kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
اژه‌ای:

کسی که قانون را قبول ندارد مصداق دیکتاتور است

سخنگوی قوه قضائیه با ‌اشاره به اقدامات بقایی و مشایی گفت: این تحرکات همراهی با دشمن و جو دادن برای جلوگیری از رسیدگی به اتهامات این دو نفر است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سخنگوی قوه قضائیه دیروز درآخرین نشست خبری امسال خود در جمع خبرنگاران در اصفهان گفت: برخورد با مفاسد دستگاه‌های حکومتی از جمله خود دستگاه قضا از اولویت‌های اصلی قوه قضائیه در سال آینده است.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، کمک به رونق اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تولید و مبارزه با قاچاق را از اولویت‌های امسال و سال آینده دستگاه قضا برشمرد و افزود: قاچاق به تولید داخلی ضربه می‌زند و علاوه‌بر ایجاد بیکاری مفاسد اجتماعی را هم افزایش می‌دهد.اژه‌ای با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت‌های دستگاه قضا درسال ۹۶ احیای حقوق عامه بود، ادامه داد: دادستان‌ها در این زمینه فعال هستند و این دستگاه به دنبال طراحی دستورالعملی برای نظام‌مند شدن تشخیص معنا و تطبیق قانونی احیای حقوق عامه برای ورود دادستان‌ها است.
وی با بیان اینکه کف بودجه برای عملکرد کامل قوه قضائیه در سال آینده بیش از ۲۳ هزارمیلیارد تومان برآورد شده است، گفت: در لایحه بودجه دولت هشت هزارمیلیارد تعیین و البته مجلس کمی به آن اضافه کرد.معاون اول قوه قضائیه با انتقاد از اینکه برخی می‌گویند دستگاه قضا با دانه درشت‌ها برخورد نمی‌کند، ادامه داد: در سال‌های اخیر پرونده‌های مفاسد اقتصادی، اختلاس و اختلال در نظام اقتصادی کشور بررسی و منجربه صدور حکم شده است.اژه‌ای با ‌اشاره به نام برخی دانه درشت‌های مفاسد اقتصادی و اختلاس که پرونده شان در دستگاه قضا بررسی شده است، افزود: روند رسیدگی پرونده این افراد به دلیل ثروت، قدرت و اعمال نفوذ طولانی است و به دست آوردن مدرک علیه آنها به راحتی نیست.
هیچ یک از کشاورزان معترض بازداشت نیستند
وی به موضوع آب هم‌ اشاره کرد و آن را مسئله‌ای کلان در سطح کشور دانست و گفت: زاینده‌رود بخش‌هایی از کشاورزی استان اصفهان را تامین می‌کرد که اکنون با خشکسالی و کاهش خروجی سد تعداد زیادی از کشاورزان این استان با مشکل روبرو شده‌اند.
سخنگوی قوه قضا با‌ اشاره به اعتراض کشاورزان شرق اصفهان افزود: درحال حاضر هیچ یک از معترضان بازداشت نیستند.
اژه‌ای با ‌اشاره به برگزاری نشست‌هایی متعدد در دستگاه قضا با موضوع آب و خشکسالی گفت: البته مسئولان استانی هم برای حل این مشکل پیگیر هستند.
سخنگوی قوه قضائیه یکی از موارد شایع در جامعه را فعالیت شرکت‌های لیزینگی و هرمی و تعاونی‌ها عنوان کرد و اظهارداشت: بخشی از این کلاهبرداری‌ها به خاطر قصور مردم است که سرمایه خود را با هدف کسب سود بالا به این شرکت‌ها می‌سپارند. شاکیان توقع دارند قوه قضائیه سرمایه از دست رفته آنها را پرداخت کند، اما کار دستگاه قضا پیگیری و تعقیب و مجازات کلاهبرداران است.
اژه‌ای با ‌اشاره به اینکه برخی که در این قوه محکوم می‌شوند پا را از انصاف فراتر می‌گذارند و طلبکار می‌شوند، گفت: برخی اوقات هم محکوم‌علیه و هم شاکی ناراضی هستند.
مشایی در بازداشت است
وی با ‌اشاره به اقدامات بقایی و مشایی هم گفت: این تحرکات همراهی با دشمن و جو دادن برای جلوگیری از رسیدگی به اتهامات این دو نفر است.
سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه کسی که قانون را قبول ندارد مصداق دیکتاتور است، افزود: این افراد برای بدنام کردن قوه قضائیه مرتکب جرائم و مفاسد مختلفی شده‌اند.
اژه‌ای ادامه داد: قانون به من اجازه نمی‌دهد اتهام‌های رحیم مشایی را بگویم اما اتهام‌های وی متعدد است و باید رسیدگی شود و وی هم‌اکنون بازداشت است. البته قانون و دادگاه تکلیف این افراد را مشخص کرده است.
حادثه اسیدپاشی اصفهان
حادثه اسید پاشی اصفهان موضوع دیگری بود که معاون اول قوه قضائیه به آن پرداخت و گفت: در این حادثه عده‌ای مصدوم شدند و پرونده تشکیل شد اما متاسفانه فردی دستگیر نشد و دادگاه حکم غیابی برای پرداخت از بیت‌المال برای احقاق حق مصدومان صادرکرده است.
رفع تصرف یک میلیون مترمربع
 از زمین‌های اصفهان
وی با ‌اشاره به رفع تصرف‌های اراضی ملی در استان اصفهان، گفت: امسال بیش از ۱۱۲۳ هکتار زمین منابع طبیعی در این استان رفع تصرف و ۳۹۵ مورد ساخت و ساز غیرقانونی تخریب شده است. بیش از یک میلیون مترمربع از زمین‌های شهری استان اصفهان هم امسال رفع تصرف شده است.
برخورد شدید با قاضی فاسد
معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر کارمند و قاضی در دستگاه قضا فساد کرد با بیشترین درجه قانون با آن برخوردمی‌شود.
وی درخصوص دوتابعیتی‌ها هم افزود: قانون ما تابعیت غیرایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد و نباید در مسئولیت‌های دولتی باشند. وزارت اطلاعات مدعی است در شرایط فعلی هیچ دوتابعیتی در سمت‌های دولتی نداریم که این ادعا در حال بررسی است.
صدور کیفرخواست برای اغتشاشگران
اژه‌ای در ادامه ‌اشاره‌ای به اغتشاشات دی‌ماه کرد و گفت: دو دسته افراد در این حوادث دستگیر شدند که بخشی از آنها نارضایتی اقتصادی داشتند و دنبال سیاسی‌کاری نبودند که مجازات‌های سنگین نمی‌شوند اما عده‌ای از دستگیرشدگان یا به منافقین و یا به سرویس‌های دشمن وصل بودند و عملا علیه نظام فعالیت داشتند که با آنها برخوردقانونی لازم
می‌شود.
وی افزود: در تهران برای 175 نفر و استان‌ها 287 نفر درخصوص حوادث دی ماه کیفرخواست صادر شده که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده است.
طبیعی بودن آمار مرگ‌ومیر
 در زندان‌ها
معاون اول قوه قضائیه در ادامه گفت: با توجه به جمعیت زیاد زندانیان آمار مرگ و میر در زندان‌ها طبیعی است و نشان از کوتاهی سازمان زندان‌ها نیست.
 عده‌ای هم که البته در زندان‌ها جزو اقلیت هستند خودکشی می‌کنند که در تهران در این ماه‌های اخیر دو خودکشی داشتیم یکی سیدامامی و دیگری فردی به نام قنبری بود.
حکم مهدی هاشمی
منطبق با اتهامات وی است
اژه‌ای درپاسخ به سؤالی درخصوص چرایی اعلام نشدن از قبل اعدام مه‌آفرید خسروی و پرونده مهدی هاشمی گفت: مگر همه اعدام‌ها اعلام رسمی رسانه‌ای می‌شود و حکم مهدی هاشمی هم منطبق با اتهام‌های وی است.
وی افزود: اساسا اینکه می‌گویند مهدی هاشمی 16 برابر اختلاس سه هزار میلیاردی محکومیت داشته است حرف هیچ کس نبوده است و وی به 25سال حبس طبق اتهامات وارد شده محکوم شده است.