kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
جهانگیری:

سال 96 از بهترین سال‌های ایجاد ‌اشتغال در تاریخ کشور است!

معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال 96 در جمع خبرنگاران گفت: سال 96 جزء بهترین سال‌های ایجاد‌ اشتغال در تاریخ کشور است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال 96 و در جمع خبرنگاران،‌اشتغال و معیشت مردم را مهم‌ترین چالش دولت در سال آینده برشمرد و گفت: باید در سال آینده برای این موضوع برنامه‌های جدی تدوین کنیم که مهم‌ترین آنها افزایش سرمایه‌گذاری است.
جهانگیری درباره ایجاد‌ اشتغال اظهار کرد: سال 96 جزء بهترین سال‌های ایجاد ‌اشتغال در تاریخ کشور است، مجموع شغلی که ایجاد شده بالای 800 هزار تا پایان سال خواهد بود که این عدد قابل توجه است. اگر چیزی که امسال برای ایجاد‌ اشتغال برداشته شده است در سال 97 نیز ادامه یابد،  بخش زیادی از بار ایجاد شغل حل می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه اصلی‌ترین نیاز سرمایه‌گذاری امنیت آن است، خاطرنشان کرد: هیچ نهادی نباید مانع فعالیت بخش خصوصی شود و مهم‌ترین پیام سیاست‌های اصل 44 نیز همین است که توسعه بخش خصوصی هیچ مشکلی را به‌وجود نخواهد آورد. از سوی دیگر نیازمند این هستیم که بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی منابع خود را به‌سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه بیاورند و پس از آن به‌دنبال سرمایه‌گذاری خارجی باشیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه ایران مزیت‌های زیادی برای جذب منابع خارجی دارد، تصریح کرد: نظام بانکی باید در سال آینده نقش جدی‌تری را ایفا کند. امروز در دولت مصوبه‌ای را داشتیم که بر اساس آن برای چین خط فاینانس 10 میلیارد دلاری ایجاد شد.
به گزارش تسنیم، جهانگیری با اعلام اینکه درآمد مردم  در سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است، خاطرنشان کرد: نیازمند سیاست‌های اصلاحی هستیم تا قدرت خرید طبقات ضعیف و قشر حقوق‌بگیر که قدرت خریدشان کاهش یافته، افزایش پیدا کند.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص تقویت بنیه دفاعی کشور گفت: بر سر آنچه بر اساس دکترین دفاعی کشور تنظیم شده است، مذاکره نخواهیم کرد. تجربه به ما ثابت کرده است که در شرایط سخت تنها می‌مانیم. قدرت دفاعی ما برای دفاع از ملت و منطقه است و بر سر آن مذاکره نخواهیم کرد.
گفتنی است «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور- یکشنبه 20 اسفند- در‌ آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت گفته بود: «سال 96 دستاوردهای کشور در بخش‌های اقتصادی و ایجاد ‌اشتغال جزو سال‌های نمونه بوده است.»
این اظهارنظرها از سوی مقامات ارشد دولت در حالی است که روحانی در سال 92 در دومین نشست خبری پس از انتخابات گفته بود: «به نظر من معیار مهم در بحث تورم و اندازه‌گیری آن جیب مردم است، نه بانک مرکزی و آمار و اینها در مراحل بعدی است. همه در ارتباط با وضعیت تورم، بیکاری و وضعیت اقتصادی اطلاع دارند و نیازی به آمار ندارد. هر کس می‌تواند در ارتباط با این موضوع به وضعیت خانه و خانواده خود رجوع کند.»
چندی پیش روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در مطلبی نوشته بود: «برجام در تنگناست... مهم‌تر آنکه علیرغم شعارهای معیشتی حسن روحانی، سفره مردم رونقی ندارد. نیاز به گزافه‌گویی نیست؛ یک ساعت به معابر پرتردد شهر محل سکونت خود بروید ماجرا دستتان می‌آید.»
در مجموع بررسی آمارهای رسمی دولت و اظهارات دولتمردان و مقایسه آن با واقعیت‌های اقتصادی زندگی مردم و بنگاه‌ها نشان می‌دهد بسیاری از این آمارها و اظهارات بیانگر وضع موجود نیست.