kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف خبر داد

طرح نوروزی آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز ۲۷ اسفندماه با حضور در نشست خبری به تشریح جزئیات طرح آرامش بهاری که در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود، پرداخت و گفت: این طرح با شعار «بهار را با محبت تو آغاز می‌کنیم» امسال در دو هزار و ۷۰۰ آستان مقدس و بقعه متبرکه برپا و شامل دو بخش برنامه‌های فرهنگی و معرفتی و همچنین خدمات اجتماعی می‌شود.
وی در تبیین برنامه‌های فرهنگی و معرفتی در نظر گرفته شده در طرح آرامش بهاری گفت: عموم مردم، علاقه‌مند هستند که در لحظه تحویل سال در آستان و اعتاب مقدس ائمه اطهار باشند، وجود امامزادگان نعمتی محسوب می‌شود تا محروم‌ماندگان از حضور در چنین فضاهایی بتوانند از معنویت آستان امامزادگان بهره‌مند شوند بدین منظور مراسم تحویل سال نو طی امسال نیز با شب شهادت امام هادی(ع) مقارن شده است و همراه با برپایی مراسم قرائت، همخوانی قرآن، مدیحه‌سرایی، سخنرانی و قرائت ادعیه در این اماکن مقدس برگزار می‌شود.
وی برپایی خیمه‌های معرفت را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برشمرد و اظهار کرد: اولویت ویژه ما در این خیمه‌ها آموزش مهارت‌های زندگی است؛ چرا که می‌تواند در رفع آسیب‌های اجتماعی نیز اثرگذار باشد. حجت‌الاسلام شرفخانی از اجرای برنامه‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان در قالب طرح آرامش بهاری خبر داد و گفت: القای غیر مستقیم مفاهیم و آداب دینی را در قالب‌های مختلف بازی و سرگرمی برای کودکان در نظر گرفته‌ایم. وی در ادامه به برپایی نمایشگاه دیواری، آرامش بهاری با محوریت مهارت‌ها و سبک زندگی در هزار و ۷۷۰ آستان مقدس‌اشاره کرد و گفت: مسابقه کتابخوانی آرامش بهاری نیز با ارائه رایگان کتاب و اپلیکیشن برای عموم زائران و مجاوران اجرایی می‌شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از اعزام سه هزار و ۵۰۰ روحانی به آستان امامزادگان به منظور اقامه نماز جماعت و پاسخگویی به شبهات خبر داد و اعلام کرد: بیش از طرح آرامش طرح بهاری هر یک از روحانیون اعزامی در دوره‌های تخصصی ۴۵ ساعته حضور پیدا کرده‌اند. حجت‌الاسلام شرفخانی برپایی ایستگاه صلواتی فرهنگی در ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) و مسابقات خانوادگی را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در قالب طرح آرامش بهاری خواند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در بیان توضیحاتی به پیرامون بخش خدمت رسانی طرح آرامش بهاری پرداخت و اظهار کرد: در ۸۸۳ آستان امامزاده، زائرسرا وجود دارد، همچنین برای امامزاده‌هایی که زائرسرا ندارند، کمپ اسکان موقت برای بهره‌مندی زائران و مسافران در نظر گرفته شده است. وی در ادامه به کاروان راهیان نور ‌اشاره و عنوان کرد: امامزاده‌ها و حسینیه‌هایی که در مسیرهای منتهی به محل برگزاری مراسم‌های راهیان نور و مناطق جنگی هستند نیز به ارائه خدمات به مسافران نوروزی می‌پردازند. همچنین با سایر مجموعه‌های امنیتی، خدماتی، بهداشتی و رفاهی نیز هماهنگی به عمل آمده است و در کنار آستان امامزادگان به ارائه خدمت بپردازند. حجت‌الاسلام شرفخانی به برپایی خیمه‌های معرفت و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در مساجد تاریخی و میراثی و همچنین امکان تاریخی و توریستی همچون تخت جمشید و قلعه فلک‌الافلاک‌اشاره و عنوان کرد: از محل نذورات مردم برای مناطق زلزله‌زده و محروم کشور نیز بسته‌های معیشتی مهر تندرستی و دست‌های مهربانی تهیه شده و در اختیار گروه‌های جهادی قرار گرفته است تا با حفظ کرامت در میان نیازمندان توزیع شود.
وی با بیان اینکه نسبت به فراخور اهل سنت در مناطق سنی‌نشین نیز برنامه‌های ویژه در نظر گرفته‌ایم گفت: موضوع اتحاد شیعه و سنی همواره یکی از سرفصل‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است و در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد.معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با‌اشاره به اینکه کار یکسان‌سازی و مسطح کردن شبستان‌ها و حیاط آستان امامزادگان در ایام نوروز متوقف می‌شود اظهار کرد: با اعلام ابلاغیه به سراسر کشور اعلام کردیم که به خاطر حفظ آرامش و رفاه مسافران کارهای عمرانی در ایام نوروز تعطیل شود.
حجت‌الاسلام شرفخانی در پایان سخنان خود یادآور شد: بیش از ۴۰ میلیون نفر بار زائر در ایام تعطیلات نوروز گذشته در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه حضور پیدا کردند. در پایان این مراسم از خبرنگاران رسانه‌ها از جمله ایرج نظافتی دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان با اهدای لوح تقدیر و تجلیل شد.