیم و برای ما بسیار تأسف‌آور بود و عده‌ای از هم‌میهنان و عزیزانمان را از دست دادیم.
وی با ‌اشاره به زلزله کرمانشاه و کرمان خاطرنشان کرد: همه این حوادث مثل زلزله کرمانشاه، کرمان، کشتی سانچی و هواپیمای یاسوج برای ما تأسف‌آور بود. اما مردم ما به خوبی در حوادث نشان دادند که چگونه نوع‌دوست هستند و وطن و هموطن خودشان را دوست دارند و برادرانه به میدان آمدند و برای برداشتن اجساد از برف‌های انباشته‌شده و کوه‌ها نهراسیدند و رفتند برای پیدا کردن نشانه‌هایی از غرق‌شدگان و غواصان ما به شهامت به منطقه رفتند در زلزله همه مردم کمک کردند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: همانطور که انتقاد را به رسمیت می‌شناسیم و باید بشناسیم، اعتراض را به رسمیت شناختیم و باید بشناسیم.
روحانی همچنین ضمن تبریک پیشاپیش حلول سال نو به ملت ایران گفت : ایرانیان با ذوق سرشار خود بهترین فصل و روز را به عنوان جشن نوروز و آغاز سال جدید خود انتخاب کردند و از طرف دیگر همواره دین مبین اسلام آداب و رسوم نیکو و سنت‌های حسنه از جمله جشن ملی بزرگ ایرانیان را مورد تأیید قرار داده است.
به گزارش تسنیم دکتر روحانی اضافه کرد: ایرانیان بعد از اسلام ذوق مضاعفی به خرج داده و هویت ملی خود را با هویت دینی تلفیق کردند و در زمان تحویل سال با اجتماع در مراکز دینی و مذهبی، دست نیاز و دعا به سوی پروردگار بلند کرده و سپس دست اخوت و برادری به یکدیگر می‌دهند.
روحانی در دیدار وزیر خارجه عمان:
کشتار مردم یمن باید متوقف شود
رئیس‌جمهور بر ضرورت ارسال کمک‌های دارویی و غذایی برای مردم یمن و تلاش برای پایان دادن بمباران و کشتار مردم تاکید کرد.
حجت‌الاسلام روحانی روز یکشنبه در دیدار یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، با‌اشاره به اینکه امروز ایران و عمان مسئولیت سنگینی در قبال مسایل منطقه به دوش دارند و باید با استفاده از تجارب خود در راستای توسعه صلح و ثبات منطقه گام بردارند، افزود: هر چه منطقه ناامن و بی‌ثبات‌تر باشد، کشورهای منطقه بیش از همه متضرر خواهند شد.
رئیس‌جمهور اوضاع انسانی در یمن را بسیار بحرانی و نگران‌کننده دانست و با تأکید بر ضرورت ارسال کمک‌های دارویی و غذایی برای مردم یمن و تلاش برای پایان دادن بمباران و کشتار مردم اظهار امیدواری کرد همکاری‌های متقابل ایران و عمان بتواند موجب کمک‌ به مردم یمن و برقراری صلح و آرامش در این کشور شود.
یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز با تقدیر از اهتمام و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت صلح و ثبات در منطقه، گفت: درگیری‌ها در یمن جز مصیبت و نابسامانی نتیجه‌ای برای منطقه به همراه نداشته و باید تلاش کنیم تا هر چه سریع‌تر، کشتار مردم در این منطقه به پایان رسیده و کمک‌های انسان‌دوستانه به دست مردم برسد.
دیدار با لاریجانی
به گزارش خانه ملت همچنین علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با وزیرخارجه عمان، اظهار داشت: شرایط امروز منطقه در حالت ناآرامی قرار دارد و کشورهای منطقه و سایر کشورها باید به این مسئله آگاه باشند که نباید به این شرایط دامن زد.
رئیس‌قوه مقننه تصریح کرد: اکنون که مسئله موشکی ایران باعث دغدغه خاطر برخی از کشورها شده است باید گفت که دلیل این همه هراس چیست و این تکنولوژی موشکی از 30 سال پیش در اختیار ما قرار دارد و مسئله جدیدی نیست و نکته بعدی اینکه جمهوری اسلامی ایران به سوی کدام کشور موشک پرتاب کرده است.
وی تاکید کرد: حضور ایران درکشورهایی مانند عراق و سوریه به درخواست خود دولت‌ها و برای کمک به آنها بوده است و همیشه هم راه‌حل سیاسی را برای رفع مشکلات پیشنهاد داده است.
دکتر لاریجانی درخصوص برجام تاکید کرد: ایران نسبت به این توافقنامه پایبند بوده است و این تعهد تازمانی پابرجا خواهد بود که طرف‌های دیگر نیز به تعهدات خود پایبند باشند.
دراین دیدار وزیر خارجه عمان گفت: برخی از کشورها از سیاست‌های دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران هراس دارند اما برای این دلهره دلیلی وجود ندارد زیرا در چنین شرایط بحرانی که بر منطقه حاکم است، ایران حق دارد که برای حفظ امنیت کشورش قدرت نظامی داشته باشد.
یوسف بن علوی اظهار داشت: درخصوص حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز بارها تاکید داشته ایم که هیچ کشوری نمی‌تواند بدون درخواست و میل دولت آن کشور در آنجا نیرو داشته باشد و ایران برای کمک و به درخواست خود آن دولت در آنجا حضور دارد.
وزیرخارجه عمان گفت: ما هم معتقدیم که باید مسائل را از طریق مذاکرات سیاسی حل کرد و نظامی‌گری و کشتار مردم بی‌گناه نمی‌تواند به ایجاد صلح و آرامش در جهان کمک کند. وی ابراز امیدواری کرد تا کشورهایی که جنگ را راه‌حل رفع مناقشات می‌دانند از روش‌های دیگری برای حل آن استفاده نمایند و با کمک یکدیگر تروریسم را نابود
کنند.
وزیر خارجه عمان در ادامه با ‌اشاره به لزوم توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران، تصریح کرد: کشور عمان علاقمند است تا سطح روابط بازرگانی خود را با ایران افزایش داده و از طریق گسترش خطوط ریلی، سطح مبادلات اقتصادی را بالا ببرد.